רוסיה וארה״ב מתקרבות לחידוש הסכם ה-New START

מחלקת המדינה הודיעה על הסכמתה של מוסקבה להקפיא את מספר ראשי הקרב הגרעיניים שהיא מחזיקה לשנה הקרובה, כל עוד ארה״ב תפעל באותה הצורה, וקראה לפגישה מיידית כדי לסכם את הדברים

טראמפ ופוטין במפגש ה-G-20 באוסקה, יפן, 2019. צילום: Sputnik/Mikhail Klimentyev via REUTERS

 

רוסיה הודיעה כי היא מסכימה להקפיא את מספר ראשי הקרב הגרעיניים שהיא מחזיקה, על מנת להאריך את אמנת בקרת הנשק שלה ושל ארה״ב, ה-New START. ההסכם הקיים בין שתי המדינות, יפוג ב-5 בפברואר הקרוב, וטראמפ מעוניין לחדשו עוד לפני הבחירות.

בהודעה שפרסם משרד החוץ הרוסי נכתב כי ״רוסיה מציעה להאריך את אמנת ה-New START בשנה והיא מוכנה, יחד עם ארה״ב, להתחייב באופן פוליטי ׳להקפיא׳ את מספר ראשי הנפץ הגרעיניים המוחזקים על ידי הצדדים לתקופה זו״. עם זאת, נכתב כי ניתן ליישם הצעה זו ״אך ורק אם קיימת הבנה ש׳הקפאה׳ זו של ראשי נקרב לא תלווה בדרישות נוספות מטעם ארה״ב״. בשבוע שעבר, דחו האמריקנים את ההצעה הרוסית להאריך את האמנה לשנה ללא תנאים מקדימים, כלומר מבלי להקפיא את ראשי הקרב.

בתגובה להודעה הרוסית, הודיע מחלקת המדינה האמריקנית כי ״ארה״ב מוכנה להיפגש באופן מיידי כדי לסכם את הדברים״, וכי הציפייה היא שרוסיה תסמיך את הדיפלומטים שלה לעשות את אותו הדבר. בשבוע שעבר הודיע מרשל בילינגסלי, השליח האמריקני מיוחד לשיחות בקרת הנשק, כי טראמפ ופוטין הגיעו ״להסכמה עקרונית בדרגים הגבוהים ביותר״.

במהלך כהונתו, סירב טראמפ להאריך את האמנה בטענה שהיא ״מלאה חורים״ ולא מכסה את סך הארסנל הגרעיני של רוסיה. כעת, פחות משבועיים לפני הבחירות, כשהסקרים לרעתו, הוא לוחץ על חידושה בתקווה שתעניק לו הישג דיפלומטי שישפר את מצבו. אתר סי.אן.אן מזכיר, כי בראיון לעיתון הרוסי ״קומרסנט״ אמר בילינגסלי, כי אם רוסיה לא תסכים לחדש את ההסכם לפני הבחירות אזי ״דמי הכניסה יעלו״ - מה שמרמז, לדברי האתר, כי ארה״ב תדרוש דברים נוספים על מנת לחדש את העסקה, או שאולי תחליט לוותר עליה כליל. המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג׳ו ביידן, כבר הצהיר באופן פומבי כי הוא מעוניין להאריך את האמנה או לסכם על אמנה חדשה - דבר שיהווה ״מרכיב עיקרי בשיתוף פעולה אפשרי שלנו בעתיד״, כך על פי פוטין, שאמר את הדברים מוקדם יותר החודש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית