כך מכשירים את מפקדי העתיד של זרוע היבשה

ברמת הגולן נערך לאחרונה התרגיל המסכם של קורס מפקדי פלוגות וגדודים. אל״מ ברק רובין מספק ל״ישראל דיפנס״ הצצה לקורס ומספר על התרגיל, שמטרתו בחינת יכולת גדודית לנצח בקרב

כך מכשירים את מפקדי העתיד של זרוע היבשה

צילום: דובר צה״ל

כדי להכריע בקרב ארגונים כמו חיזבאללה בצפון, או חמאס ברצועת עזה, צריך לשלול מהאויב את יכולתו לפעול, לפגוע קשות באדם ובתשתיות האויב, לעבוד דרכו ולהשמידו.  זו ליבת תרגיל שהסתיים בימים אלו ברמת הגולן, לסיומו ולסיכומו של קורס מפקדי פלוגות ומפקדי גדודים (קמ"פ וקמ"ג, בלשון צה"לית) שמתקיים במסגרת מפקדת זרוע היבשה.

הקורס מתקיים בבסיס במרכז הארץ וחניכיו הם קציני שדה בדרגות סגן, סרן, רס"ן וסא"ל, קצינים במערכי חי"ר, שריון, תותחנים והנדסה, שנבחרו לעבור הכשרה לקראת היותם מפקדי העתיד בזרוע היבשה, כאשר הגדרת משימת הקורס היא למקסם את יכולות  המ"פ והמג"ד במלחמה ובחירום.

במשך כשלושה חודשים מתנתקים החניכים מיחידות האם שלהם, שוקדים על לימודי תיאוריה, קריאה, הרצאות, ואימונים רבים בסימולטורים ובאמצעי הדרכה חדישים נוספים. לסיכום הקורס, הם מבצעים תרגיל אמיתי בסד"כ של  גדוד על כל חלקיו ומרכיביו. התרגיל שהסתיים השבוע נערך ברמת הגולן, ונושאו העיקרי היה הפעם הנדסה.

המדריכים ומפקדי הצוותים בקורס כולם בדרגות אל"מ, מפקדי חטיבות מילואים בעלי ניסיון קרבי ופיקודי, הממלאים במשך כשנה וחצי תפקידים של מפק"צים בקורס מפקדי פלוגות וגדודים. תפקיד המפק"ץ בקורס כזה הוא "ליצור את סביבת התרגולות הנכונה".

אל"מ ברק רובין, מפק"ץ בקורס האחרון שהסתיים, מספר לישראל דיפנס כי כנהוג בקורס זה, מפקד צוות הוא בונה התרגיל והוא מפקד עליו בשדה, כאשר החניכים ממלאים תפקידים של מפקדי פלוגות וגדודים. כל תרגיל בנוי כך שייראה לחניך כאילו הוא בשטח הלחימה.

"התרגיל שלי היה כולו אחד-על-אחד בתנאי אמת. הוא נמשך 24 שעות ברמת בגולן, ובסיומו נערך תחקיר מעמיק ומפורט. הנושא שנבחר הפעם הוא הנדסה, בחינת היכולת של גדוד הנדסה לפעול במלחמה״, מספר אל״מ רובין. לגדוד נוספו יחידות שריון וחי"ר, והוא תוכנן כך שהקצינים תרגלו לחימה בשתי החזיתות. פנינו לצפון ולדרום, והשתדלנו בתרגיל – ובקורס כולו – לחדד חושים של הקצינים ולשפר יכולות וכשירויות".

אל"מ רובין מדגיש, כי כדי להכריע כוחות של חיזבאללה או חמאס צריך "לעבור דרכם" ולהשמיד את התשתיות שלהם תוך שלילת יכולת האויב לפעול. הוא מסביר כי תשתיות אויב הן כיום ענין מורכב ומגוון, וכדי להשמידן יש להפעיל את מיטב האמצעים שבידי צה"ל. ״לכן, בתרגיל הנוכחי הלכנו על הנושא הזה. בקורס למדו החניכים את מרכיבי הכוח המתמרן במסגרות של גדוד ופלוגה, שיננו ותרגלו אחרי כן בשדה טקטיקות צבאיות למיניהן".  

קורס מפקדי פלוגות וגדודים הוא חלק מתכנית ההכשרה של מז"י, וחלקו הראשון הוא עיוני תיאורטי. "אנו מבקשים להעביר לחניכים הרבה ידע צבאי ומומחיות בפיקוד. הם קוראים הרבה בקורס, עושים עבודה אישית רבה בצוותים. לומדים את עקרונות התורה הצבאית, צורות קרב בהקשרי התקפה, שיטות לוחמה ולחימה, פעילות קרבית בשטח סבוך, בנוי או הררי, דומה לשטחים שבהם ייתקלו כאשר יילחמו ויפקדו על יחידותיהם בצפון או בדרום״, מסביר אל״מ רובין. ״החניכים נהנים ממיטב אמצעי ההדרכה ואימון החדישים ביותר, וזה כולל  סימולטורים למיניהם, מצגות וראייה תלת-ממדית״.

אל"מ רובין, בן 41, עשה את רוב שירותו הצבאי בחטיבת הנח"ל, השתתף במלחמת לבנון השנייה וב'צוק איתן', ובמקביל לתפקידו כמפק"ץ בקורס מ"פ/מג"ד הוא מפקד על חטיבת מילואים. בימי קורונה המילואים הם, לדבריו, "ימים של עולם רדום". הוא בנו של אלוף דורון רובין ז"ל, מוותיקי האלופים והלוחמים בצה"ל, ומעיד על עצמו כי הכיר ושאף צבא כמעט מגיל אפס.

אולי יעניין אותך גם