הכי מחודדים בקלמר

רס"ן א', מפקד תכנית תלפיות, מספר על השינויים במסלול, כולל הבקשה של הרמטכ"ל להכפיל את סד"כ הבוגרים. "אנחנו מחפשים להשפיע על הארגון. להיות משמעותיים." 

חניכי תלפיות. צילום: דובר צה"ל

מסלול תלפיות מנוהל על ידי חיל האוויר, מפא"ת והאוניברסיטה העברית, ומטרתו לייצר מנגנון המייצר מנהיגים טכנולוגים לקהילת הביטחון. בוגרי עושים מגוון פעילויות, ביניהן, פיתוח אמל"ח, שיפור תהליכים, שיפור האקדמיה, ועוד. לאחרונה אנשי תלפיות גם מייעצים למל"ל בהקשר התמודדות עם הקורונה. אלו המגיעים למסלול הם "העפרונות הכי מחודדים בקלמר" שיש לחברה הישראלית להציע. זו לפחות התיאוריה. וביחידה משקיעים הרבה באיתור מוקדם של אותם יחידי סגולה. 

משפיעים דרך מו"פ

ואל תרגישו לא נעים. בכל חברה, סטטיסטית, יש כאלו שנולדים עם IQ גבוה. מחוננים או גאונים. אם נולדתם כאלו, צה"ל, סביר להניח, יאתר אתכם בסוף התיכון. אם לא, תוכלו לפנות לצה"ל ולבקש להבחן לתלפיות. המטרה של התכנית הייחודית היא לשלב את בוגרי תלפיות בכל מקום במערכת הביטחון שבו הם יכולים לשנות את התמונה מול האויב. המסלול כולל שלוש שנות הכשרה (כולל תואר ראשון) ועוד שש שנים קבע לפחות. כל הבוגרים הופכים להיות קצינים בצה"ל. 

"אלו אנשים שיודעים להשפיע על המערכת הצבאית דרך המו"פ", מסביר רס"ן א', מפקד התכנית, בראיון לישראל דיפנס. "הם נדרשים להבין את הבעיות ולהציע פתרונות. לאחרונה ביקש הרמטכ"ל להכפיל את כמות הבוגרים בכל מחזור כחלק מתר"ש תנופה. חניך תלפיות נחשף לכל העשייה הביטחונית בעולמות הטכנולוגיים בצה"ל ובמערכת הביטחון בכלל. זאת, כדי שהוא ידע מה הבעיות המרכזיות ויוכל לייצר פתרונות." 

תלפיות הוקמה ב79 כחלק מלקחי מלחמת יום הכיפורים על ידי שני פרופסורים מהאוניברסיטה העברית. חשוב לציין כי אין גבולות ברורים בין תלפיות והתעשיות הביטחוניות. הכל אקו סיסטם אחד של מו"פ ביטחוני, נושם, דינמי, ומבוסס על הון אנושי. 

למסלול נבחנים כל מחזור כ2000-3000 מועמדים, מתוכם מתקבלים כמה עשרות. כעת מכפילים את המצבת, ובעתיד הקרוב המצבת תכלול קצת יותר ממאה בכל מחזור. מדובר בעוף מוזר בקרב צבאות בעולם. רק בדרום קוריאה החליטו להעתיק את המודל. בכל שאר הצבאות בעולם אין מודל זהה לישראלי. 

א' מדגיש כי מסלול תלפיות אינו מכשיר למקצוע כמו קורס טיס. "בתלפיות אתה מוכשר להיות מנהיג טכנולוגי. אלו אינם מוגבלים לעולם תוכן מסוים. הרמטכ"ל והמל"ל שותפים להצבות של הבוגרים בכל מחזור בהתאם לדרישות המערכת", מסביר א'. "כמעט מיומם הראשון בהצבה, הבוגרים מובילים פרוייקטים בהיקפים כספיים גדולים."  

חוויה קרבית 

הקורס כולל גם חוויה קרבית, ולכן הוא דורש רף פרופיל קרבי. הטירונות מתקיימת בבא"ח צנחנים ומגיעה לרובאי 05. החניכים ילמדו לנהוג בטנק, לטוס במסוק, לעבור סימולטור של הגנה אווירית ועוד. היות והמסלול אישי, חניך יכול להחליט שהוא רוצה להגיע להיות מ"פ בתותחנים, כפי שעשה מפקד היחידה א'. 

"רציתי חוויה קרובה לשטח", מסביר א' שהגיע לשרת כמ"פ בתותחנים במסלול שלו. "יש כאלו שעשו קורס חובלים, טיס, מסלול מטכ"ל ועוד. גם בעולמות הסייבר מתחילים בקצה המבצעי ומשתלבים בצוותי המו"פ של אותן יחידות."  

א' מדגיש כי תלפיות היא תכנית לאומית להשבחת הביטחון הלאומי. ולכן, אינה מיועדת רק לצה"ל. אלא, חלק מהבוגרים עוברים לאקדמיה, לשירות הציבורי או לשירותי ביטחון אחרים. הכל בהתאם לצורך של המדינה ולרצון הפרט. לאחרונה התכנית עוברת שינוי. לצד הגדלת הסד"כ, ישנה מגמה של בוגרי יב שכבר לומדים לתואר ראשון. לכן, פתחו בתכנית גם אפשרות לתואר שני. "אנחנו רוצים גם להביא אנשים מאזורים שונים בארץ ויותר נשים", אומר א'. 

התכנית מעודדת מעברים בין עולמות תוכן. אם בוגר שובץ בחיל האוויר, ייתכן ולאחר שנתיים הוא יעבור לאמ"ן וינסה לשפר את עולם המטרות. "יש הסתכלות אישית על כל אחד מהבוגרים. משתדלים להמנע ממצב שיש בוגר תלפיות שלא ממצים אותו", מסביר א'. 

החזר השקעה

לשאלה כיצד מודדים את החזר ההשקעה על בוגר תלפיות, אין תשובה. "קשה לכמת את התרומה של בוגר מסלול לביטחון הלאומי", מסביר א'. זאת, למרות שבהסתכלות קרה על מספרים, זה הכסף של צה"ל. אז השאלה אם משקיעים במשאב חומרה כמו טנק או נגמ"ש או בבוגר תלפיות. למרות ששאלתי מה עלות בוגר תלפיות לצה"ל, בצבא לא רצו לנקוב במספר.  

"קשה לכמת את הערך שתלפיות נותנים. אנחנו באים לתת ביטחון. איך תמדוד את היתרון שאנחנו מספקים לצה"ל על פני האויב?", שואל א'. "מורכב למדוד את תלפיות בכלים פיננסיים. אלו אנשים שמביאים משהו חדש לשולחן, מחברים יכולות קיימות. חלקם ממשיכים לתרום אחרי השירות לתעשייה הישראלית. אי אפשר לכמת את זה."  

 

איך שומרים על אנשים כאלו מיוחדים בצבא? 

"הבוגרים מדברים על תחושת משמעות והשפעה .איפה הם יכולים לתרום ולהתרם חזרה. התפתחות אישית. איפה הם משפיעים על הארגון", מסכם א'. "אנחנו מנסים כל הזמן לייצר להם אתגרים. מביאים קורסים של תוכניות MBA מחו"ל. חלקם נוסעים ללמוד בחו"ל. מרביתם לא מחפשים 'לעשות מכה' בחברת הזנק. אלא מחפשים להשפיע על הארגון. להשאיר חותם." 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית