אתיופיה מתחילה ב״שלב הסופי״ של המתקפה על המורדים

ראש ממשלת אתיופיה הודיע כי הצבא הלאומי קיבל פקודה לסיים את המבצע בתיגראי, לאחר שפקע האולטימטום לכניעת צבא המורדים. דו״ח שפורסם השבוע קבע כי בוצע טבח אתני

פליטים מתיגראי בגבול אתיופיה-סודן, השבוע. צילום: REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah

צבא אתיופיה מתחיל ב״שלב הסופי״ של המתקפה על תיגראי, כך צייץ היום (ה׳) בטוויטר ראש הממשלה, אביי אחמד, לאחר פקיעת האולטימטום של 72 השעות שנתן למורדים במדינה הצפונית – להיכנע, או לעמוד בפני מתקפה על הבירה מקלה.

במסמך מטעם הממשלה, אותו צייץ אביי, נכתב כי ״במהלך 72 השעות האחרונות, אלפים מחברי הכוחות המיוחדים של תיגראי וחברי מיליציה הסגירו את עצמם לצבא הלאומי״, וכי הצבא האתיופי קיבל פקודה להתחיל ולסיים את השלב האחרון של המבצע. ״השער האחרון שנותר ל-TPLF (צבא המורדים של תיגראי) לצעוד דרכו בדרכי שלום נסגר כעת בחוזקה״, נכתב.  

אתמול (ד׳) הזהיר ארגון Human Rights Watch מפגיעה באזרחים ובחפים מפשע, וציין כי האולטימטום של הממשלה לא פוטר אותה מחובת הגנה על האזרחים בעת ביצוע פעולות צבאיות. כמו כן, הביע הארגון חשש מכך שהמורדים הציבו כוחות באזורים מאוכלסים.  

מוקדם יותר השבוע, פרסמה המועצה האתיופית לזכויות אדם דו״ח הקובע כי לפחות 600 אזרחים ממוצא אמהרי וולקאני נהרגו בטבח אתני שהתבצע בתיגראי לפני כשבועיים, על ידי קבוצת נוער מקומית המכונה סאמרי, בתמיכת אזרחים תיגראים, המשטרה והמיליציה. בדו״ח נכתב כי חברי הסאמרי עברו מדלת לדלת ותקפו את קורבנותיהם עם מקלות, מצ׳טות, סכינים וחבלי חניקה. ה-TPLF מכחיש מעורבות.

מאז תחילת הסבב האחרון בלחימה, ב-4 בנובמבר, כבר נהרגו אלפים, ורבבות איבדו את בתיהם והפכו לעקורים ולפליטים. הלחימה גלשה גם למחוזות נוספים באתיופיה וגם לאריתריאה השכנה. התקשורת באזור תיגראי מנותקת מאז תחילת הלחימה, דבר המקשה על ארגונים בינלאומיים ולארגוני זכויות אדם לדעת פרטים מדויקים על המתרחש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית