הוכפלה כמות הפניות למשרד הביטחון מצד נכי צה"ל לקבלת מכשירי שיקום מהבית

בית החולים 'שיבא' תל השומר יעביר עשרות מכשירי שיקום מסוג APT למטופלים לשימוש ביתי, בפיקוח מרחוק

באדיבות צרעה - מערכות אקטיביות

הביקוש בישראל למתן שירותי שיקום מרחוק (Tele Rehab) ואספקת מכשירי שיקום ביתיים (APT) גדל מאוד בשל החשש של מטופלים להגיע למכוני פיזיותרפיה, בעקבות מגפת הקורונה. בקרב נכי צה"ל נרשמה עלייה משמעותית במספר הפונים לקבלת מכשירי שיקום מסוג APT לשימוש ביתי. 

בית החולים 'שיבא' תל השומר יעביר עשרות מכשירי שיקום מסוג APT למטופלים לשימוש ביתי, בפיקוח מרחוק. שיתוף הפעולה ייעשה עם יצרנית המכשירים, חברת 'צרעה - מערכות אקטיביות'. כמו כן, שני הצדדים יערכו מחקר ראשון מסוגו על אפקטיביות השיקום מהבית באמצעות מכשירי APT.

הדברים סוכמו בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בין פרופ' ישראל דודקביץ', מנהל אגף השיקום (בפועל) בביה"ח תל השומר לבין איל שדות, מנכ"ל 'צרעה - מערכות אקטיביות'  המייצרת את מכשיר ה- Active Passive Trainer הנחשב לאחד ממכשירי השיקום הרפואיים המובילים בישראל. 

פרופ'  דודקביץ': "שיתוף הפעולה הנרקם בין 'צרעה' למרכז הרפואי 'שיבא', יאפשר את הרחבת השימוש בידע ובטכנולוגיות מתקדמות שישפרו משמעותית את איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות  הנעזרים בשיבא-מילבת, ובעתיד גם את כלל המשתמשים בשירותי רפואה מרחוק של שיבא". לדבריו, "בכוונתנו לקדם גם מחקר משותף שיוביל לפיתוח טכנולוגיות חדשות ומתקדמות של רפואה מרחוק לטובת מטופלים בארץ וברחבי העולם".

איל שדות, מנכ"ל 'צרעה - מערכות אקטיביות': "בעקבות הקורונה, השיקום מרחוק תפס תאוצה. מטופלים רבים נמנעים מלהגיע למכוני השיקום מחשש להידבקות במגפה ולכן ישנה עליה בצורך לטיפולי פיזיותרפיה מהבית. בשבועות האחרונים הגיעו אלינו מספר רב של פניות לספק מכשירי APT כיוון שאנשים רבים מפחדים להגיע לטיפול ומעדיפים לעשות זאת בבית". 

כך למשל, בעקבות פניית שעלתה מהשטח, העביר אגף השיקום במשרד הביטחון לנכי צה"ל מכשירי APT לשימוש ביתי. חלק מקופות החולים המליצו למטופלים לרכוש מכשירי APT או לשאול מערכת כזאת. דוגמאות בולטות לכך הן משתתף כוכב נולד, רון וינרייך, שנפצע במלחמת לבנון השנייה והפך למשותק מהחזה ומטה, פנה בשיא הקורונה בחודש אפריל לצרעה ושכר מהם מכשיר APT. גם חייל מגלן שנפצע, עילי חיות, קיבל בעבר ממשרד הבטחון מכשיר APT הביתה. 

בשל הביקוש הרב בתקופת הקורונה, הוכנסו במכשירי ה-APT פיצ'רים נוספים שיגבירו את חווית המשתמש ויעילות הטיפול. כך למשל, הותקנה מערכת מוטיבציה המאפשרת לשחק במשחקי מחשב במהלך האימון ומערכת שרושמת את תוצאות המשתמש ושולחת אותן בתום הטיפול למטפל. 

את מכשירי ה-APT, שאושרו על ידי מינהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) ועל ידי האיחוד האירופי (CE),  ניתן להניח על הרצפה או על השולחן לפי הגפה הדורשת אימון ולהפעילם באופן עצמאי לתרגול פסיבי או אקטיבי. מכשירי ה- APT מיועדים לשיקום טווח רחב של פגיעות ומחלות החל מפגועי שבץ מוחי, חולי טרשת נפוצה (MS), פרקינסון (PD) ושיתוק מוחין (CP).

מטופלים שספגו פגיעה בעמוד השדרה (SPI) וזקוקים לשיקום ארוך, עושים את השימוש הרב ביותר במכשיר. המכשיר נמכר לרוב לשוק המוסדי של בתי חולים שיקומיים ומכונים פיזיותרפיים. משרד הביטחון שרוכש את המכשירים לשימוש נכי צה"ל, הוא לקוח מרכזי של החברה. 

סקירות שהתפרסמו ציינו שבתקופת הקורונה חל גידול עולמי במגמות השיקום מרחוק ובדרישה של מטופלים לקבל שירות זה. לפי הפורצ'ן, שווי שוק השיקום מרחוק עמד על 3.32 מיליארד דולר ב-2019 וצפוי כמעט לשלש את עצמו ל-9.13 מיליארד דולר ב- 2027. ממחקר שהתפרסם בינואר השנה על ידי המרכז המדעי העצמאי COCHRANE,  נכתב ששיקום מרחוק אינו נופל מטיפול פרונטלי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית