האם ישראל תרכוש את מטוס הקרב המתקדם בעולם?

על פי דיווח בעיתון אל-שארק אל אווסט, הנשיא טראמפ אישר מכירת מטוסי F-22 Raptor, תוצרת לוקהיד מרטין ובואינג, המטוס ש״רואה ראשון, יורה ראשון ומסתלק מהזירה במהירות 2 מאך", אך ספק אם הדבר ייצא לפועל

צילום: BIGSTOCK/Copyright: Foto VDW

שתי ענקיות התעשייה הביטחונית האמריקנית, לוקהיד מרטין ובואינג, נמצאות בתחרות קשה זו עם זו על חידוש פניו של חיל האוויר הישראלי: תחרות שמתרחשת ממש בימים אלו על מסוקי התובלה החדשים  (K או Chinook), ועל מטוסי קרב מתקדמים (F-35 ו/או F-15I). בנוסף, נשאלת השאלה האם ארה"ב תספק לישראל את מטוס הקרב המתקדם ביותר, ה-F-22 Raptror, תוצרת משותפת של שתי החברות. מדובר במטוס שעד כה, לא נמכר לאף מדינה זרה.

ספק אם מכירה כזו תצא לפועל, אך כך דיווח בסוף השבוע העיתון אל-שארק אל אווסט היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, ממקורות בישראל: הנשיא טראמפ אישר מכירת F-22 לישראל, שר ההגנה אספר הודיע על כך לראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו הקצר בישראל בשבוע שעבר, וטראמפ אישר גם מכירת טילים מונחים מתקדמים וחימושים.

שתי עובדות שצריך לזכור: האחת, חוק של הקונגרס אוסר על יצוא מטוס הקרב הזה ללקוחות בחו"ל. כדי לייצאו, יש צורך בשינוי חקיקה. והשנייה, באפריל 2009 החליט משרד ההגנה על הפסקת ייצור המטוס, וחיל האוויר של ארה"ב קיבל את המטוס האחרון ב-2012. היצרניות נצטוו על ידי משרד ההגנה האמריקני לגרוס ולגרוט את כל פריטי קווי הייצור של המטוס, שמחירו מתקרב ל-250  מיליון דולר. חידוש הייצור כרוך בעלויות הנאמדות במיליארדי דולרים.

מקור המקורב לרכש מטוסי קרב בישראל אמר לישראל דיפנס כי "העניין לא נראה מעשי. כדי למסור לישראל מטוסי F-22  צריך יהיה לפרק טייסת של חיל האוויר האמריקני, כי כבר כמה שנים לא מייצרים את הרפטור".  

הרפטור יכול להשתלב יפה בשלישיית מטוסי הקרב האמריקניים המתקדמים ביותר: F-15 בדגמיו המתקדמים נועד בעיקר לנשיאת כמות גדולה של חימוש לתקיפות קרקע מאסיביות ומדוייקות.  F-35, חד-מושבי וחד-מנועי, החמקן שחודר למערכי האויב בלתי נראה, אוסף מודיעין ומפיץ נתונים למטוסים אחרים ולקרקע. והשלישי, F-22, חמקן דו-מנועי וחד-מושבי, נועד לשמור על עליונות אווירית, כלומר ניהול קרבות אוויר והפלת מטוסי אויב בשיטות מתוחכמות ביותר. חשוב להדגיש כי בנוסף  למשימות הללו, כל אחד משלושה המטוסים הללו יודע לבצע היטב גם את כל המשימות האחרות הנדרשות.

בחברות לוקהיד מרטין ובואינג מגדירים את רפטור כ"שילוב של חמקנות, מהירות, כושר תמרון, חליפת חיישנים חסרת תקדים במטוסי קרב וחימוש קטלני".  פרויקט המטוס החל באמצע שנות ה-90. לוקהיד מרטין הייתה הקבלן הראשי, ייצרה את חרטום המטוס ואת קידמת הגוף כולל הקוקפיט, וכן ניהלה את ההרכבה בפורט וורת', טקסס. בואינג ייצרה בסיאטל את הכנפיים, את חלקו האחורי של הגוף, בית המנוע, אינטגרציה של מערכות האוויוניקה, רוב תוכנות המשימה, וכן היתה אחראית לתכניות האימונים וההדרכה.

הראפטור נכנס לשירות בחיל האוויר האמריקני ב-2002 , ובספטמבר 2014 השתתף בתקיפת מטרות של דאעש בסוריה ובחזיתות נוספות. כאמור, הוחלט להפסיק את הייצור אחרי השלמת 187 מטוסים.

מה יש בו, במטוס הקרב הזה, שהאמריקנים מקפידים שלא תשזפנו עין זרה?

ראשית, הוא מתאפיין ב-Super Cruise: האפשרות לטוס על המנועים ללא מבער אחורי במהירות של 1.5 מאך, מהר מאוד ולמשך זמן רב, מכאן תכונתו החשובה - הוא רואה ראשון, יורה ראשון ומסתלק מהר. זהו מטוס אוויר-אוויר, שתוכנן בעיקר ללחימה נגד חילות האוויר של רוסיה ושל סין.

לפני כשנתיים נערך בשמי נורווגיה תרגיל ייחודי: קרב אוויר בין שני מטוסי F-35 של חיל האוויר הנורווגי לבין שני מטוסי F-22 מוטסים בידי טייסים אמריקניים. המשתתפים לא מסרו פרטים על מספרי הפלות או דרוג המטוסים. אולם אחד מטייסי F-35 הנורווגיים אמר זאת: "F-22  הוא אויב מטיל אימה". אמר ולא פירש.

יותר מזה אמר טייס הניסוי הראשי של F-22 פול מץ בראיון לביטאון חיל האוויר האמריקני: "המטוס הזה לא דומה לשום דבר שנבנה בעבר. הצגת המידע לטייס, חיישנים שאוספים המון מידע מספרים לטייס מה קורה מעליו, מאחוריו, מצדדיו, ובעיקר לפניו. הטייס ישגר טילי AMRAAM לעומק רב או שיטיל פצצות JDAM מונחות GPS".

טייס הניסוי הוסיף פרט מעניין, אם כי לא פירט את משמעותו: "למעשה למטוס הזה אין רדיו, אין מערכת ניווט ואין מחשב מכ"ם. יש בו מחשבים שמריצים תוכנות, שמריצות את האפליקציות האלו של רדיו, ניווט ומכ"ם. כל המחשבים מחוברים ביניהם ומדברים אחד עם השני. אם יש תקלה במחשב אחד, מיד נכנס שני לפעולה".

פרטים רבים על הרפטור נשמרים בסוד. המהירות מוגדרת שני מאך וידוע כי יש לו שני מנועי פראט אנד ויטני F 119-PW-100, טייס אחד, וכי הוא חמוש בטילי אוויר-אוויר ואוויר-קרקע.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית