מזכר הבנות בנושא שת״פ גרעיני אזרחי בין ארה״ב לבולגריה

מוקדם יותר החודש, הודיע ראש ממשלת בולגריה כי המדינה שוקלת להשתמש בטכנולוגיה אמריקנית עבור כור גרעיני חדש שהיא מבקשת לבנות. התכנון המקורי היה להשתמש בטכנולוגיה רוסית

הכניסה לאתר הגרעיני בקוזלודוי, בולגריה. צילום: REUTERS/Oleg Popov/File Photo

ארה״ב ובולגריה חתמו על מזכר הבנות בנושא שיתוף פעולה גרעיני אזרחי-אסטרטגי, שיחזק עוד יותר את הקשרים הדיפלומטיים והכלכליים בין שתי המדינות, כך על פי הודעה רשמית של מחלקת המדינה האמריקנית. מזכר זה ״מחזק את היחסים האסטרטגיים הבילטרליים שלנו, תוך העמקת שיתוף הפעולה בנושא ביטחון אנרגיה״, נכתב בהודעה.

בהודעה ניתן גם הסבר קצר בנוגע למהות מזכרי הבנות בנושא שיתופי פעולה גרעיניים, וצוין כי הם ״מנגנונים דיפלומטיים המחזקים ומרחיבים את הקשרים האסטרטגיים בין ארצות הברית למדינה שותפה על ידי יצירת מסגרת לשיתוף פעולה בנושאי גרעין אזרחיים ולהתקשרות בין מומחי ממשל, תעשייה, מעבדות לאומיות ומוסדות אקדמיים״.

מוקדם יותר החודש, אמר ראש הממשלה הבולגרי, בויקו בוריסוב, כי המדינה שוקלת להשתמש בטכנולוגיה אמריקנית עבור כור גרעיני חדש שהיא מבקשת לבנות. בוריסוב ציין כי המדינה מעוניינת לגוון את נכסי האנרגיה הגרעינית שלה ולצמצם פליטת גזי חממה על ידי בניית כור חדש המבוסס על טכנולוגיה מודרנית שתעשה שימוש בדלק גרעיני אמריקני.

על פי סוכנות הידיעות רויטרס, בולגריה מפעילה כרגע שני כורים גרעיניים תוצרת ברית המועצות, יחידה 5 ויחידה 6, במפעל הגרעיני בקוזלודוי, כ-120 ק״מ מצפון לבירה סופיה, ומחפשת משקיעים לפרויקט יחידה7 בעיר בלן להתקנת שני כורים גרעיניים, שאמורים להיות תוצרת רוסיה.

הצהרתו של בוריסוב נאמרה מספר ימים לאחר ביקורו במדינה של פרנק פאנון, תת-מזכיר האנרגיה האמריקני, שתקף את פרויקט בלן המוערך בכ-10 מיליארד יורו וטען כי הוא מבוסס על טכנולוגיה מיושנת, שלא תצליח לקדם את הביטחון האנרגטי של בולגריה ותשאיר אותה תלויה ברוסיה. ״אנו רוצים לייצר את יחידה 7 בטכנולוגיה שונה לחלוטין, עם נשק גרעיני שונה לחלוטין״, אמר בוריסוב לאחר הפגישה עם פאנון. הוא ציין כי פרויקט בלן עדיין על השולחן, אך כי הוא ״מעוניין לקבל חלופות״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית