תרגיל רב-זרועי של משמרות המהפכה באיראן

ב-10 לספטמבר קיימו ארבעת הזרועות של משמרות המהפכה האיראניים תרגיל צבאי גדול במפרץ הפרסי. במסגרתו הוצג אמל"ח מסוגים שונים. סקירה מיוחדת 

תרגיל רב-זרועי של משמרות המהפכה באיראן

irna.ir

ב-10 לספטמבר קיימו ארבעת הזרועות של משמרות המהפכה האיראניים תרגיל צבאי גדול במפרץ הפרסי. התרגיל המכונה "זולפאקר 99" נמשך כשלושה ימים. במסגרת התרגיל בוצעו תמרונים רחבי היקף במצרי הורמוז, בים הערבי, במפרץ עומאן ובאוקיינוס ההודי בהשתתפות כוחות ימיים וכוחות אוויריים. 

במסגרת התרגיל הרב זרועי המשולב הוצגו על ידי הכוחות האיראניים מספר יכולות ראויות לציון. ראשית יש לציין את הצוללת האיראנית החדשה מדגם Fateh, שהוצגה לראשונה במהלך התרגיל (גם אם לזמן קצר מאד). צוללת זו נבנתה כולה במספנות באיראן על סמך ידע שנצבר באיראן מצפון קוריאה ומסין. אורכה של הצוללת כ- 48 מטרים והיא בעלת דחי של כ- 600 טון. זוהי עליית מדרגה משמעותית יחסית לצוללות הננס מדגם Gahdir אותן מפעיל חיל הים של משמרות המהפכה. 

צוללות הננס הן באורך של כ- 20 מטרים, בדחי של כ- 250 טון. צוללות הננס, המופעלות על ידי צוות של שישה איש, מוגבלות בטווח פעולתן וביכולת נשיאת החימוש שלהן (עד שישה טילים מדגם C-704 לטווח של עד 35 ק"מ או שישה גופי טורפדו). צוללת ה- Fateh, שנראה כי נכנסה לשירות מבצעי, צפויה להיות צוללת הקו הראשון של משמרות המהפכה ולפעול בטווחים רחוקים מהחוף, תוך שהיא נושאת כמות יחסית גדולה של חימוש (ככל הנראה עד 40 חימושים), כולל  טילים נגד כלי שיט מדגם Gahder, טורפדו ואולי אף טילי שיוט כנגד מטרות ביבשה. 

יכולת נוספת שהוצגה בתרגיל כללה שילוב של כטב"מים, אשר פעלו בטווחים רחוקים מהחוף. בין הכטב"מים ניתן לציין את ה- Ababil, כלי טיס ישן יחסית שנועד למטרות סיור ותצפית; ואת ה- Karrar, כלי טיס בלתי מאוייש בעל יכולות פעולה בטווחים רחוקים ונשיאת חימוש. ל- Karrar יכולת נשיאה של עד ארבעה פצצות "טיפשות" או שני טילים נגד כלי שיט מדגם C-704. במהלך התרגיל ירה כטב"מ מדגם Karrar טיל על מטרה ימית. 

כלי הטיס הבלתי מאוייש הנוסף שהשתתף בתרגיל, שאולי מהווה את גולת הכותרת בו, הינו ה- Simorgh. כלי טיס זה הוצג כמבצעי לראשונה במאי 2018. ה- Simorgh הוא למעשה שחזור הנדסי של כלי הטיס האמריקאי המתקדם מדגם RQ-170. כלי אמריקאי מדגם זה נחת על אדמת איראן ב- 2014 ככל הנראה כתוצאה מתקלה טכנית (או כתוצאה מהשתלטות סייבר עליו כפי שטענו בשעתו האיראנים), והאיראנים הצליחו לאחר מכן לייצר ממנו את העתקים. 

בתרגיל האיראני השתתף לפחות כלי טיס אחד מדגם Simorgh אשר ביצע משימת גילוי ובניית תמונה ימית בטווחים של עד 1000 ק"מ מהחוף. יכולת שלישית משמעותית שהוצגה בתרגיל הייתה הנחתה מהים של כוחות חיל רגלים ונחתים.

לתרגיל המשולב האיראני קדם לפני כחודשיים תרגיל גדול של חיל הים של משמרות המהפכה ("הנביא הגדול 14"), בו תורגלה תקיפה של קבוצת קרב אמריקאית, לרבות תקיפת נושאת מטוסים אמריקאית. בתרגיל זה השתתפו צוללות, ספינות טילים וכלי טיס רבים, כולל מסוקי קרב שירו טילים ומטוסי הפצצה מדגם SU-22. במהלך התרגיל הימי נורו טילים רבים לטווחים של עד 300 ק"מ. 

התמרון הצבאי "זולפאקר 99" בו תורגלו ארבעת הזרועות הלוחמות של משמרות המהפכה (ים, אוויר, יבשה והגנה אווירית), קרא תיגר על הפעילות הצבאית האמריקאית בזירה האיראנית ומהווה איתות למדינות המפרץ על עוצמתה הצבאית של איראן, במיוחד על רקע חתימת הסכם השלום עם ישראל, שלאחריו הזהירה איראן את ישראל לבל תשקול להקים בסיסי צבא במדינות המפרץ. 

אולי יעניין אותך גם