בדרך להסכם עם ישראל: ארה״ב תסיר את סודן מרשימת התומכות בטרור

טראמפ הודיע אתמול בטוויטר כי סודן תוסר מהרשימה לאחר שהסכימה לשלם מיליונים לקורבנות טרור אמריקניים ולבני משפחותיהם. צעד זה עשוי להניע התקדמות לקראת כינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל

בדרך להסכם עם ישראל: ארה״ב תסיר את סודן מרשימת התומכות בטרור

רה״מ סודן, עבדוללה חמדוק. צילום: REUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah/File Photo

בדרך להסכם שלום נוסף? נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, הודיע אתמול (ב׳) באמצעות ציוץ בטוויטר, כי סודן תוסר מרשימה האמריקנית של המדינות התומכות בטרור, זאת לאחר הסכמתה של ממשלת המעבר בחרטום לשלם 335 מיליון דולרים לקורבנות טרור אמריקניים ולבני משפחותיהם. גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, כי צעד זה עשוי להניע גם התקדמות לקראת כינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

ארה״ב הכניסה את סודן לרשימה השחורה בשנת 1993, מאחר וסברה כי ממשלתו של הנשיא דאז, עומאר אל-באשיר, תומכת ב״קבוצות מיליטנטיות״. אל-באשיר שלט במדינה שלטון דיקטטורי עד שהודח באפריל 2019, וכעת ישנם שסבורים כי לאור ההתפתחויות במדינה, הכוללות גם שיתוף פעולה עם ארה״ב בנושא לוחמה בטרור והתחממות של היחסים, יש להסירה מן הרשימה. גורמים ממשלתיים מסרו כי הפיצויים יינתנו לאלו שנפגעו בפיגועי אל-קעידה בשגרירויות ארה״ב בקניה ובטנזניה בשנת 1998. יש צורך בחקיקה בקונגרס כדי להבטיח שהכספים אכן יגיעו לקורבנות.

״תודה רבה, הנשיא טראמפ!״ צייץ בטוויטר בתגובה ראש ממשלת סודן, עבדוללה חמדוק. ״אנחנו מצפים מאוד להודעה הרשמית שלך לקונגרס על ביטול הגדרת סודן כמדינה התומכת בטרור״.

כשבועיים לפני הבחירות, טראמפ מנסה לגרוף הישגים דיפלומטיים שימצבו אותו כ״דילמייקר״, במיוחד במזרח התיכון, וגם לקרב אליו את הקול היהודי. עם זאת, סודן נשארת בעמדתה המפורשת, כי אינה מעוניינת בהסרתה מהרשימה השחורה במחיר של נורמליזציה עם ישראל. בחודש שעבר, אמר למזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפיאו, כי נושא הקשרים עם ישראל, דורש דיון חברתי מעמיק״.

אולי יעניין אותך גם