דעה: באין ממלכתיות, אין מדינה

אי אפשר להוקיע את המשטרה, להציגה ככלי שרת של גורמים נעלמים ולצפות שהאכיפה במהלך הקורונה תעבור בשקט. אילן מור במאמר דעה נוקב

דעה: באין ממלכתיות, אין מדינה

צילום: משטרת ישראל

"מדינאי, שהשלטון אינו בשבילו מטרה אלא אמצעי לשרת את עמו ואידיאל חייו, חייב לבחון הנסיבות, התנאים והצרכים של זמנו מקומו, וגם כושרו, סגולותיו ונטיותיו, כשהוא בא לקבוע אם רצוי שיוסיף לעמוד על-יד ההגה או יסתלק זמנית או לחלוטין." בן גוריון 1951. בשנים האחרונות אנו עדים להקאת הממלכתיות על ידי מנהיגי המדינה ונבחריה. אטען במאמר זה כי זאת הסכנה הגדולה ביותר האורבת למדינת ישראל בשנים הקרובות.

התופעה התחזקה מאד בתקופת הקורונה. במהלך שמונת החודשים האחרונים מאז פרוץ המגיפה בישראל, נראה כי הנהגת המדינה מתייחסת לשירותי ביטחון פנים, בעיקר למשטרת ישראל, בהעדר ממלכתיות. המשטרה, גוף אכיפת החוק העיקרי בישראל, פועל ללא מפכ"ל מזה מספר חודשים. מציאות זו פוגעת בעצמאותה, ולא סתם. אם פלוני יביט מהצד, יראה כי ההחלטה לא למנות מפכ"ל קבוע, נובעת בין היתר, משיקולים פוליטיים. אלו נובעים מתפיסת הויתור על ממלכתיות.

מהי ממלכתיות? בעיקרה, זו תפיסה שהתווה בן גוריון שמהותה ניהול המדינה על ידי מוסדות המדינה ולא מפלגות כגופים פוליטיים. במילים אחרות, מניעת פוליטיזציה של מוסדות המדינה. העדר מינוי מפכ"ל ופוליטיזציה של המשטרה, אלו פעולות המנוגדות לתפיסת הממלכתיות. אי אפשר להוקיע את המשטרה, להציגה ככלי שרת של גורמים נעלמים ולצפות שהאכיפה במהלך הקורונה תעבור בשקט. אלה שטענו שניתן להפעיל את המשטרה בהתאם לאינטרסים שאינם ממלכתיים, מקבלים עכשיו תשובה מהעם היושב בציון על החלטותיהם ויישומם. 

אכן, מצב מאתגר. האוחז במושכות הוא זה שנאשם בפלילים. עבור המשטרה, זהו מצב עדין ובעייתי כאחד. ואין זו הפעם הראשונה. אזכיר כי במדינת ישראל נשיא, ראש ממשלה ושרים, כבר הורשעו וריצו עונש מאסר. ובכל הפעמים הללו, הממלכתיות נשארה איתנה. היה ברור לכלל העוסקים במלאכה, הנאשמים, החוקרים, המנהיגים והפיקוד של המשטרה, שהמקצועיות והממלכתיות מעל הכל. 

כאשר מנהיג המדינה רומז כי המשטרה פועלת להפילו, מדוע שאזרחי המדינה יביעו אמון במשטרה כאשר זו אוכפת איסור התקהלויות או חבישת מסיכה? באין ממלכתיות, העם בציון מבולבל. האם טובת המדינה היא המנחה את הדרג הפוליטי, או שיקולים פוליטים צרים? במדינת חוק, המשטרה היא הגוף העיקרי האחראי על יישומו. ככזו, עליה לפעול באופן עצמאי עם מפכ"ל קבוע שיוכל לעמוד מול לחצי הפוליטיזציה של לובשי הכחולים. 

אינני יודע איך יסתיים משפטו של בנימין נתניהו. אולם דבר אחד ברור - הרס הממלכתיות וההתנהלות בימי הקורונה הם עיוותי תרבות ושלטון שאם לא יתוקנו בהקדם - צפויים לפגוע במשילות הממשלה גם בשנים הבאות. מדינת חוק בנויה על עם שמביע אמון במוסדות המדינה. דמוקרטיה בנויה על ציות מרצון מתוך אמונה שזו הדרך הנכונה לחיות. הממלכתיות היא אבן יסוד תרבותית להשיג זאת.


ניצב משנה בדימוס, אילן מור ומפקד משטרת התנועה לשעבר | כיום מנכ״ל קונסלטיקה

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022