דעה: מגיפה בלי הנחות 

דרושים: שכל ישר, הקטנת אגו, הבנת האיום וחשיבה תהליכית. ניצב משנה בדימוס אילן מור במאמר דעה נוקב

אילוסטרציה. צילום: משטרת ישראל

נגיף הקורונה לא עושה הנחות. האופי הישראלי שהתחדד בסוגיות לאומיות, התחדד מאד בזמן המגיפה. אסקור זאת בהמשך. נתחיל בהיסטוריה הלא כל כך רחוקה. פניתי לוויקיפדיה על מנת שתזכיר לי לנו.

התפרצות נגיף הקורונה בישראל החלה לקראת סוף פברואר 2020. מגפת הקורונה פרצה בדצמבר 2019 בעיר ווהאן, שבסין, ומשם התפשטה לרוב מדינות העולם. המודיעין הישראלי, הנציגים הדיפולמטים, בחרו לא להתריע. לקראת סוף פברואר החלו להתגלות בישראל החולים הראשונים שהגיעו בתחילה בעיקר בטיסות מאירופה. דיווח על חולה מאומת ראשון בישראל נרשם ב-27 בפברואר 2020.

צעד ראשון :בסוף חודש ינואר 2020 נדרשו מספר ישראלים וסינים לשהות בבידוד לאחר שחזרו מסין, מחשש שנדבקו בנגיף. תגובה ישראלית טיפוסית. מתכננים עד אורך האף. בלי הערכת מצב מסודרת. עיינו ערך חזבאללה, השתלטות חמאס על עזה ,תאונות דרכים, עובדי המעבדות, מורים ועוד. 

 "ישראל ניצחה"

ב-18 בפברואר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון לגלי צה"ל שכניסת נגיף הקורונה לישראל נמנעה: "מדינת ישראל ערוכה אולי יותר טוב מכל מדינה אחרת. עד עכשיו הצלחנו למנוע את כניסת הנגיף לארץ." והנה מביא ראש הממשלה את ליקוי המאורות הישראלי - יהירות וחוסר הבנה של תהליך. אבל, "ישראל ניצחה" , "כולם מטומטמים", והכי חשוב, "מאור הגולה". אין לנו מה ללמוד ממדינות אחרות. 

אין צורך להביא ציטוטים נוספים. כולם עסקו בגבורת ישראל מבלי לעצור לרגע ולשאול איפה טעינו. במהלך ההתפרצות לא חדלנו מהבאת יהודים, בעיקר חרדים, מארצות הברית לישראל. לא עצרנו את טיסות הטירוף לאומן שאת תוצאותיה נראה בהמשך. הקורונה לא עושה הנחות לאף אחד. 

הנתונים של הקורונה ביחס לחברה הערבית והחרדית, תואמים באופן מלא את הליקויים שמתגלים גם בנתונים אחרים, כלכלה ,חברה ועוד. נדמה שהקורונה הקפידה להגיע בדיוק לכל תחלואי החברה ואנחנו נאלמים דום. השימוש הפוליטי הציני שנעשה במהלך הקורונה מכעיס. החל מהקמת ממשלת אחדות שאינה מתפקדת. אי מתן סמכויות למשרד הבטחון שערוך לטיפול במגפה, בתחילה בגלל העומד בראשו נפתלי בנט וגם עכשיו בגלל העומד בראשו גנץ. רוה"מ החליפי.  

מבקר במדינה

כמובן, המתריע בשער תופס כותרות ותו לא. מבקר המדינה, ב-23 במרץ 2020, תוך כדי טיפול המדינה בהתפרצות נגיף הקורונה, ומספר חודשים לאחר שהסתיימה הכנת דו"ח הביקורת בסוף 2019, פרסם מתניהו אנגלמן את דו"ח הביקורת 70א. הדו"ח כולל פרק העוסק בהתמודדות מערכת הבריאות עם מגפות. בדו"ח עלה כי נמצאו ליקויים בהיערכות להתמודדות עם מחלות מתפרצות ומתחדשות, על כן הומלץ לנקוט בפעולות להתמודדות עם מחלות שהן בגדר סיכון למגפות ולמנוע את התפרצותן והתפשטותן. 

עוד עלה בדו"ח כי משרד הבריאות ומשרד האוצר לא קבעו מנגנון מוסכם לעדכון תקציב סל שירותי בריאות הציבור שבאחריות משרד הבריאות במקרה של התפרצות. פתחנו את בוקר השלישי בספטמבר עם למעלה מ-3000 נדבקים כי הקורונה לא עושה לנו הנחות. נדמה שהפעם  על הקונספציה המוטעית נשלם מחיר כבד. חטיבות טנקים והקרבה של לוחמינו לא יעזרו הפעם. במקום זאת, נדרש שכל ישר, הקטנת אגו והבנת האיום על ידי מי שמעולם לא נהגו כך - מנהיגי המדינה.

אם לא נתפקח, 3000 נדבקים יראו כמו חלום. המספרים הבאים עלינו לרעה הם הסיוט האמיתי.   


ניצב משנה בדימוס, אילן מור ומפקד משטרת התנועה לשעבר | כיום מנכ״ל קונסלטיקה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית