סיכון סייבר מחושב: מערכות הבנקאות של ישראל והאמירויות מחוברות

נגיד בנק ישראל הופיע בכנס פינטק באבו דאבי, ופירט על המהלכים הישראלים. לצד הסיכון בחיבור מערכות הבנקאות, הנגיד פירט מספר רב של יתרונות לעתיד 

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בכנס הפינטק באבו דאבי - https://youtu.be/M9bsXNI8PTs?list=PL0_nWJwPsv23UFopkqigsdRKCugv7Vmtk

ישראל והאמירויות חיברו את מערכות הבנקאות שלהן, כך לפי דברים שנשא נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בכנס הפינטק באבו דאבי. החיבור יושם באמצעות העברת 180 דולרים בין בנקים בשתי המדינות. לצד היתרונות הגלומים בחיבור כזה, המשמעות היא כי מערכת הבנקאות הישראלית חשופה למתקפות סייבר שמתחילות, או עוברת, במערכת הבנקאות של האמירויות. סיכון מחושב, אבל סיכון. 

בנקים, מטבעם, נוטים לטפל באירועי סייבר בשקט. ישנו אמנם פיקוח של המערך, דרך חמ"ל הבנקאות, ויש את המפקח על הבנקים שמבקש הודעה על כל אירוע תוך שעתיים מקרותו, אבל עדיין, במציאות, הבנקים די עצמאיים בכל הקשור לניהול אירועי סייבר. בסופו של יום, אירוע סייבר הוא פגיעה רצינית במוניטין של הבנק. אף אזרח לא רוצה שהכסף שלו ישב במקום שפרוץ להאקרים. תשומת לב שגם אירועים שכן יוצאים לציבור, יוצאים בלי הסבר מקצועי מה ארע. איך ולמה. 

לצד הסיכון, כאמור, ישנו היתרון. הנגיד, סיפר לאמירתים כי "כיום ישנם יותר מ -500 סטארטאפים ישראלים בתחום הפינטק. זהו שוק גדל עם צמיחת מכירות חזקה ועניין רב של משקיעים זרים. בשנת 2019, השקעות בפינטק הישראלי הגיעו ל -1.8 מיליארד דולר, המהווים 5 אחוזים מכל השקעות הפינטק ברחבי העולם", אמר הנגיד. 

"ההיי-טק מהווה 9% מסך העובדים, 13% מהתוצר ו -46% מסך היצוא הישראלי", המשיך הנגיד. "בכל הקשור למערכת האקולוגית הישראלית הכוללת, כיום יש מעל 500 חברות גלובליות, מ- 35 מדינות, הפועלות בישראל במודלים שונים, מתוכן כ -350 פתחו מרכזי פיתוח."

הנגיד התייחס גם לתחום הבינה המלאכותית. "ישראל מיצבה את עצמה כאחת המערכות האקולוגיות המובילות בתחום AI, עם יותר מ -1,500 חברות הפועלות בתחום. משנת 2017 עד 2019 הושקעו מעל 10 מיליארד דולר בחברות סטארט-אפ ישראליות העוסקות בטכנולוגיות AI." 

הנגיד המשיך לפרט על המאמצים שעושה בנק ישראל לפתיחת שוק הפיננסים. כולל רישיון לבנק דיגיטלי ראשון, הטמעת פתרונות אבטחה לכרטיסי אשראי ועוד. "מדד המרכזים הפיננסיים הגלובליים (GFCI) מדגים כי בדרך כלל מרכזים פיננסיים גלובליים ומרכזים טכנולוגיים נמצאים יחד. בישראל יש לנו מרכז טכנולוגי, ושיתוף הפעולה עם מרכז פיננסי עולמי יביא יתרונות גדולים לכל המעורבים", סיכם הנגיד. 

img
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
דעה | צה״ל צריך לחשוב על שבב לאיתור חייל במקרה של נפילה בשבי