חמש הדרגות הבכירות בצה"ל

דן ארקין בחר את חמש הדרגות הבכירות בצה"ל: מי ממנה אותם, ודוגמאות לתפקידים שממלאים בעלי הדרגות הבכירות בצבא

בניגוד לחיים האזרחיים, בצבא הדרגה נראית לעין, מתנוססת בולטת על הזרוע או על הכתף, מרב טוראי ועד רב אלוף. בחברה הישראלית, בה יש לצה"ל מעמד בכורה, נודעת לדרגה חשיבות. דרגה בכירה תלווה את נושאה בכל מהלך הקריירה, צבאית ואזרחית. 

קצינים בכירים, שאחרי השחרור עברו למגזר האזרחי, הפוליטי, הכלכלי או העסקי, לא יימלטו מהשוואה בציבור: 'איך הוא תיפקד כשהיו לו פלאפלים על הכתפיים, ואיך הוא מתפקד כמנהל או כפוליטיקאי בכיר'. דן ארקין בחר את חמש הדרגות הבכירות בצה"ל: מי ממנה אותם, ודוגמאות לתפקידים שממלאים בעלי הדרגות הבכירות בצבא, בשרות סדיר, קבע ומילואים. 

רב אלוף: מתמנה בהמלצה אישית של שר הביטחון ובאישור ממשלת ישראל. הדרג הבכיר ביותר בצבא, רק קצין אחד נושא בדרגה זו בשירות פעיל ובתפקיד. הרמטכ"ל הוא מפקד הצבא בשלום, במלחמה, בחירום ובמ.ב.מ., הוא מפקד על שלושה זרועות היבשה, האוויר והים, על הפיקודים המרחביים ועל כל חיילי צה"ל בסדיר, בקבע ובמילואים. הרמטכ"ל הראשון של צה"ל היה רב אלוף יעקב דורי והמטכ"ל הנוכחי הוא רב אלוף אביב כוכבי. סימן הדרגה: חרב מוצלבת עם ענף עץ זית ושני עלים.

אלוף: מתמנה באישור הרמטכ"ל ושר הביטחון. דוגמאות לתפקידים: סגן הרמטכ"ל, ראשי אגפים במטה הכללי, זרוע היבשה, זרוע האוויר והחלל, זרוע הים. אלוף פיקוד צפון, מרכז, דרום ופיקוד העורף. אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה, אגף כוח אדם, אגף מבצעים, אגף  המודיעין, אגף התכנון, אגף התקשוב וההגנה בסייבר, הגיס הצפוני, בתי הדין הצבאיים, הפרקליט הצבאי הראשי. סימן הדרגה: חרב מוצלבת עם ענף עץ זית ועלה.

תת אלוף: מתמנה באישור הרמטכ"ל ושר הביטחון. דוגמאות תפקידים: חיל הטכנולוגיה והתחזוקה, חיל משאבי אנוש, דובר צה"ל, חיל הרפואה, חיל משטרה צבאית, חיל השריון, חיל הרגלים, חיל הלוגיסטיקה, חיל התותחנים, חיל הקשר והתקשוב, חיל הגנת הגבולות, חיל ההנדסה הקרבית, מפקד אוגדה. בחיל האוויר: מפקד להק, מפקד בסיס טיסה, רמ"ט במטה החיל, מפקד להק אוויר ולהק כוח אדם. בחיל הים: מפקד מספן ומפקד בסיס. רבצ"ר. סימן הדרגה: חרב מוצלבת עם ענף עץ זית וחרב (איקס). 

אלוף משנה: מתמנה באישור הרמטכ"ל ושר הביטחון. דוגמאות תפקידים: מח"ט. מפקד שייטת בזרוע הים. מפקד כנף בחיל האוויר. מפקד חטיבה כמו חטיבות חי"ר גבעתי, גולני, חטיבת הקומנדו, כפיר, הנח"ל, הצנחנים, חטיבות מילואים. חטיבות שריון כמו חט' 7, 188, 401, וחטיבות מילואים. יחידת יהל"ם בחיל ההנדסה. מפקד אגד ארטילרי. סימן הדרגה: שלושה עלים.

סגן אלוף: מתמנה באישור אלוף ובאישור הרמטכ"ל או ראש אכ"א. דוגמאות תפקידים: מג"ד. מפקד טייסת בחיל האוויר. מפקד גדוד בגדודי הצנחנים 890, 101, 202, גדס"ר. גדודי האיסוף הקרבי בשלושה הפיקודים צפון, מרכז ודרום לאורך גבולות המדינה. גדודי ההנדסה הקרבית 601 (אסף), 603 (להב) ו-605 (מחץ).  חת"ם: גדודי מערך התותחים, המערך הרקטי, מערך הכטב"ם ומערך האיכון. סימן הדרגה שני עלים.   

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית