דיווח: איראן ממשיכה לפתח נשק גרעיני

שני פרסומים עוקבים, באתרים שונים, מצביעים על כך כי איראן ממשיכה לפתח נשק גרעיני על אף הסנקציות ומאמצי הביון השונים לסכל תכנית זו. הפתעה אין כאן

https://english.mojahedin.org/i/ncri-iran-nuclear-bomb-making-sites-20201016

אתר קבוצת NCRI, ההתנגדות האיראנית, מפרסם מיקומים של אתרים השייכים לתכנית פיתוח הנשק הגרעיני באיראן. "SPND המשיכה בעבודתה בעקבות ה- JCPOA. המבנה ואנשי ה- SPND נותרו על כנם וחלק מהארגון הורחב", אמרה בתדרוך אלירזה ג'פרזדה, סמנכ"ל משרד ה- NCRI האמריקני. הוא הוסיף גם כי תא"ל מוחסן פחריזאדה מהבאדי ממשיך להישאר ראש הארגון. 

בפרסום נחשף אתר במיקום Sorkh-e Hesar סמוך לטהרן. האתר ממוקם צפונית למתחם פיתוח הטילים Khojir. "בסביבות שנת 2017 עברו בהדרגה כמה חלקים מקבוצות שונות של SPND, כולל הגיאופיזיקה, המוכרים כChamran Group. על ידי העברת חלקים מ- SPND התרחב האזור סביב פעילויות החלקים השונים בו. יתרה מכך, על ידי היותו באזור צבאי הוא משמש כיסוי הולם לשמירה על חשאיות נסיעות העובדים וזהותם", אמר ג'פרזדה.

על פי המידע של ההתנגדות האיראנית, ראש קבוצת הגיאופיזיקה הוא ד"ר מוחמד ג'וואד זאקר, שהוא גם מרצה באוניברסיטת בכשטי ויש לו סגן בשם חאמד אבר. "קבוצת הגיאופיזיקה של ה- SPND עובדת על פרויקטים הקשורים לניסויים גרעיניים תת קרקעיים כמו גילוי מנהרה תת קרקעית ורישום השפעת הפיצוץ", אמר ג'פרזדה. 

אתר ה- SPND השני שהוצג על ידי האופוזיציה האיראנית נקרא אתר מריבן והוא ממוקם בסמוך לעיירה עבאדה שבפרובינציית Isfahan. האתר דווח לראשונה על ידי ה- NCRI בשנת 2017. "מה שגילינו הוא שאתר זה והאזור שמסביבו נשלטים לחלוטין על ידי משמרות המהפכה. אסור לתושבים מקומיים לשהות באזור", אמר ג'פרזדה.

אתר זה מקושר לפעילות "המרכז לחקר והרחבת טכנולוגיות בנושא פיצוצים והשפעה (METFAZ)", חברת בת של SPND העוסקת בבניית נשק גרעיני. מהנדס IRGC בשם האשמי טבר מפקח על הפרויקטים הסודיים המתבצעים באתר זה. 

פרסום זה מצטרף לפרסום נוסף מתחילת החודש של אתר מכון המחקר ISIS (הפועל גם על בסיס מידע של ארכיון הגרעין האיראני שהמוסד הישראלי), הטוען כי איראן בונה בנתנז מתקן הרכבת צנטריפוגות חדש. חלופי לזה שהתפוצץ בסוף יוני האחרון, בפעולה המיוחסת למוסד הישראלי. 

"אף על פי שהוא מאוד שימושי כחלק ממאמץ לייצר נשק גרעיני, הצנטריפוגה המתקדמת של איראן תישאר לא כלכלית, בהשוואה לקניית אורניום מועשר מעבר לים, ואיום מתמשך על הקהילות הבינלאומיות והאזוריות. אם המטרה האמיתית של איראן היא פיתוח תוכנית אנרגיה גרעינית רחבת היקף, סביר להניח שהיא תצליח אם תנטוש את תוכנית הצנטריפוגה המקומית שלה, החל מלבנות מרכז הרכבה מתקדם חדש לצנטריפוגות", מסכמים בפרסום. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית