הרמטכ"ל: ממליץ להכיר בתקופת הלחימה בלבנון כמערכה

בין מלחמת לבנון הראשונה ליציאת צה"ל מלבנון נהרגו מאות חללים במסגרת הלחימה השוטפת בגבול. כעת, הרמטכ"ל ממליץ להכיר בכל תקופה זו כ"המערכה ברצועת הביטחון בלבנון"

דובר צה"ל

אמש (ד), אימץ ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, את המלצת הוועדה שמינה בראשות רב-אלוף (מיל׳) שאול מופז, להעניק אות מערכה לתקופת הלחימה של צה"ל בלבנון. הרמטכ״ל הדגיש כי זהו צעד חשוב וערכי, המבטא הוקרה עמוקה לשירותם של דורות רבים אשר הגנו על גבולה הצפוני של המדינה ואזרחיה.

הוועדה מונתה על ידי הרמטכ"ל, באישור שר הביטחון בני גנץ, לפני מספר חודשים. חברי הוועדה: נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, אלוף דורון פיילס; ראש אגף כוח האדם, אלוף מוטי אלמוז; מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון, אלוף יעקב בנג'ו; מפקד המכללות הצבאיות, אלוף איתי וירוב; אלוף (מיל') עידו נחושתן; אלוף (מיל') משה קפלינסקי; אלוף (מיל') גיורא איילנד; תת-אלוף (מיל') סוזי יוגב.

הוועדה המליצה להכיר בתקופת הלחימה בלבנון כמערכה שתיקרא "המערכה ברצועת הביטחון בלבנון". כמו כן, המליצה לקבוע הענקת אות מערכה לתקופת הלחימה של צה"ל בלבנון, שהוגדרה בין התאריכים 30 בספטמבר 1982 ל-24 במאי 2000. האות יוענק, לפי ההמלצה, לכל מי שנטל חלק בלחימה או במאמץ הנלווה ללחימה, על פי עקרונות וקריטריונים שייקבעו בצה"ל בהמשך, ולא לכלל המשרתים בצבא באותה העת.

המלצת הרמטכ"ל תובא לאישור שר הביטחון. אם שר הביטחון יאשר את ההמלצה, היא תובא לאישור ועדת השרים לענייני טקסים וסמלים. 

מועד הפעולה להכרה בתקופת הלחימה ברצועת הביטחון בלבנון כמערכה נמסר: ״אנו מתרגשים ומאושרים מהחלטת הרמטכ״ל להכיר במלחמה בלבנון כאחת ממערכות ישראל. אנו קוראים לראש הממשלה ולשר הביטחון לקבל כבר בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון החלטה המאמצת את החלטת הרמטכ״ל ומכירה במלחמה בלבנון כאחת ממערכות ישראל. עיניהם של אלפי לוחמים ומשפחות שכולות נשואות אליכם על מנת שתסגרו את המעגל ותעשו את המעשה הנכון בשנה ה-20 לצאת צה״ל מלבנון״.

על פי ועד הפעולה, לפחות 676 חללים נפלו בתקופה מסיום מלחמת לבנון הראשונה ב29.9.82 ועד ליציאה מלבנון ב24.5.2000. הנתונים נאספו על ידי עודד קרמר, חיים הר-זהב ויוסי קאופמן. "נזכיר כי זו אינה רשימה רשמית, מכיוון שהמדינה לא מכירה במלחמה אין מלחמה כזאת וגם אין רשימת חללים. זו רשימה שהכנו בעצמינו בעבודת מחקר מתישה", מסכמים בוועד. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית