החלו שיחות השלום בין אפגניסטן לטליבאן

סבב שיחות בן יומיים, בתיווך אמריקני, נפתח אתמול בקטאר. מייק פומפיאו שיגר אזהרה כי ״עליכם לזכור כי הבחירות שלכם ישפיעו על גודל והיקף הסיוע האמריקני העתידי״

פתיחת שיחות השלום בדוחא, 12 בספטמבר. צילום: REUTERS/Ibraheem al Omari

נציגי ממשלת אפגניסטן, נציגי הטליבאן ודיפלומטים אמריקניים התכנסו אתמול (שבת) בדוחא, בירת קטאר, להתחיל בשיחות שלום היסטוריות לאחר עשרות שנות מלחמה, עשרות אלפי קורבנות ומיליונים שנעקרו מבתיהם.

״עבודה קשה והקרבה נדרשו כדי להגיע לרגע זה, ויהיה צורך בעוד עבודה קשה והקרבה כדי לשמור על הרגע ולנצל אותו כדי שהשיחות יובילו לשלום בר-קיימא״, אמר מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפיאו, שהגיע לקטאר כדי לקחת חלק בדיונים שהושגו בעזרת תיווך אמריקני. הוא קרא לצדדים לערב את נציגי כל הקהילות, כולל נשים, מיעוטים אתניים ודתיים, וקורבנות מלחמה, אך ש״הבחירה במערכת הפוליטית העתידית היא שלכם, כמובן. ארה״ב אינה מבקשת לכפות את המערכת שלה על אחרים״. עם זאת, הוא ציין כי ״עליכם לזכור כי הבחירות שלכם והתנהלותכם ישפיעו על גודל והיקף הסיוע האמריקני העתידי״.

ראש המועצה לשלום באפגניסטן, עבדאללה עבדאללה, קרא לנצל את הרגע ההיסטורי ואמר כי גם אם שני הצדדים לא יצליחו להגיע להסכמה על כל הנקודות השנויות במחלוקת, עליהם למצוא דרך להתפשר.

מזכ״ל האו״ם, אנטוניו גוטרש, אמר בנאום שהוקלט מראש כי ״תהליך שלום כולל המשלב נשים, צעירים ונפגעים בסכסוך מציע את התקווה הטובה ביותר לפתרון בר-קיימא״. הוא קרא לאפשר לנשים להשתתף במגוון תפקידים, וציין כי הוא מקווה שההתקדמות לקראת שלום ״יכולה להוביל להחזרת מיליוני אפגנים שנעקרו מבתיהם בתוך גבולות המדינה ומחוצה להם״.

על פי סוכנות הידיעות רויטרס, הדיונים שיתקיימו היום (א׳) ייסובו בעיקר סביב ניסיונות הגעה להסכמות בנוגע להפחתה משמעותית באלימות במדינה, ודרכים להגיע להפסקת אש קבועה בין הצדדים. 

שיחות השלום בקטאר נפתחו יום לאחר שארה״ב ציינה 19 שנים למתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר, בעקבותיה פלשה לאפגניסטן. נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, מקווה להגיע להסכם היסטורי בין הפלגים כחלק משאיפתו להיבחר שנית לתפקידו בחודש נובמבר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית