איראן הקימה בסיס צבא חדש במצרי הורמוז

הבסיס יאפשר לחיל הים של משמרות המהפכה שליטה טובה יותר באזור המפרץ, בסיס לביצוע פעולות נגד כוחות ארה״ב הפועלים בזירה, וסגירה מהירה יותר של המצרים

ספינה של חיל הים האיראני לצד ספינת תדלוק אזרחית במצרי הורמוז, אוגוסט 2020. צילום: US Navy/Handout via Reuters

חיל הים של משמרות המהפכה של איראן הכריז על פתיחתו של בסיס חדש במצרי הורמוז בעיר סיריק, השוכנת לחופיו של המפרץ הפרסי. הבסיס החדש נחכך בטקס רב משתתפים בראשותו של מפקד משמרות המהפכה, הגנרל חוסיין סלאמי.

הבסיס מאפשר לחיל הים של משמרות המהפכה שליטה טובה יותר באזור המפרץ הפרסי, מקום ממנו ניתן לבצוע פעולות תקיפה והגנה כנגד כוחות ארצות הברית הפועלים בזירה, וסגירה מהירה יותר של מצרי הורמוז: צומת כלכלית עולמית, דרכם עוברים למעלה מ-21 מיליון חביות נפט מדי יום (כ-25 אחוזים מצריכת הנפט העולמית). הנהנות המרכזיות מהנפט העובר במצרים הם סין, הודו, יפן, דרום קוריאה וסינגפור.

תפיסת הלחימה האיראנית מול הצי האמריקאי מבוססת על מעגל הגנה במצרי הורמוז, המיושם באמצעות תקיפה רב-ממדית, באמצעות עשרות כלי שיט מהירים מצוידים ברקטות, טילים וטורפדו, הטלת מיקוש ימי, עשרות צוללות ננס בעלות יכולות תקיפה, ירי טילים מסוללות שיגור חופיות וכלי טיס מאוישים ובלתי מאוישים.

הבסיס החדש מוקם כחודשיים לאחר חתימת ההסכם האסטרטגי עם סין, במסגרתו תבנה האחרונה, החל מנובמבר הקרוב בסיס איסוף מודיעין משותף עם חיל הים של משמרות המהפכה בעיר הנמל ג'אסק (הממוקמת בקרבת הכניסה למפרץ הפרסי), וכן בסיס משותף נוסף באי קום, האי הגדול ביותר בפתחם של מצרי הורמוז.

חיזוק ההגנה על מצרי הורמוז הם צעד נוסף בהתעצמותה של איראן בממד הימי, כחלק מתגובתה למתיחות הצבאית מול ארצות הברית בשנים האחרונות באזור המפרץ הפרסי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית