עם נשק חם וברווזים מתנפחים: ההפגנות בתאילנד גוברות

עשרות נפצעו במהלך הפגנת ענק מחוץ לפרלמנט בבנגקוק, לצמצום סמכויות המלך והצבא ופיטורי ראש הממשלה. מדובר באירוע האלים ביותר במדינה מאז פרוץ סבב המהומות הנוכחי

עם נשק חם וברווזים מתנפחים: ההפגנות בתאילנד גוברות

ההפגנות בתאילנד, היום. צילום: REUTERS/Soe Zeya Tun

ראש ממשלת תאילנד, פראיות צ׳אן-או-קה, מגנה בתוקף את ההפגנות האלימות שפרצו בבירה בנגקוק בימים האחרונים, ואומר כי כל האמצעים שבחוק יופעלו כנגד המפגינים. אתמול (ד׳) הגיעו אלפי מפגינים של התנועה הפרו-דמוקרטית הלהפגנות במרכז בנגקוק, בירת תאילנד, בעוד הפרלמנט מתכנס לדיונים בנושא שינויים בחוקה, ביום השני ברציפות. יום קודם לכן נפגעו עשרות במהלך הפגנת ענק מחוץ לפרלמנט, כאשר חלקם סובלים מפצעי ירי. המפגינים, הדורשים את צמצום סמכויות המלך והצבא ואת פיטורי ראש הממשלה, התעמתו עם שוטרים ומפגיני-נגד, התומכים במלוכה. מדובר באירוע האלים ביותר בתאילנד מאז פרוץ סבב המהומות הנוכחי, בחודש יולי האחרון. תנועת המחאה, הקוראת לשינויים מעמיקים בחוקה, מהווה את אחד האתגרים המשמעותיים ביותר במדינה.

״המצב אינו משתפר ויש חשש להסלמה ולאלימות נוספת. אם לא נטפל בזה, המצב עלול לפגוע במדינה ובמונארכיה האהובה שלנו״, אמר ראש הממשלה, שעלה לשלטון בשנת 2014 כראש החונטה הצבאית, ונשאר בתפקידו גם לאחר הבחירות שנערכו בשנה שעברה. הוא דוחה את טענות מתנגדיו, על כך שהבחירות לא נערכו באופן הוגן. 

כאמור, אלפים מפגינים מחוץ לפרלמנט השבוע כדי להפעיל לחץ על מחוקקים במהלך דיון על שינויים בחוקה, שלדבריהם מבססת את הסמכויות הנרחבות של הצבא ובית המלוכה. על פי סוכנויות הידיעות, המשטרה ירתה תותחי מים וגז מדמיע לעבר המפגינים, שמצידם הרסו מחסומי בטון בניסיון להיכנס לפרלמנט. עם זאת, המשטרה הכחישה כי פתחה בירי בנשק חם, ואמרה כי היא חוקרת את הנושא. המרכז הרפואי ארוואן שבבירה דיווח כי ישנם לפחות 55 פצועים, מתוכם לפחות 32 הסובלים מריסוס הגז המדמיע ושישה שהגיעו עם פצעי ירי.

״ניסינו להימנע מעימותים״, אמרה לעיתונאים סגנית עיריית בנגקוק, פיה תביצ׳אי, שאף הודיעה כי נמנו פצועי ירי בשני הצדדים. לאחר כשש שעות של הפגנות במהלכן התקדמו המוחים ללא הרף תוך שהם עושים שימוש באמצעי מיגון מאולתרים, נסוגה המשטרה והותירה במקום את המכת״זיות שלה. פאריט ״פינגווין״ צ׳יווראק בן ה-22, ממנהיגי המחאה, הודיע על הסלמתה וקרא למפגינים המשולהבים כי ״לא נוותר ולא ניסוג״. חלק מאמצעי המיגון של המפגינים ביום ג׳ כללו ברווזים מתנפחים, שמסתמנים כאחד מסמלי המאבק לאחר שרבים הגיעו עמם להפגנה ביום למחרת.

 

אולי יעניין אותך גם