הקשרים הסודיים של האוניברסיטאות באוסטרליה לסין

במסגרת הפרוייקט הסיני, שהחל ב- 2008, מגויסים מדענים וחוקרים מאוניברסיטאות ומחברות היי-טק מרחבי העולם

bigstock

הממשלה באוסטרליה הכריזה לאחרונה על פתיחתה של חקירה מקיפה על חדירתה הסודית של המפלגה הקומוניסטית הסינית אל נבכי האוניברסיטאות באוסטרליה. הכרזתה של הממשלה האוסטרלית הגיעה לאחר כתבת תחקיר שפורסמה בעיתונות האוסטרלית, בה הוצג מחקר עיתונאי מקיף ועמוק אודות פרוייקט "אלף הטאלנטים" הסיני. הפרוייקט הסיני מתואר על ידי ה- FBI האמריקאי כאיום מודיעיני מדרגה ראשונה על הביטחון הלאומי האמריקאי.  

במסגרת הפרוייקט הסיני, שהחל ב- 2008, מגויסים מדענים וחוקרים מאוניברסיטאות ומחברות היי-טק מרחבי העולם. התוכנית הסינית כוללת מימון מחקרים של 1000 חוקרים סיניים באוניברסיטאות ברחבי העולם, מימון מלגות ל- 1000 סטודנטים סיניים באוניברסיטאות ברחבי העולם ומימון מלא נוסף של 1000 חוקרים מתחת לגיל 55 מרחבי העולם. החוקרים הזרים מקבלים מימון מלא במדינותיהם ו/או בסין תמורת מחקריהם. 

המגויסים הטריים לתוכנית מקבלים שכר ראשוני של 150,000 דולר בחודש, מעבר לכיסוי כלל הוצאותיהם. בתמורה נדרשים המדענים למסור את כל המצאותיהם והפטנטים אותם הם מפתחים במסגרת מחקריהם לידי סין. האוסטרלים מודאגים מאד מזליגת הידע האזרחי והצבאי ממכוני המחקר ומהאוניברסיטאות שלהם לידיים סיניות, בדומה לשותפיהם האמריקאיים, במנהלים בשנתיים האחרונות "ציד מכשפות" אינטנסיבי לגילוי ההשקעות הסיניות בתשתיות המחקר באוניברסיטאות. 

בעקבות הכרזת הממשל האוסטרלי החלה קהילת המודיעין והביטחון האוסטרלית במבצע לגילוי מקורות התקצוב של כלל המחקרים, מלגות המחקר ומלגות הלימוד עבור סטודנטים (זרים ומקומיים) באוניברסיטאות במדינה, על מנת לאתר האם מקורן בסין (גם אם בעקיפין ותחת מסווה). 

קהילת המודיעין האוסטרלית בראשות ועדת השירותים החשאיים הלאומית, יעמיקו אף בחקירת העברת טכנולוגיות לסין מחברות טכנולוגיה מקומיות. במקביל יבוצעו צעדי מנע אשר יגובו בחקיקה (לרבות פרסומי מודעות, אכיפה וענישה), למניעת העברת ידע וטכנולוגיות מאוסטרליה לסין. 

ובישראל, כבר מ- 2014 פועלים הסינים באקדמיה הישראלית, והשקיעו באוניברסיטאות השונות בארץ מאות רבות של מיליוני דולרים, המאפשרים לאוניברסיטאות רווחה כלכלית וביצוע מחקרים רחבי היקף.

ב- 2015 נחתם הסכם שיתוף פעולה בין המועצה להשכלה גבוהה הישראלית והסינית בחסות שר החוץ דאז, אביגדור ליברמן. במסגרת הסכם זה מאות רבות של סטודנטים סיניים למדו ולומדים בארץ לתארים מתקדמים. מספר אוניברסיטאות אף הקימו מרכזי חדשנות ומחקר בסין בין השנים 2015 ו- 2018 בחסות שרי החינוך והחוץ. 

סביר יהיה להניח שישראל כלולה ברשימת מדינות היעד של תוכנית "אלף הטאלנטים", והתוצרים המופקים על ידי מרכזי המחקר של האוניברסיטאות השונות משמשים את תעשיית ההיי-טק הסינית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית