טייסת אדיר: הצצה לטייסת המתקדמת ביותר בחיל האוויר

כתב ישראל דיפנס ביקר בנבטים ושמע על התחזוקה שנעשית כולה בבסיס ללא תלות בגורמים זרים, פגש את טוענות החימוש הראשונות ולמד על ההכשרה הייחודית

צילום: דובר צה״ל

הדת"ק (דיר תת-קרקעי) של מטוס F-35  אדיר בבסיס טייסת אדיר הראשונה, טייסת 140, בנבטים, הוא מתקן מתקדם, שונה מדת"קים של מטוסים  קרב אחרים בחיל האוויר. ה'בית' של מטוס האדיר משוכלל וכולל מקומות מגורים לצוות הגף הטכני ואמצעי תדלוק, כמעט ללא תלות בגורמי חוץ  להכנת גיחות ולקליטת מטוסי אדיר נוחתים. בטייסת מפעילים דת"ק אחד, ובנובמבר ייחנך חדש, מתקדם עוד יותר.

בטייסת מבצעים טכנאי דרג א' ובעלי מקצועות נוספים את מלאכת התחזוקה של המטוסים המתקדמים והחדישים ביותר בחיל האוויר. הקצין הטכני  של הטייסת, רס"ן אלון, מתייחס לידיעות כי בגלל ייחודו של מטוס ה-F-35 הוקמו באירופה מרכזי תחזוקה, אליהם שולחים חילות האוויר המשתמשים את מטוסים לביצוע הפעולות הדרושות. חיל האוויר התנגד נמרצות. "כל התחזוקה של המטוסים נעשית כאן בטייסת. הכול בבית", מדגיש מפקד גף תחזוקה רס"ן אלון, "וזה כולל עד תחזוקה דרג ד', התחזוקה העמוקה ביותר של מטוסים. לשם כך בונים עתה מוסך מיוחד למטוסי אדיר בבסיס התחזוקה המרכזי של החיל, יא"א 22 בתל נוף, שם תבוצע תחזוקה דרג ד'".

מרוויחים משילוב טייסים ותיקים עם צעירים

לא הרחק מהדת"קים, מכשיר סרן ש׳ את הטייסים החדשים של מטוסי אדיר. סרן ש׳, בן 27, מפקד ההסבה לטייסי אדיר, מסביר את השינוי שחל בשלבי ההכשרה של טייסי מטוסי קרב חמקניים דור 5: "עד כה מקובל היה להביא לטייסת אדיר (היום יש כבר שתי טייסות) טייסי קרב מנוסים מטייסות F-15 ו-F16 לסוגיהן. אני מפקד על ההסבה הראשונה שפועלת אחרת: אנו מביאים להסבה, הנמשכת כשנה, טייסים שזה עתה סיימו בית ספר לטיסה וקא"מ, קורס אימון מתקדם, בבסיס חצרים. כך אנו מרוויחים שילוב של טייסים יותר ותיקים ומנוסים עם צעירים, שזו להם טייסת הקרב הראשונה בקריירה".

איך בוחרים טייסים שיזכו להטיס את כלי הטיס המתקדם ביותר בחיל?  סרן ש׳, מפקד ההסבה: "קודם כל מחפשים אנשים טובים. תכונות חשובות: היכולת להיות עצמאי כי זה מטוס חד-מושבי. אין נווט ואין מדריך. המשימות והמטלות רבות ומסובכות, ולכן צריך כושר קבלת החלטות באופן עצמאי. אתה לבד בקוקפיט. כמובן שצריך כושר טיסה במכונה מאוד מהירה ומתקדמת. אנו, המדריכים בהסבה, כתבנו תיק יסוד הכולל שיטות חדשניות להדרכת הטייסים החדשים: החל מיסודות הטיסה ועד תפעול המערכות, והן רבות.

"הסימולטור שלנו מסייע, והטייסים מבלים מן רב במאמן לפני ההמראה. הוא מדמה אחד לאחד את המטוס ומערכותיו, ומאפשר לבצע הרבה תרגילים ותרגולים ולהמריא להרבה גיחות. מכיוון שהטיסה הראשונה של טייס אדיר במטוס היא טיסת סולו, ללא מדריך, השתדלנו בתכניות הסימולטור ליצור מצבים שהטייס לא יופתע באוויר. המאמן הזה מתקדם מאוד, נותן למתאמן את כל התחושות, למעט כמובן  תחושת השהייה באוויר. לפתוח מבער ולהרגיש את הכוח המנוע – זה אפשרי רק במטוס באוויר".

יצרנית החמקנים לוקהיד מרטין בנתה וסיפקה סימולטורים גם לטכנאי המטוסים. הסימולטור בנבטים מסמלץ במדויק את פעולות האחזקה בעזרת מציאות מדומה. אפשר לראות וללמוד כיצד מחליפים חלקים ומטפלים במערכות המטוס, וברור שאימון במאמן הטכנאים חוסך זמן בדת"ק ושומר על כשירות הטכנאים.

המטוס מספק את המידע, אבל המשתמש צריך להחליט מה לעשות

הקצין הטכני של טייסת  אדיר, רס"ן אלון, הוא הראשון בתפקיד זה בטייסת אדיר הראשונה: "הקמתי את הגף הטכני מתחילתו". אלון החל את דרכו כשוחר בבי"ס הטכני וטכנאי במטוסי  F-16, ומילא תפקידי פיקוד בגפים הטכניים של כמה טייסות ובסיסים עד שנחת בנבטים. "מבחינת הטכנאים, אדיר הוא מטוס נוח לתחזוקה. כך בנו אותו, שיהיה נוח לטפל בו. קל יותר להחליף חלקים ופריטים מאשר במטוסי קרב אחרים. באדיר הכול מול עיני המכונאי. שכבות הצבע המיוחדות של האדיר חיוניות לשמירת החמקנות, אולם בשכבות הצבע מטפלים טכנאי דרג ד'. הנדסת אנוש של המטוסים אלו היא ברמה גבוהה  מאוד גם לטכנאי, הכול נגיש, הכול מולך, אין צורך לדחוף ידיים לפינות מסוכנות. בהכנת גיחה משתתפים שני טכנאים, אחד בודק מבנה וחשמל והשני מסייע לו. מבצעים בדיקות של מעטפת המטוס, חשמל ותוכנות. בגף הטכני משרתים בעלי שלוטשה מקצועות – חשמלאים, מכונאים וחמשים".

נתמקד במחלקת חימוש. כאשר הטייסים החדשים ומדריכיהם ייצאו לגיחה הבאה שלהם, יוכלו לראות את רס"ר ליהיא פלדון ואת סמ"ר סיוון פולק, שתי הטכנאיות הראשונות בחיל המשמשות כטוענות חימוש במטוסי אדיר. יחד יסיעו את החימושים אל המטוס ויעמיסו את הפצצות, הרקטות והטילים לתוך גופו של החמקן.

ליהיא פדלון, ר"צ (ראש צוות) בכירה: "התחלתי את דרכי בחיל כטכנאית דרג א' בטייסת 120 ומשם עברתי לטייסת אדיר. אני שייכת לצוות חימוש. החימושים מגיעים למטוס ואנו מעלים אותם לתוך המטוס. באדיר יש תחנות חימוש חיצוניות ופנימיות, כי כשהוא טס בתצורת חמקן, החימוש חייב להיות בתוך המטוס ולא לבלוט בחוץ. מתקן ההטענה מעלה את הפצצה, או הטיל, ותפקידנו להציב את החימוש במקומות הנכונים בתוך גוף המטוס, וזו עבודה עדינה שדורשת מיומנות. זה לוקח זמן, תלוי במיומנות הצוות. אני מודה שאני מאוד אוהבת את העבודה בטייסת אדיר". ליהיא תושבת באר שבע ומתגוררת עם בן זוגה, אותו הכירה במהלך שירותם המשותף בטייסת. כיום, גם בן הזוג משרת בבסיס נבטים.

חברתה לחימוש בגף הטכני, סמ"ר סיוון פולק, ר"צ במחלקת חימוש בטייסת, היא חיילת בודדה שעלתה ארצה מלוס אנג'לס והשאירה שם את משפחתה. "התגייסתי לפני ארבע שנים וזו הטייסת הראשונה שבה אני משרתת. אני אוהבת את העבודה בחימוש כי זו עבודה ידנית שנותנת הרבה סיפוק. יש הרבה מוטיבציה ואינני רואה עצמי במקום אחר בצבא". סיוון עלתה לארץ במסגרת תכנית 'נעלה'  ועברה קורס טכנאים בחיל האוויר.

צילום: דובר צה״ל

ביקשנו ממפקד ההסבה, סרן ש׳, להשוות בין הטסת אדיר להטסת מטוסי קרב אחרים בחיל: "אדיר הוא מטוס נוח למשתמש, גם לטייס וגם לטכנאי. יש בו הרבה מערכות אוטומציה המקלות על העבודה ומקלות על העומס לטייס. מאידך, המערכות המיוחדות במטוס הזה קולטות המון מידע ונתונים המוזרמים למטוס ממספר רב של חיישנים, ואת כל המידע הזה צריך להבין, לעבד ולהגיב – ואתה לבדך בקוקפיט. המטוס נותן לך את המידע, אבל אתה צריך להחליט מה לעשות".

״מגפת הקורונה הזיזה את הגבינה, אבל לא פגעה בפן המבצעי״

סרן ש׳ מלא שבחים לאנשי הגף הטכני של הטייסת. "יש לנו, אנשי גף טיסה, קשר אמיץ עם הגף הטכני. כולנו יחידה אחת עם מטרה משותפת. הגף הטכני של הטייסת הוא מאוד איכותי, ואנו מתמידים במסורת טייסות חיל האוויר של שת"פ מלא וקרבה אמיתית בין גפי הטיסה לגפים הטכניים".

מפקד הגף הטכני, רס"ן אלון, משרטט את התנהלות טייסת מטוסי קרב בעידן הקורונה: "זה משפיע על המפגשים בין האנשים. אינני יכולת לכנס את כולם. אני עושה שיחות 'בתשלומים'. אין מפגש בין צוותי שני הדת"קים. מקיימים שיחות בקבוצות קטנות וגם דרגות מעניקים במצומצם. אבל העסק עומד מצוין".

הטייס סרן ש׳ על ימי הקורונה: "המגפה הזאת הזיזה לנו את הגבינה. מסיכות, קפסולות, שמירת מרחק ועוד. אבל התרגלנו לחיות כך, וזה לא פוגע כהוא זה בפן המבצעי של הטייסת".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית