פלאפון: פרסנו רשת 5G במאות יישובים 

בפלאפון טוענים כי פרסו רשת 5G בתדרי 3500 במאות יישובים בארץ. הקצב התיאורטי של רשת כזו יכול להגיע למאות מגהביט\שניה לכל מנוי. עם זאת, עולה השאלה מהי צפיפות האנטנות בתאי השטח המדוברים 

רן גוראון, מנכ"ל פלאפון. צילום: רמי זרנגר

מיד לאחר הודעת משרד התקשורת על הענקת רישיון הפעלה בתדרי 5G לחלק מחברות הסלולר, חברת פלאפון הייתה הראשונה לטעון כי כבר פרסה תשתית ב150 יישובים. על פי טענת החברה, הפריסה היא בתדר 3500 המאפשר קצב הורדה ניכר שנע בין 100-900 מגהביט\שניה.  

הרשת של פלאפון מבוססת על ציוד של אריקסון. אזכיר כי ב5G יש שלוש 'רמות' של פריסה. ישנו תדר 700MHz המאפשר קליטה טובה למרחקים גדולים, כולל חדירה של מבנים, אך המהירויות אינן שונות מהותית מ4G. אלו נעות בסביבות עשרות מגהביט\שניה. תדרי האמצע הנפוצים הם 2.5/3.5GHz המאפשרים, כאמור, קצב גלישה של מאות מגהביט\שניה. ויש את התדרים הגבוהים 24-39GHz המאפשרים קצב גלישה של גיגותביט\שניה. 

ככל שעולים בתדר, כך מתקצר המרחק שתחנת הבסיס יכולה לשרת. במילים אחרות, בתדרי 3.5GHz, צריך הרבה יותר אנטנות לאותו תא שטח לעומת ה700MHz. בישראל, שלושת החברות הזוכות במכרז יצטרכו לפרוס 250 אתרים בשנה הראשונה על מנת לקבל החזר כספי חלקי מהמדינה. אלו יכולים להיות אתרים של 700MHz, משרד התקשורת לא קבע סף של תדר בפריסה זו. 

אזכיר כי על מנת להנות מהרשת של פלאפון, או כל מפעיל סלולרי אחר ישראלי שיש לו רישיון הפעלה, נדרש מכשיר עם מודם תומך בתדרים הרלוונטים. למרות ההצהרות של פלאפון או כל מפעיל אחר מתחרה, עולה השאלה האם המשתמש באמת יקבל קבצים גבוהים. הקצב מושפע מצפיפות האנטנות בתא שטח, העומס שיש על כל תא סלולרי והעורקים (סיבים או תמסורת) המחברים את התא לרשת האינטרנט. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית