נגורנו-קרבאך: הצבא האזרי מקבל ליווי רוסי

כ-2,000 חיילים רוסים, שתפקידם לשמור על הפסקת הלחימה בין אזרבייג׳אן לארמניה, נפרסו לאורך קו החזית בחבל הארץ השנוי במחלוקת

נגורנו-קרבאך: הצבא האזרי מקבל ליווי רוסי

כוחות שמירת השלום הרוסים מספקים מים לתושבים בחבל נגורנו-קרבאך, אתמול. צילום: Stanislav Krasilnikov/TASS via REUTERS

הכוחות הרוסים המופקדים על שמירת השלום בחבל נגורנו-קרבאך ליוו בשבוע שעבר את השיירה הראשונה של צבא אזרבייג׳אן מחוץ לעיר שושה בנגורנו-קרבאך, כך על פי דיווח של סוכנות הידיעות הרוסית טאס״ס. לפני כשבועיים כבשו האזרים את העיר, המהווה נקודה אסטרטגית משמעותית בשל קרבתה לבירת החבל סטפנקרט יחד עם מיקומה הגבוה יותר, מידי הארמנים, בנקודת מפנה בקרבות בחבל הארץ השנוי במחלוקת, שהובילה לבסוף לחתימה על הסכם לסיום הלחימה.

במסגרת ההסכם, שנחתם ב-9 בנובמבר בין ארמניה, אזרבייג׳אן ורוסיה המתווכת, הודיע הנשיא פוטין כי יפרוס כוחות לשמירת השלום לאורך קו החזית, ובמסדרון המחבר את נגורנו-קרבאך לארמניה. לשם כך הוקמו עמדות תצפית רוסיות וכן מפקדה בסטפנקרט.כ-2,000 חיילים רוסים כבר הוצבו באזור. 

עוד מדווחת טאס״ס כי אתמול (שבת) נפגש נשיא אזרבייג׳אן,  אילהאם אלייב, עם חברי המשלחת הרוסית וציין את שביעות רצונו מהתקדמות ההסכם עד כה. ״נוצר מצב חדש ומבטיח באזור. אני בטוח שמגמות חיוביות יצמחו מכך״, אמר. לדבריו, ההסכם המשולש הוא צעד חשוב שמטרתו לכונן שלום בר-קיימא באזור. ״אני שמח שהצלחנו לקבל החלטות שיאפשרו לעם האזרי ולעם הארמני לחיות בשלום, לנסות לרפא את פצעי המלחמה ולהתמקד בעתיד: עתיד משותף, עתיד בטוח עבורנו ועבור שכנינו״, דברי אלייב.

נזכיר, כי בעוד שאלייב בירך על ההסכם, שהותיר כוח טריטוריאלי ואסטרטגי רב בידי אזרבייג׳אן, אמר ראש ממשלת ארמניה כי מדובר בהסכם כואב במיוחד עבור עמו. בארמניה אף הפגינו אזרחים נגד ההסכם, וניסו לפרוץ לפרלמנט.

אולי יעניין אותך גם