טראמפ: אפעל בשבוע הקרוב למינוי שופטת לביהמ״ש העליון

אמר את הדברים יממה בלבד לאחר מותה של השופטת הליברלית, רות ביידר גינסבורג. מינוי כזה יגדיל עוד יותר את הרוב השמרני בבית המשפט, והסוגיה מלהיטה את מערכת הבחירות

טראמפ: אפעל בשבוע הקרוב למינוי שופטת לביהמ״ש העליון

רות ביידר גינסבורג. צילום: ביהמ״ש העליון של ארה״ב.

נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, הצהיר במהלך עצרת בחירות ביום שבת כי כבר בשבוע הקרוב ימליץ לסנאט למנות אישה שתחליף את שופטת בית המשפט העליון, רות ביידר גינסבורג, שהלכה לעולמה ביום ו׳. מינוי כזה יגדיל עוד יותר את הרוב השמרני בבית המשפט, שעומד כעת על 5:4. שניים מהשופטים השמרנים הם מינויים של טראמפ. הנשיא אמר שיפעל להשלים את המינוי עד ה-20 בינואר 2021, רמז לכך שגם אם לא ייבחר מחדש בנובמבר, ישאיר את חותמו בנושא זה. מוקדם יותר, ציין טראמפ שני שמות אופציונאליים: השופטות איימי קוני בארט וברברה לגואה, המכהנות כעת בבית המשפט הפדרלי השביעי (בשיקגו) וה-11 (באטלנטה) לערעורים, בהתאמה.

כדי להעביר את המינוי, זקוק טראמפ לאישור של הסנאט, אותו הוא צפוי לקבל בזכות הרוב הרפובליקני המרכיב אותו. נכון לכתיבת שורות אלה, שתי סנאטוריות רפובליקניות בלבד טוענות כי יש להמתין עד אחרי הבחירות. הדמוקרטים זועמים על מנהיג הרוב בסנאט, מיטש מק׳קונל, שמבקש לקדם את המינוי בהקדם האפשרי לפני הבחירות: לאחר מותו של השופט השמרן אנטונין סקאליה בשנת 2016, סירב מק׳קונל להביא לאישור את מינויו של השופט הדמוקרטי מריק גרלנד – בחירתו של הנשיא דאז, ברק אובמה – בתואנה כי הסנאט לא צריך לעסוק בנושאי בית המשפט העליון בשנת בחירות. את סקאליה החליף לבסוף  השופט השמרן ניל גורס׳ץ, מינוי של טראמפ, שגם הספיק למנות שופט שמרן נוסף, ברט קאוואנו.

ביידר גינסבורג הלכה לעולמה בגיל 87 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. בת המהגרים מהבית העני בברוקלין התגברה על היותה אישה, יהודייה ואם, ולאחר קריירה משפטית  והפכה לשופטת השנייה בלבד בבית המשפט העליון של ארה״ב, בשנת 1993, כמינוי של הנשיא דאז ביל קלינטון. במהלך כהונתה התבלטה בלוחמנות בלתי מתפשרת למען שוויון זכויות לנשים, בעלי מוגבלויות ולהט״בים. כמה מהפסיקות הידועות והמשמעותיות ביותר בהן לקחה חלק הן חוקיות נישואין בין בני אותו מין (2015), הפסיקה כי מדיניות הקבלה של גברים בלבד שמבצע המכון הצבאי של וירג׳יניה, המקבל מימון ממשלתי, אינה חוקית (1996), ולקידום שוויון בשכר עבור נשים בפסיקה נגד חברת הצמיגים Goodyear Tire (2007).

בשנים האחרונות הפכה לאייקון ליברלי של ממש, ״RBG הידועה לשמצה״. היא זכתה לאינספור מעריצים חדשים וצעירים שנחשפו לפועלה ברשתות החברתיות וידעו לצטט משפטים שטבעה  (כגון ״איני מבקשת טובות עבור המין שלי. כל שאני מבקשת מאחינו הוא שיסירו את רגליהם מהצוואר שלנו״), לחיקוי מחמיא בתכנית המערכונים סאטרדיי נייט לייב, לסרטים עלילתיים וביוגרפיים ואפילו למוצרים רבים כמו כלי בית וחולצות שנשאו את דמותה. עם מותה, התמלאו הרשתות בהספדים, ורבים הגיעו למדרגות בית המשפט העליון, הדליקו נרות לזכרה והותירו במקום פרחים ופתקים. משאלתה האחרונה, אותה הכתיבה לנכדתה, הייתה כי לא ימונה לה מחליף עד לאחר הבחירות.

סוגיית המינוי מלהיטה את רוחות מערכת הבחירות משני הצדדים. גם אם לא יצליח טראמפ למנות שופטת שמרנית בפרק הזמן הנדרש, דמוקרטים רבים חוששים כעת כי הוא עלול להשתמש בכך כהבטחת בחירות, דבר שיגרום לרפובליקנים רבים שמתנגדים לו ולא התכוונו להצביע עבורו להחליט לעשות כן בסופו של דבר, על מנת להגדיל את הרוב בבית המשפט.

סקר שנערך ע״י רויטרס/איפסוס לאחר מותה של גינסבורג בקרב מצביעי שתי המפלגות, מעלה כי 62% מהנשאלים מאמינים יש להמתין עם מינוי השופט החדש עד לאחר הבחירות ולאפשר לנשיא החדש (או הנבחר מחדש) לקבל את ההחלטה. 

אולי יעניין אותך גם