"קורס חובלים מתנהל כשגרה למרות הקורונה" 

"כולם מבינים שזה מצב קיצון בעת מגיפה. אם יש סגר, זה לא פשוט. באופן כללי יש יותר תסכול ולחץ", מסביר רס"ן אסף אזולאי, מפקד שלב ייעודי בקורס חובלים

"קורס חובלים מתנהל כשגרה למרות הקורונה" 

בוחן חובל, בכל שלב עושים בוחן במסגרתו עושים מספר פעילויות פיזיות. בניהן ריצה לאחר מסע עם ציוד בתוך המים. צילום: דובר צה"ל

"בקורונה, מישהו אחד חולה וכל הספינה מושבתת", מסביר רס"ן אסף אזולאי, מפקד שלב ייעודי בקורס חובלים בראיון לישראל דיפנס. "התחלנו לעשות חלק מהמבחנים העיוניים מול מחשב בסקייפ או זום. גם תכנים של 'שלב אחוד' העוסק בפיקוד עברו התאמות. אבל בסה"כ, לא ויתרנו על תכנים." 

קורס חובלים בימים רגילים מורכב משלושה שבועות טירונות וקורס קצינים של 2.4 שנים. המסלול כולל חמישה שלבים. שלושה חודשים טירונות יחידה באילת עם הסמכה לסירות גומי. שלב שני 'בסיסי' עוד שלושה חודשים בוא מתחלקים למגמות. יש מגמת שיט, מכונה ואלקטרוניקה. לאחר מכן ישנו שלב שלישי 'מתקדם' של חצי שנה עד שנה. במסגרתו החניכים ממשיכים בהתמקצעות במגמה. בסופו מקבלים סיכת מ"מ מקבילה לבוגר בה"ד 1. 

שלב רביעי - תואר אקדמאי בחיפה במדע המדינה. במקביל שומרים כשירות בסימולטורים והפלגות. המחזור הנוכחי שעתיד לסיים בקרוב יהיה הראשון שגם יקבל רישיון סקיפר אזרחי. זו יוזמה חדשה של חיל הים במטרה לתת לחניך תעודה אזרחית. שלב חמישי - שלב ייעודי. שמונה חודשים, מחולק לשניים. מתחילים בארבעה חודשים בלימוד עיוני בבה"ד סביב תפקיד עמדות הקצה בספינה. עוד ארבעה חודשים של סטאז' בשטח. שבועיים לפני הסיום, מתכוננים לאירועי סיום הקורס וקבלת סיכת הקצונה. לאחר מכן מקבלים דרגות קצונה וניגשים לפעילות מבצעית בכלי השיט. 

בתקופת הקורונה הקורס עבר שינויים מסויימים, אך נשמרו כל השלבים והתכנים. "כולם מבינים שזה מצב קיצון בעת מגיפה. אם יש סגר, זה לא פשוט. יש כאלו במצב כלכלי בעייתי כי ההורים לא עובדים. יש כאלו שלא רואים את החברה בגלל בידוד של 28 ימים. באופן כללי יש יותר תסכול ולחץ", מסביר אזולאי. "צריך להתמודד עם זה". 

האם הקורונה תשנה את סדרי הקורס לאחר שוך המגיפה? "סביר להניח שנחזור להתנהל כמו בימים לפני הקורונה. וועדה שמתבצעת מול מפל"ג (סא"ל) פחות טובה בוידאו מאשר בפיזי", אומר אזולאי. 

האם תקחו משהו מתקופת הקורונה? "אנחנו עובדים מאד מסודר", מסביר אזולאי. "כל שבוע יש דיון בפיקוד החיל, ההוראות מופצות למפקדי בסיסים ולפלגות. כל מפקדי השלבים עוברים על ההנחיות כל שבועיים. בעיקר סביב הוראות כיצד לשמור על הצוהרים. נושאים כמו מערך הסעים, תשאולים רפואיים, הרחקות של מעגל שני להדבקה ועוד. למדנו המון ויש נהלים מסודרים. יש הוראות זמניות לכל שלב בתקופת קורונה. אילו התאמות לעשות. אלו יהיו תכנית לעתיד במקרה של מגיפה נוספת."  

אולי יעניין אותך גם