לבנון: חמישה אסירים מתו במהלך בריחה המונית מבית הכלא

בסוף השבוע האחרון אירעה בריחה של עשרות עצורים ממתקן המעצר בסמוך לביירות בירת לבנון, על רקע מה שמסתמן כחשש של האסירים מהדבקות המונית בנגיף

Members of the Lebanese police inspect the damaged car in Hadath, Lebanon, November 21, 2020. REUTERS/Mohamed Azakir
 

השפעות מגפת הקורונה והשלכותיה על מתקני הכליאה ברחבי העולם ממשיכים לייצר עלייה מתמדת במספר האירועים החריגים בתוך כותלי הכלא. המשמעות המוחשית הנה עלייה ניכרת בכמות אירועי הפרות הסדר, ניסיונות בריחה/בריחה בפועל וניסיונות פגיעה עצמית/התאבדות של אסירים. 

בסוף השבוע האחרון אירעה בריחה של עשרות עצורים ממתקן המעצר בסמוך לביירות בירת לבנון, על רקע מה שמסתמן כחשש של האסירים מהדבקות המונית בנגיף. במסגרת ההמלטות אף נהרגו לפחות 5 עצורים. על האירוע ותוצאותיו במאמרי.

בריחה המונית
על פי פרסומים של סוכנויות הידיעות הזרות, חמישה עצורים שהיו בבריחה נהרגו ביום שבת האחרון, כל זאת במסגרת מרדף שקיימו כוחות הביטחון ולאחר שהנמלטים איבדו שליטה על מכוניתם והתנגשו בעץ. אם כן, בסוף השבוע האחרון נמלטו יותר מ -60 עצורים ממתקן המעצר בבירות.

על פי דיווחים רשמיים של כוחות הביטחון במדינה, העצורים פתחו בבריחה המונית ממתקן המעצרים הלבנוני שממוקם מחוץ לביירות. בהצהרה הרשמית מטעם המדינה לא הייתה התייחסות לאופן שבו נמלטו 69 האסירים מהמתקן. מדובר במתקן כליאה המיועד לעצורים טרום משפט, שהוא מהווה חלק מבית הכלא המחוזי "באעבדה" שליד ביירות.

קורונה במתקני הכליאה - סיר לחץ
נשיא לבנון מישל עאון תודרך על ידי השר לביטחון הפנים וקיבל סקירה על האופן שבו פרצו האסירים וברחו מהכלא. הנשיא הורה להגביר מידית את הפעולות לאיתור וללכידת העצורים שנמלטו. בנוסף, הורה להקים וועדת חקירה ולחקור את האירוע כיצד הצליחה כמות כזו של עצורים להתגבר על מערכי הביטחון ולהימלט מהמתקן.

בעקבות פעולות החיפושים והמרדף אחר העצורים שברחו, 15 עצורים נתפסו וארבעה נוספים הסגירו את עצמם זמן קצר לאחר האירוע. במהלך המרדף חמישה עצורים שהיו בבריחה נהרגו בתאונת דרכים כאשר מכונית המילוט שבה שהו התנגשה בעץ.

בהצהרה רשמית של רשויות המדינה הוגדר האירוע כ"תאונה מצערת". בנוסף מסרו הרשויות שאסיר נוסף נפצע ופונה לבית החולים. בתחילת השבוע נמסר מסוכנות הידיעות הממלכתית NNA בלבנון, כי הממצאים מצביעים על כך שהאסירים נמלטו מהכלא עם שחר וזאת לאחר שהצליחו לפרוץ את דלתות תאים.

התגברות האירועים על רקע הקורונה
באפריל השנה עם פרוץ המגפה התרחשו לא מעט אירועי הפרות סדר ומהומות בתוך בתי הסוהר בלבנון על רקע חשש של האסירים להדבק בנגיף. בעקבות זאת החלו משפחות האסירים לארגן הפגנות מחוץ למתקני הכליאה וקראו לרשויות המדינה לשחרר את אסירים בגלל החשש מפני התפשטות הנגיף בבתי כלא צפופים.

בהתייחסות ממשלת לבנון נמסר שהממשלה נקטה מספר צעדים בכדי לצמצם את מגמת ההדבקות של אסירים וסגל במתקני הכליאה במדינה, כולל מהלך שחרור אסירים. האירוע הקשה מסוף השבוע מצטרף למספר אירועים קשים שכבר התרחשו במתקני הכליאה במדינה וניתן לומר שקיימת מגמת עליה בכל הקשור להתגברות האירועים החריגים במתקני הכליאה על רקע השפעות הקורונה. 

אם המדינה באמת רוצה לטפל באירוע ובאפקטיביות, הרי שהרשויות נדרשות לתת עדיפות לשחרור אסירים לרווח את הצפיפות במתקנים, לערוך בדיקות יומיות לסגל ולאסירים ולצמצם את התנועות של אסירים, סגל ואזרחים בתוך המתקנים. כמו גם, להיערך לטיפול בהפרות סדר וכמובן לאפשר לאסירים ולסגל ציוד מיגון מתאים. עכשיו השאלה המתבקשת היא: האם באמת רוצים לטפל באירוע. ימים יגידו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית