נשיא ג׳יבוטי: אם ישראל תבצע מחוות שלום אחת, נשיב בעשר

נשיא המדינה האפריקנית סיפר בראיון על היחסים הבלתי רשמיים בין המדינות, אך אמר כי ״התנאים עוד לא הבשילו״ לנורמליזציה. ״יש לנו בעיה עם הממשלה הישראלית כי היא מונעת מהפלסטינים את זכויותיהם״, אמר

נשיא ג׳יבוטי, איסמעיל עומאר גואלה. ארכיון. צילום: REUTERS/Tiska Negeri

״אין לנו בעיה עם העם היהודי או עם הישראלים כאומה. חלקם אפילו מגיעים לג׳יבוטי עם הדרכון שלהם, ואזרחינו יכולים לנסוע לישראל מזה 25 שנה״, כך אמר נשיא ג׳יבוטי, איסמעיל עומאר גואלה, בראיון שהעניק למגזין The Africa Report. עם זאת, כשנשאל אם מדינתו תלך בעקבות בחריין, סודאן ואיחוד האמירויות ותנרמל את היחסים עם ישראל, אמר כי ״התנאים עוד לא הבשילו״.

״יש לנו בעיה עם הממשלה הישראלית כי היא מונעת מהפלסטינים את זכויותיהם. כל מה שאנו מבקשים הוא שהממשלה תבצע מחוות שלום אחת, ואנו נבצע עשר בתמורה. אבל אני חושש שהם לעולם לא יעשו זאת״, אמר הנשיא.

ג׳יבוטי, הממוקמת בקרן אפריקה, היא אחת המדינות הצעירות בעולם, שקיבלה עצמאות מצרפת בשנת 1977. מדובר במדינה קטנה עם אוכלוסייה שמונה קצת פחות ממיליון נפש, אך בעלת חשיבות גיאו-אסטרטגית גבוהה. ג׳יבוטי מארחת את מספר הצבאות הזרים הגבוה ביותר בעולם: בין היתר, ממוקמים בה הבסיס הקבוע היחיד של צבא ארה״ב על אדמת אפריקה, מחנה למונייה, ובסיס של חיל הים הסיני. מאחר והיא גובלת בים סוף ומפרץ עדן ממזרח, משמשת ג׳יבוטי כאזור עצירה ותדלוק מרכזי בנתיב הסחר העמוס, וכן כמוצא ימי עבור אתיופיה. לאור הסכסוכים המערערים את יציבות שכנותיה אתיופיה, סומליה ותימן, גובר העניין במדינה הקטנה.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית