נחנך מתקן ״מצודת דוד״, מרכז הדאטה הראשון מסוגו בצה״ל

המתקן, הממוקם בדרום, יאפשר קפיצת מדרגה משמעותית ברציפות התפקודית וכן גמישות לשינויים ולהתעדכנות טכנולוגית. הוא מנוהל על ידי יחידה טכנולוגית מסווגת של אמ״ן

צילום: דו״צ

מתקן ״מצודת דוד״, מרכז הנתונים הרב-זרועי הראשון מסוגו בצה״ל, נחנך אתמול (א׳) בראשות ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, ובנוכחות ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן. המתקן, מרכז הדאטה הגדול ביותר שהוקם בצה"ל, מאופיין בתכנון הנדסי ברמה גבוהה – החל מתשתיות ייחודיות עליהן הוא מבוסס, דרך חומרה חדשנית ומתקדמת, ועד להגירת יישומים מודרניים כחלק מתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית בצה"ל.

תפקיד המתקן הנו אחסון מערכות המידע המבצעיות של צה״ל, והוא מאפשר קפיצת מדרגה משמעותית ברציפות התפקודית וכן גמישות לשינויים ולהתעדכנות טכנולוגית.  המערכות שנמצאות בו הינן המערכות המבצעיות ביותר של צה״ל, המצויות בליבת התהליך המבצעי: אש, מודיעין ופיקוד ושליטה. המתקן מממש את אסטרטגיית המידע הצבאית המובלת ע"י מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף התקשוב וההגנה בסייבר, שמאפשרת את עליונות המידע של צה"ל המובלת על ידי אגף המודיעין. יחידה טכנולוגית מסווגת באגף המודיעין היא המנהלת את המתקן, שממוקם בדרום הארץ ומהווה אבן דרך משמעותית למעבר אמ״ן לנגב.

מדברי ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי: ״צה"ל האיץ את העלייה לנגב בעשור האחרון וימשיך לעלות לנגב ולהתרחב. הבסיסים החדשים של אגף המודיעין ואגף התקשוב שאנו חונכים, כמו גם המכלול המודיעיני הייחודי שהוקם כאן בנגב הם ביטוי מובהק לכך. הבסיס הזה יאפשר לצה"ל לייצר יותר מודיעין, לייצר יותר מטרות, להנגיש את המידע ליחידות בשטח, ויגדיל את הכושר ההתקפי של צה״ל שהוא נושא מרכזי שהצבנו בתכנית הרב שנתית״.

עוד אמר כוכבי, כי ברוח בן גוריון – הכוונה היא גם לעזור בפיתוח הדרום, בהובלת אמ״ן. ״אנו רואים יום יום בזכות המודיעין המשובח של אמ״ן, איזה קו הגנה המודיעין מייצר לנו, אילו יכולות תקיפה בחזית ובעומק המודיעין מייצר לנו, איזה פיגועים המודיעין מונע ואיזה יכולת קבלת החלטות זה מייצר לנו. אבל אסור ואי אפשר שהציונות פה תהיה חד צדדית. לכל המשרתים באמ"ן ובצה"ל בכלל מגיעים תנאי שירות סבירים כשהם משרתים בדרום ובנגב בפרט. אני קורא לכל מי שיש לו יד ורגל, להשפיע על העניין הזה כדי שאנשים שמשרתים 10 ,15 ו-20 שנים ברציפות, באותו בסיס יהיו עם תנאים סבירים. אנחנו הולכים להרחיב את ההתבססות בנגב, אנחנו הולכים להעצים את היכולות שלנו בנגב ואגף המודיעין הולך להיות חוד החנית של העניין הזה״.  

דברים ברוח דומה נשא ראש אמ״ן, אלוף תמיר הימן, שאמר כי ״היום אנו חונכים את 'אבן הראשה', הראשון בבסיסים הרב תחומיים ובטרנספורמציה הדיגיטלית של צה"ל. 'היסוד החמישי', כך אנו קוראים לתהליך השינוי האסטרטגי. ישנם ארבע ממדי לחימה בצה"ל – אוויר, ים, יבשה והממד הקיברנטי. אבל אלו שווים הרבה פחות בלי מודיעין מאפשר, שמהווה כופל עבור כל אחד ואחד מממדי הלחימה האלו. אגף המודיעין שש לקראת הירידה לנגב. מעבר לסיפור הארגוני והדיגיטלי, יש עניין ציוני שאנחנו לא מתביישים לדבר עליו- מימוש חזונו של דויד בן גוריון והגשמת ההתיישבות וקידום הטכנולוגיה בנגב מהווה מרכיב מרכזי במוטיבציה של אמ"ן לרדת לנגב. אנחנו נעשה את זה ונפתור את כל הבעיות שבדרך״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית