רשות החברות הממשלתיות ורשות החדשנות יממנו פיילוטים טכנולוגיים

מענקים בסך 13 מיליוני ש"ח יוענקו ל-14 סטרטאפים וחברות שיבצעו פיילוטים בתשתיות הלאומיות של החברות הממשלתיות

רשות החברות הממשלתיות ורשות החדשנות יממנו פיילוטים טכנולוגיים

אהרון אהרון. צילום: רשות החדשנות

רשות החדשנות פרסמה את החלטות ועדת המחקר לאישור מתן מענקים לביצוע תוכניות הרצה ניסיוניות ("פיילוטים") באתרי החברות הממשלתיות. מטרת התוכנית לתמוך בקידום הטכנולוגיה בישראל תוך מתן תועלת גבוהה לחברות הממשלתיות. במסגרת התוכנית פרסמו רשות החדשנות ורשות החברות הממשלתיות קול קורא לחברות המפתחות טכנולוגיות חדשניות ומבקשות לנסות אותן באתרי החברות הממשלתיות.

בין "אתרי ההרצה" ניתן למנות את נמל אשדוד, רשת ההולכה של חברת החשמל, מתקן להתפלת מים של חברת מקורות, פרויקטי הקמה של חברת נתיבי ישראל, גשרים, מערכות מידע ואתרי ניסוי של חברת נתיבי איילון ועוד. בעקבות תוכנית משותפת של רשות החברות הממשלתיות ורשות החדשנות החברות הממשלתיות ישתפו פעולה עם כ- 14 חברות סטארטאפ ישראליות במטרה לפתח טכנולוגיות שישפרו את השירותים הניתנים על ידי החברות הממשלתיות, יחסכו בעלויות ויביאו לשיפור ניכר ברווחת הציבור.

להערכת רשות החברות הממשלתיות מדובר בטכנולוגיות שהצלחתן תחסוך למשק הישראלי עד עשרות מיליארדי שקלים. לאחר בדיקות מעמיקות של הפניות על ידי צוותים המורכבים מבודקים מומחים מטעם רשות החדשנות ונציגי רשות החברות הממשלתיות ולאחר דיונים בוועדת המחקר של רשות החדשנות, זכו החברות באישור לביצוע הפיילוטים ובמענקים בגובה של עד 50% מעלות הפרויקט. חברות סטארטאפ העונות לקריטריונים מסוימים כמו מקום מושב בפריפריה קיבלו תוספת של 10%.

ינקי קוינט, מנהל רשות החברות הממשלתיות: "זו השנה השלישית שהחברות הממשלתיות מנגישות את התשתיות שלהן לציבור הסטארטאפים בישראל. השנה הושקעו משאבים רבים בשיווק התוכנית ובהגדלת התקציבים ולשמחתנו התקבלו הצעות רבות ואיכותיות הרבה מעבר למצופה. התוכניות שנבחרו לאחר סינון קפדני הן בעלות סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר והפוטנציאל לתרומה המשמעותית ביותר למשק הישראלי הן מבחינת התוצאות הכספיות של החברות הממשלתיות והן מבחינת השירות לציבור".

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות: "תוכנית הפיילוטים מייצרת פתרון"win-win" - הן עבור החברות הממשלתיות והן עבור חברת הסטרטאפ. הפיילוטים מאפשרים לסטארט-אפים לבדוק מוצרים וטכנולוגיות ולהטמיעם באתרי הרצה ממשלתיים, תוך הסדרת רגולציה וקידום התשתיות בישראל. 

"פעמים רבות, המידע הרגולטורי שנצבר בחברות הממשלתיות הינו הגורם המגביל ומהותי על מנת לפתח את המוצרים הטכנולוגיים. לאחר ניסיון פיילוט ראשון בישראל ועם קבלת המידע, הטכנולוגיות מצליחות להגיע לרמת בשלות גבוהה ולמכור את הטכנולוגיה ברחבי העולם ולפתח חברות שלמות בישראל. חשוב לציין כי בעקבות התוכנית, החברות הממשלתיות נחשפות להייטק הישראלי – ובעקבות כך מבצעות תהליכים בצורה חדשנית ומהירה יותר."

אחד הקשיים לחברות סטארטאפ צעירות הוא בקבלת גישה לאתר מתאים הדרוש לצורך ניסוי  המוצר החדש בסביבת אמת. על אחת כמה וכמה קיים קושי בקבלת גישה לאתרים המהווים תשתיות לאומיות כמו אתרי ייצור והולכת חשמל, הולכה והתפלת מים, נמלים, כבישים, מסילות רכבת ועוד. תוכנית הפיילוטים המשותפת, אליה נרתמו גם החברות הממשלתיות אפשרה להנגיש את התשתיות האלה וליצור שיתופי פעולה ייחודיים. 

