תעשייה אווירית חושפת מערכת מעקב אווירית פאסיבית 

מערכת פאסיבית יכולה לאתר כלי טיס חמקנים עם חתימה קטנה בלי שידעו שהיא שם. אפשר להתקין אותה גם על כלי שיט ולנטר מרחב אווירי רחוק

צילום: תעשייה אווירית

בעוד בשוק העולמי ישנן יצרניות מערכות אלינט או קומינט פאסיביות, יצרניות מערכות PCL (או  Passive Coherent Location System) מבוססות טריאנגולציה על בסיס מיקומי תחנות רדיו - יש מעט. אלתא, אחת מהן. הטכנולוגיה מאחורי המערכת מורכבת, אך בהפשטה ניתן לומר כי היא מבוססת על מיקומי תחנות רדיו ביחס לכלי אווירי. היות ותחנות רדיו משדרות בתדרים נמוכים, המערכת יודעת לזהות גם כלי טיס עם חתימה נמוכה. חמקנים בעגה ציבורית. 

בחברה מסבירים כי בשונה ממכ"מ שמשדר וקולט החזר, ולכן גם חשוף למערכות ל"א מנגד או לאיום חימוש קשה, מערכת פאסיבית אינה משדרת. רק קולטת. לכן, האויב לא יודע שהיא שם, הוא אינו יכול לדעת שעוקבים אחריו, או לנסות לפגוע במערכת. 

באלתא נמנעים מלתת את טווח הגילוי המדויק של המערכת. עם זאת, כן יודעים לומר כי טווח זה גדול מטווח האיום מנגד. קרי, אם החימושים היום של כלי טיס מגיעים לפחות לטווח של 100 ק"מ, המערכת אמורה לתמוך כמינימום בטווח זה. טווח גילוי קטן מידי, ביחס לחימוש מנגד, יהיה לא אפקטיבי. "שטח כמו של מדינת ישראל אפשר לכסות במספר מערכות כאלו חד ספרתי", מסבירים בחברה. ולא, ישראל טרם רכשה מערכות כאלו. המערכת פותחה עבור לקוח ראשון בחו"ל. 

הטכנולוגיה מתבססת על שידורי FM או Digital Audio Broadcasting. "ההשתקפויות מתקבלות על ידי אחת או רשת אנטנות, המספקות כיסוי תלת-ממדי בזמן אמת למעקב אחר מספר יעדים בתנועה באוויר", כותבים בפרסום של אלתא. את המערכת ניתן להתקין בקרקע, או על בסיס משאית ניידת. 

תיאורטית, ניתן להתקין מערכות כאלו גם על כלי שיט, אך באלתא טוענים כי ניסויים כאלו טרם בוצעו. מערכת פאסיבית שקולטת כלי טיס , המותקנת על ספינה, יכולה לספק תמונה אווירית הרחק מגבולות המדינה. למשל, במפרץ הפרסי. 


 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית