משרד העבודה: הפיצוץ במפעל המתכות באשדוד - לא תאונת עבודה

החשש: כשלים בתהליך גריטת מתכות מצה"ל. המשטרה חוקרת את המנהל והבעלים. משרד הביטחון, צה"ל ומשרד העבודה לא עונים לשאלות. עו"ד ישראל אסל: "זו תאונת עבודה לכל דבר ועניין."

משרד העבודה: הפיצוץ במפעל המתכות באשדוד - לא תאונת עבודה

צילום: משטרת ישראל

 הפיצוץ במפעל המתכות "שאול גואטה מתכות" באשדוד מעלה את החשש כי חלו כשלים בהליך גריטת מתכות מצה"ל. מפעלי מתכות בישראל רוכשים לעיתים מתכות (לפעמים בדמות כלי לחימה ישנים), אותן הם מוכרים בארץ או בחו"ל. תהליך כזה אמור להיות מלווה במומחים מטעם משרד הביטחון וצה"ל שבודקים שאין שאריות חומרי נפץ בפריטים שנגרטים מצה"ל. 

האירוע נמצא בחקירה של המשטרה ומשרד העבודה. במשרד העבודה טוענים כי "זו לא תאונת עבודה. תפנה למשטרה." פרסום של ישראל היום חושף כי, "על פי חקירת משטרה ראשונית, השניים עסקו בעבודת ריתוך. בשעת חיתוך בלוני גז, גיצי מתכת גרמו להתלקחות ולפיצוץ, שגרם למות הפועלים." עוד מוסיף הפרסום כי "במקום נמצאו שרידים של אמל"ח נפיץ." 

בפרסום של ashdodnet נכתב כי "הנסיבות שהובילו לפיצוץ עדיין נחקרות, אך החשד הוא להמצאות חוקר פציץ באחד המיכלים בו נעשו העבודות." המשטרה חוקרת את מנהל המפעל והבעלים. 

מהנדס דני קרוננברג שהינו יועץ לטיפול בתקריות חומרים מסוכנים מסר כי על מנת למנוע תאונות, חלה חובה למנוע זליגה של תחמושת נפיצה, לאתרים שאינם ערוכים לטפל בנפיצים, ובכללם אתרי מיחזור מתכות ואתרי הטמנה לפסולת שאינה נפיצה. עוד הוסיף, כי החקיקה לגבי פריטים וחומרים מסוכנים אמורה להתייחס למחזור החיים המלא של מוצר: ייצור, איחסון, הובלה, שימוש, גריטה (מיחזור / השמדה) וכדומה, והיא חייבת להבטיח את הבטיחות במהלך כל שלבים אלו.

"הגיע הזמן שמדינת ישראל תאמץ את התקנות הבינלאומיות לטיפול בתחמושת (IATG), שנקבעו על ידי וועדת המומחים של האו"ם, שיש בהן גם פרק נרחב הכולל הנחיות לפירוק והשמדת תחמושת. האחריות והסמכות לטיפול בכך נמצאות בידיהם של משרד העבודה והמשרד להגנת הסביבה, ומוטב שהם יטפלו בכך בדחיפות, בטרם יקרו אסונות שייגבו חיי אדם בגלל מחדלים רגולטוריים של משרדים אלו", כותב קרוננברג. 

"המשרד להגנת הסביבה כבר החל בתהליך של אימוץ הפרק בתקנות הבינלאומיות, הדן במרחקי הפרדה מנפיצים, אך יש צורך באימוץ תקנות IATG במלואן, כמקובל במרבית מדינות העולם."

בכל זאת, תאונת עבודה

"כל תאונה בזמן העבודה היא תאונת עבודה", מסביר עו"ד ישראל אסל, מומחה לדיני נזיקין ותאונות עבודה, בראיון לישראל דיפנס. "עבור משפחות העובדים שנהרגו זו תאונת עבודה. לא משנה אם הפיצוץ אירע בגלל בלון גז או פצצת מרגמה שהגיעה בפסולת לגריטה. בכל מקרה מנהל הבטיחות בעבודה במשרד העבודה חייב לקחת חלק בחקירה זו." 

עו"ד אסל מציין כי במקרה של מפעל המתכות באשדוד, מדובר במקרה מעניין. מדוע? מכיוון שיש חשש לתאונת עבודה שארעה בגלל שאריות חומרי נפץ. "אם הפיצוץ היה מתרחש כתוצאה משימוש בברנר (מכשיר החיתוך), הכולל בלון חמצן וגז את החקירה היתה מובילה המשטרה כאשר משרד העבודה נותן לחקירה את הפן המקצועי משום שלמשטרה אין ידע והבנה בתחום כלי עבודה. אולם, ברגע שיש מעורבות של  חומרי נפץ, למשטרה ישנם חבלנים ומומחים בתחום זה שיכולים לסייע לחקירה", מסביר אסל. 

"אין המשמעות שהדבר פוטר את משרד העבודה מביצוע חלקו בחקירה. משרד העבודה חייב לבחון האם המפעל הפר את הוראות פקודת הבטיחות בעבודה, גם אם מדובר בפיצוץ תחמושת. אירוע זה מעניין גם בהקשר לאחריות משותפת של שני גורמי חקירה, ושני משרדי ממשלה, העבודה ובט"פ. במקרה כזה, משרד העבודה אינו יכול לפטור את עצמו מטיפול בעניין והוא  חייב להעביר למשטרה דו"ח ובו תיאור של כל ההפרות הבטיחות שביצע המפעל". 

את החקירה, כאמור, מנהלת משטרת ישראל, בסיוע חוקרי משרד העבודה ובלווי פרקליטות מחוז דרום.

תגובות

כאמור, משרד העבודה טוען שאין מדובר בתאונת עבודה. לא ברור לפי מה. פניתי לצה"ל שהפנה אותי למשרד הביטחון. רציתי לברר האם המפעל רכש פריטים מצה"ל הכוללים חומרי נפץ. משרד הביטחון אחראי על הליך הגריטה של פריטים מצה"ל. במשרד הביטחון טוענים כי "הנושא מצוי בחקירה של גוף אחר [משטרה]." ולא רצו לענות. 

במילים אחרות, משרדי הממשלה - העבודה והביטחון - לא עונים לשאלות ומפנים לשאלות למשטרה. במשטרה לא מוסרים מידע האם התגלו שאריות חומרי נפץ, האם הן הסיבה לפיצוץ, והאם המפעל רכש פריטים לגריטה מצה"ל או של צה"ל. פניתי גם לפרקליטות מחוז דרום, גם שם, מפנים אותי למשטרה.