פורסם דו״ח ועדה אמריקנית לסיכול החדירה הסינית לארה״ב

מטרת הועדה הייתה להעריך את יכולת קהילת המודיעין האמריקנית לסכל ריגול זר, עם התמקדות מיוחדת בסין. הדו״ח המיוחד מסכם שנתיים של מחקר, ועוסק בחדירה המודיעינית, המדינית והכלכלית של סין לארה״ב

פורסם דו״ח ועדה אמריקנית לסיכול החדירה הסינית לארה״ב

דגל סין מחוץ לקונסוליה במנהטן. צילום: Anthony Behar/Sipa via REUTERS

ועדה מיוחדת שמונתה על ידי הקונגרס האמריקאי, ועסקה בנושאי מודיעין, פרסה בשלהי ספטמבר דו"ח מיוחד בן עשרות עמודים. דו"ח הוועדה סווג כבעל רגישות גבוהה מאד, אך תקציר שלו פורסם לידיעת הציבור. מטרת הועדה הייתה להעריך את יכולות קהילת המודיעין האמריקאי לאיסוף, הערכה והטמעת מודיעין אודות ארגוני מודיעין זרים, ויכולתה של ארצות הברית לבצע סיכול ריגול זר במדינה. הועדה התרכזה בסיכומה בעיקר בסוגיית הריגול הסיני בארצות הברית.

הדו"ח המיוחד, אשר מסכם שנתיים של מחקר, עוסק בחדירה המודיעינית, המדינית והכלכלית העמוקה של סין לארצות הברית, וכולל מסקנות אודות הפעולות הנדרשות לסיכול פעולות הריגול הסיניות בתוככי ארצות הברית, במוסדותיה, תשתיותיה, לארגונים האקדמיים ולחברות העסקיות.

ממסקנות הדו"ח עולה כי קהילת המודיעין האמריקאי נדרשת להתמקד במאמציה על איסוף מודיעין וניתוחו בנוגע לפיתוח וליישום היכולות הסיניות המיוחדות בתחומי הלוחמה הביולוגית, האינטליגנציה המלאכותית, המחשוב הקוונטי, תקשורת דור 5 (G5) ומבצעי ההשפעה.

עוד עולה, כי קהילת המודיעין האמריקאית מיקדה משנת 2004 את האיסוף והמחקר המודיעיני בעיקר בסוגיות של סיכול טרור, מבלי שהבחינה בקיומם של איומים חדשים והמתהווים, כדוגמת האיומים מצד סין. עוד ביקרה הועדה את התנהלות קהילת המודיעין האמריקאית בכך שכלל סוכנויות המודיעין אינן מנהלות ביניהן תקשורת תקינה ואינן משתפות מספיק במידע זו את זו. בדו"ח הסיכום שלה, ממליצה הועדה שקהילת המודיעין תתחיל מיידית בפיתוח וטיפוח אנליסטים מקצועיים בכל תחומי העניין הנוגעים לסין.

בהיבט הישראלי: החדירה הסינית לישראל היא עמוקה, הסינים רוכשים ומפעילים בארץ חברות עסקיות רבות ותשתיות לאומיות, ומפעילים תוכניות לקידום מחקרים באקדמיה ותוכניות תרבות, דרכן מבצעת סין, לכאורה, פעילות ריגול תעשייתי והעברת ידע ישראלי לסין. יחד עם זאת, סין משתפת פעולה מזה שנים ארוכות עם איראן בתחומים רבים, ביניהם איסוף מודיעין, פיתוח אמצעי לחימה, פיתוח יכולות טכנולוגיות ועוד.

אולי יעניין אותך גם