מנהיגי ה-G20: נעשה כל מאמץ לספק חיסוני קורונה לכולם

ההצהרה משקפת את החששות שהמגפה עלולה להעמיק את הפילוג בין עשירי לעניי העולם. ״אם נותיר מדינה אחת מאחור, כולנו נהיה מאחור״, אמר שר האוצר הסעודי

התמונה הקבוצתית (הוירטואלית) של פסגת ה-G20. צילום: REUTERS/Nael Shyoukhi

פסגת ה-G20 שהתקיימה במשך יומיים ננעלה אתמול (א׳). במקור, הייתה הפסגה אמורה להתקיים בריאד, אך בשל נגיף הקורונה התקיימה באופן וירטואלי, כשסעודיה (הנשיאה הנוכחית של ה-G20) מכהנת כמארחת. כצפוי, תפסה המלחמה בנגיף את תשומת הלב העיקרית, ומנהיגי הכלכלות המובילות הבטיחו לעשות כל מאמץ לספק בדיקות, תרופות וחיסונים לנגיף הקורונה במחיר סביר והגיוני ״לכלל האנשים״ – שיקוף של החששות שהמגפה עלולה להעמיק את הפילוג בין עשירי לעניי העולם.

״עלינו להימנע בכל מחיר מתרחיש של עולם בו רק העשירים יכולים להגן על עצמם מפני הנגיף ולשוב לחיים נורמליים״, אמר נשיא צרפת, עמנואל מקרון. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, דחקה בקידום COVAX, יוזמה שהוקמה על מנת לספק חיסונים לנגיף למדינות מתפתחות, חלק מהפרויקט העולמי ACT (ר״ת של Access to COVID-19 Tools). 

״אני מודאגת מכך שאין משא ומתן״, אמרה מרקל. ״הדבר החשוב ביותר הוא לקיים מו״מ של COVAX עם יצרני החיסונים בפוטנציאלים בכסף הקיים״. התכנית, שהוקמה על ידי ארגון הבריאות העולמי וקבוצת החיסונים GAVI, גייסה עד כה כחמישה מיליארד דולר, ותורמות לה עשרות מדינות. גרמניה תרמה מעל חצי מיליון יורו. במהלך הפסגה קראה נציבת האיחוד האירופי, אורסולה פון דן לייר, להשקיע 4.5 מיליארד דולר בפרויקט עד לסוף 2020. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הציע לספק את החיסון ״ספוטניק V״ למדינות נוספות.

״יש הכרה ברורה מה-G20: אם נותיר מדינה כלשהי מאחור, כולנו נהיה מאחור״, אמר שר האוצר הסעודי, מוחמד אל ג׳עדן. בהצהרה המסכמת נכתב כי ״מגפת הקורונה והשפעתה חסרת התקדים מבחינת אבדות בנפש, אובדן פרנסה וההשפעה על הכלכלה מהווה זעזוע מעין כמוהו״, וכן שהמדינות ״יפעלו כדי לשמור על החיים, לספק תמיכה בדגש על הפגיעים ביותר, ולהחזיר את הכלכלות למסלול״.

במהלך הפסגה אושרה הארכת התכנית להקפאת תשלומי חוב של מדינות מתפתחות, שנוצרה באפריל, עד אמצע 2021.  מטרת התכנית היא להקל על נטל החוב של המדינות המתפתחות, כדי שיוכלו להשקיע את כל משאביהם במיגור המגפה. יו״ר קרן המטבע הלאומי, קריסטלינה גורגייבה, אמרה כי פעולות ה-G-20 סייעו במניעת הגעה של מדינות למשברים עמוקים אף יותר ולפשיטות רגל, אך שעוד יש הרבה מה לעשות, וכי שיתוף הפעולה יהיה קריטי אף יותר בהמשך.  

גם משבר האקלים היה במוקד הדיונים. מרקל אמרה כי המגפה הפכה את הממשלות ברחבי העולם למודעות לכך שיש לפתח כלכלה בת-קיימא, ולא על חשבון הסביבה. לעומתה, ניצל נשיא ארה״ב היוצא, דונלד טראמפ, את הפסגה האחרונה שלו כדי להגן על החלטתו להסיג את ארה״ב מהסכם האקלים (הסכם פריז)  ואמר כי הוא ״לא נועד להציל את הסביבה, הוא נועד להרוס את הכלכלה האמריקנית״. עם זאת, הנשיא הנבחר ג׳ו ביידן צפוי לשוב להסכם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית