צה"ל לוועדת החוץ והביטחון: 2500-3000 אירועים בשנה נגד ישראלים ביו"ש

אל"מ דוד סונגו, קצין אג"ם פיקוד מרכז: "37 אירועים מתחילת המסיק כנגד מוקדי מסיק, לעומת 66 בשנה שעברה. [..] כ-300 אירועים של ישראלים כנגד פלסטינים. ומצד שני, פלסטינים נגד ישראלים, זה בין 2500-3000 אירועים בשנה"

 צה"ל לוועדת החוץ והביטחון: 2500-3000 אירועים בשנה נגד ישראלים ביו"ש

קרדיט: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר, קיימה השבוע דיון מהיר בנושא "התמודדות כוחות הביטחון עם אלימות מתנחלים" - על פי  הצעות חה"כ תמר זנדברג ואחמד טיבי.

ח"כ זנדברג: "אנחנו כרגע בסיום עונת המסיק, ולאורך החודשיים האחרונים, כמדי שנה באופן שיטתי, רואים אלימות קשה מאוד בשטחים הכבושים, כאשר תושבי המקום הפלסטינים מבקשים לקיים את שגרת חייהם החקלאית. השלכת אבנים, שכבר הוגדרה בחוק כטרור, פגיעה ברכוש, בעצים, ברכבים, ולא רק ריסוס תג מחיר, אלא ממש שריפת רכבים, פוגרומים במוסקים ובתוך כפרים. ביקשתי את הדיון כדי להעלות את אוזלת היד הכמעט מוחלטת של כוחות הביטחון שלא קיימים באירוע. הצבא הוא הריבון בשטח, לצערי, ורואים פעם אחר פעם עמידה מנגד, או במקרה הגרוע, מונעים דווקא מהקורבנות הפלסטינים את שגרת חייהם, כביכול במסווה של הפרדת הניצים".

אל"מ דוד סונגו, קצין אג"ם פיקוד מרכז: "אנו נמצאים לקראת סיומה של תקופת המסיק, לאחר כ-5 שבועות ו-90% ממה שתוכנן בוצע. יש עוד מספר מרחבים שנדרשים להשלים בשבוע הקרוב ואז נגיע למסוק עד הזית האחרון. אנו עומדים בתכנית, חרף העובדה שהשנה תקופת המסיק מתרחשת במציאות של חוסר תיאום ביטחוני אל מול הרשות הפלסטינית, וזה מאתגר אותנו מאוד".

"כאשר יש אירוע חיכוך בין ישראלים לפלסטינים, ויש איום לפגיעה בנפש או ברכוש, ההתערבות שלנו היא זהה, ואנו מונעים את החיכוך בכל האמצעים העומדים לרשותנו. האם אנחנו מצליחים למנוע את כל האירועים, כנראה שלא, אך הכוחות פועלים בכל אירועי בכל האמצעים, על פי ההוראות ההנחיות. השבוע הראשון בתקופת המסיק היה עם כמות אירועים גבוהה, אך בארבעת השבועות הבאים הייתה מגמת ירידה מתמשכת, כאשר בשבוע האחרון היה אירוע אחד בלבד. בסך הכל, אנחנו עם ירידה של 50% בסך האירועים ביחס לשנה שעברה".

ח"כ זנדברג: "מדובר בתקופה של חודש וחצי בלבד... ארגון 'יש דין' דיווח על 42 אירועים, מה מספר האירועים שאתם מתייחסים אליו השנה ובשנה שעברה?". אל"מ סונגו: "37 אירועים מתחילת המסיק כנגד מוקדי מסיק, לעומת 66 בשנה שעברה"

יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר: "האם יש לך מספר יותר כולל, שנתי, של התנכלויות זריקת אבנים, הפרות סדר, משני הצדדים?"

אל"מ סונגו: "אתה מדבר על פשיעה לאומנית ברמה שנתית? כ-300 אירועים של ישראלים כנגד פלסטינים. ומצד שני, פלסטינים נגד ישראלים, זה בין 2500-3000 אירועים בשנה".

סגן ניצב דניאל אגם, ראש ענף מבצעים במחוז ש"י של המשטרה: "על בסיס לקחים של שנים קודמות בנינו עבודת מטה כדי להעלות את האפקטיביות שלנו בתקופת המסיק. כפי שנאמר, אנחנו בירידה של כ-50% באירועים ביחס לשנה שעברה, וכן יש לנו עלייה של למעלה מ-100% במעצרים איכותיים, כולל עיכובים, אשר תרמו לאותה ירידה באירועים. זה מבוסס על נתונים ופעילות חכמה שאנו מבצעים יחד עם פיקוד מרכז, משמר הגבול, ויחידות שלנו לרבות מפלג הפשיעה הלאומנית".

ח"כ זנדברג ביקשה לקבל מספר מדויק של כמה מעצרים בוצעו, וסנ"צ אגם אמר כי אין לו את המספר, אבל זה מספר דו ספרתי וכאמור מהווה יותר מהכפלה של המספר בשנה הקודמת.

עו"ד נירית להב קניזו, ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים התבקשה להתייחס לשאלה החוקית של סמכויות האכיפה של חיילי צה"ל ואמרה: "לחיילי צה"ל יש סמכויות דומות לאלה של שוטרים. מבחינה חוקית הם יכולים להתערב. מצד שני, מדיניות הפעלת הכוחות ואילו כוחות יטפלו באוכלוסיות שונות, זו מדיניות של הריבון בשטח, צה"ל, בתיאום עם המשטרה. זה נתון לשיקול דעתם בהפעלת הכוחות".

ח"כ יאיר גולן: "שמח על הדברים. צריך לומר בצורה ברורה וחד משמעית, ואני מכיר זאת כמי שהיה מפקד אוגדת יו"ש ב-2005-2007 - אין דבר כזה שחיילים עומדים מנגד כשרואים אלימות בשטח ולא מגיבים ואם זה קורה, זה חייב להיפסק. זו תופעה מרגיזה ומקוממת שקדמה לתקופתי בתפקיד ונמשכת עד היום. כל שנה אלפי שוטרים וחיילים עסוקים בהגנה על פלסטינים מוסקים, במקום שיעסקו בסיכול טרור. למה זה בכלל קיים?! זה בלתי תקין. הייתי מצפה מכל ראשי ההתיישבות, מכל הרבנים, שיצאו כנגד התופעה הזו בכל כוחם, יביאו אותה לאפס, כדי לאפשר לכוחות הביטחון לעשות את מה שהם באמת צריכים לעשות".

ח"כ עמית הלוי: "נציגי המדינה מדברים פה על אירועים בודדים, שצריך לטפל בהם, לעומת תופעה של רשות פלסטינית שמממנת, מחנכת, מסיתה ומתקצבת טרור, ואז את מדברת על פגיעה בנפש?! בגלל הקמפיין של תמר וחבריה, עומד צה"ל כולו, ומוסק זיתים עד הזית האחרון. אין פה תופעה, וציבור המתנחלים הוא הציבור הכי פחות אלים, אלא יש פה קמפיין שקרי של תמר וחבריה, וצה"ל לא צריך להשקיע משאבים רבים כל כך בכך".

ח"כ ניצן הורוביץ: "יש מאות אירועים אלימים שמתרחשים כל שנה, גם נגד פלסטינים וגם נגד כוחות הביטחון. יש קשר שתיקה והרשויות נוהגות בעצימת עין. יודעים שהצבא והמשטרה לא מטפלים בזה כפי שמטפלים בתקריות של פלסטינים. במו עיני ראיתי מקרה של אלימות שהצבא העדיף לעמוד מהצד ולא לטפל. ישראל לא צריכה להיות בכלל בשטח הזה, אבל כל עוד אנו שם וצה"ל הוא הריבון והאחראי לביטחון, הוא צריך לקיים את חובתו כלפי האוכלוסייה".

יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר, סיכם את הדיון, על ידי העלאה להצבעה של החלטה, אשר אושרה פה אחד, בזו הלשון: "הוועדה רואה בחומרה קיומם של פשעי שנאה וקוראת לכוחות הביטחון לוודא מניעת אלימות המבוצעת בנפש וברכוש של כל אדם ולאכוף את הדין כנגד מפרי חוק, יהיו אשר יהיו. הוועדה תמשיך לעקוב אחר הנושא לרבות באמצעות ועדת המשנה".