במקביל לקול הקורא של רשות החדשנות, פרסמו החברות הממשלתיות קולות קוראים משל עצמן הקוראים לחברות סטארטאפ להציע לקיים ניסויים למוצריהן באתרי החברות הממשלתיות. החברות הממשלתיות קיבלו עשרות פניות מתוכן סוננו המתאימות ביותר והוגשו לבחינת רשות החדשנות ורשות החברות הממשלתיות כ- 36 בקשות.

להלן תמצית התוכניות שאושרו
פלטפורמה לניהול הנדסי, לו"זי ותקציבי של פרויקטי תשתית של חברת נתיבי ישראל בסיוע צילומי רחפנים. זוכה: דאטומייט בע"מ. מערכת דיגיטלית לניתוח בריאות שנאים. המערכת מבוססת למידת מכונה ומתריעה על תקלות המתפתחות בשנאים, כגון אלו המשמשים את חברת החשמל. זוכה: אוגורי סיסטמס בע"מ. טכנולוגית היפוך כיוון זרימה לשיפור תהליך התפלת מי ים בשיתוף חברת מקורות, אשר תקטין באופן משמעותי את אובדן המים בתהליך ההתפלה. זוכה: רוטק – רוורס אוסמוזיס טכנולוג'יס בע"מ.

שימוש בסיבים האופטיים הפרוסים ברשת ההולכה של חברת החשמל לצורך ניטור, זיהוי תקלות, תחזוקה מונעת, התרעות על פגעי טבע, בטיחות וביטחון. זוכה: פריזמה פוטוניקס בע"מ. ניהול ותכנון תנועה חכמים, לרבות תכנון רמזורים, הכוונת תנועה, תכנון מחלפים, נתיבים מהירים וכיו"ב, על בסיס שימוש בנתונים מדויקים הנאספים באמצעות טכנולוגיית מובילאיי. זוכה: גאודע  - פתרונות מידע מותאמים בשיתוף חברת נתיבי איילון.

פלטפורמה דיגיטלית לתכנון עירוני המסייעת בתהליכי קבלת החלטות, שתנוסה ביחד עם החברה הממשלתית "ערים". זוכה: אורבן דשבורד בע"מ. טכנולוגיה לניהול להק רחפנים למרחקים ארוכים בשיתוף עם חברת נתיבי איילון. זוכה: סימפלקס אינטראקטיב בע"מ.

ספירת נוסעים ברכב באמצעים שונים כגון מצלמה שיכולה לזהות חום גוף (זוכה: קלאוד וויז בע"מ) או מכ"ם (מגלה כיוון ומרחק) שיכול לחוש נוכחות של בני אדם באמצעות סימנים חיוניים המותקנים בתוך הרכב (זוכה: קארסיס בע"מ). פיילוטים שיבוצעו עם חברת נתיבי איילון ובעלי חשיבות קריטית ליכולת לפקח על נסיעה בנתיבים רבי תפוסה. 

פיקוח ובקרה שוטפים על גשרים לצורכי תחזוקה וזיהוי מוקדם של נזקים באמצעות מצלמות קבועות. יבוצע בחברת נתיבי ישראל. זוכה: מגנ"א בי אס פי בע"מ. מערכת ניהול כוללת לכל מחזור החיים לגשרים ומבני דרך ומנהרות לצורכי תחזוקה, זיהוי מוקדם של נזקים הגדלת הבטיחות ועוד, תוך שימוש ברחפנים לסקירות, חיישנים שונים ומצלמות קבועות. יבוצע במסגרת הפיילוט בחברת נתיבי איילון. זוכה: גיב סולושנס בע"מ. 

טכנולוגיה ייחודית לאיתור נזקים בעת פריקה של רכבים בנמל אשדוד ולניהול הליך הפריקה באופן יעיל. זוכה: ספין פריים טכנולוגיות בע"מ. טכנולוגיה לשיפור הערכת נזקים בשדות חקלאיים המגדלים חיטה, על ידי שימוש בחישה מרחוק, תמונות לווין, נתוני מזג אוויר ועוד, וכן להתרעה מוקדמת לחקלאים מפני נזקי מזג אוויר. פיילוט בשיתוף החברה הממשלתית קנט – קרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. זוכה: אגריטאסק בע"מ.

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל