אוכלים שטח: הכרב"מים של צה"ל

דן ארקין בוחר חמישיית כלי רכב בלתי מאוישים בשירות צה"ל, בעיקר בחיל הנדסה, ביחידת יהל"ם, ורובוטים שפיתחה התעשיה האווירית לכוחות היבשה

אוכלים שטח: הכרב"מים של צה"ל

לפתוח ציר ברגל תוך סיכון ממטעני צד. לשאת על הגב מטען של 30 ק"ג במסע של קילומטרים. לנטרל פצצה או מטען מקרוב, בידיים. אלו דוגמאות לפעילויות קשות ומסוכנות של לוחמים בשדה הקרב ובאימונים, בשגרה ובחירום, שהרובוטים יעשו את העבודה במקומם. רובוטים אינם מתעייפים, אינם זקוקים למנוחה ואינם נפצעים או נהרגים. צה"ל הוא אחד הצבאות המתקדמים בשימוש ברובוטים, בסיוע התעשיות הביטחוניות שמפתחות רובוטים ליבשה, לים וגם לאוויר. גם כטמ"מ הוא רובוט מוטס. 

יחידת יהל"ם  בחה"ן מפעילה רובוטים כבר משנות ה-80, יש ביניהם קטנים שמשקלם קילוגרמים בודדים ויש כבדים. באיפיון, בפיתוח ובייצור הכלים הרובוטיים שותפים חט"ל (החטיבה הטכנולוגית יבשה) ומפא"ת, משרד הביטחון. רובוטים בכוחות היבשה מבצעים משימות מבצעיות, תצפית, סיור, כניסה לתת-קרקע, הפעלת מערכות נטרול מטענים, וגם  ירי.  

אנדרוס FX: רובוט מתקדם לנטרול פצצות, מסייע ללוחמי פלגות ס"פ (סילוק פצצות). הרובוט מצוייד במכשיר אלחוט, מצלמות וחיישנים, יכולת תנועה בכל תוואי שטח, מחולות ועד אדמת טרשים. על הזרוע הארוכה שלו ניתן לתלות מגוון כלים למלאכות שונות, וכך להגדיל את טווח הפעולה שלו. יודע להרים או לגרור מטענים. התנסה כבר בפעילות מבצעית בגבול הצפון. הרכב 'מבין' תמונת מצב בעזרת המצלמות והחיישנים, ההפעלה על לוח בקרה מרחוק.

סה"ר – סייר הנדסי רובוטי: רובוט להתמודדות עם מכשולים ומטענים. כושר עבירות גבוה, מצויד בקיט רובוטי שבו מגוון חיישנים, מצלמות חכמות, חיישן לייזר סורק. מזהה מטען, מעביר אזהרה לכוחות הנעים בשטח ומזהה מיקום המטען. נוסיף כאן את רכב הסיור שגב (שומר גבולות), שהופעל ברצועת עזה, רכב בשלט רחוק לסיור, תצפית וגם לתקיפה. 

RO BATTLE: תוצרת התעשיה האווירית. רכב רובוטי שיכול לשאת מטע"ד למודיעין שדה, תצפית, רכישת מטרות וסיור (STAR). מתאים להגנה על שיירות והגנת שטח ריכוז של כוחות.

REX 2: תעשיה אווירית. הסבל הרובוטי החביב על לוחמים, כי הוא סוחב עבורם את המטענים הכבדים, היחידתיים והאישיים. רובוט נשלט לנשיאת ציוד לכוחות היבשה. מערכת שליטה (ALON ENG.) שולטת על נסיעת הרכב אחרי קבלת פקודה  מתאימה ממערכת הבקרה של הרכב או של יחידת שליטה, שלט רחוק.

PANDA: תעשיה אווירית. מיועד להנדסה קרבית. פתרון רובוטי הנדסי להתמודדות עם אתגרי הדרך, הכביש, הנתיב והמסלול. מיועד לפתיחת ציר בשטח קשה, הסרת מכשולים מסוכנים, מסוגל לתקן מבנים, יכולות הנחת מוקשים ועבודות פיסיות שונות בשדה. לרכב יש כמה דרגי אוטונומיה. פועל ללא סיכון חיי אדם. השליטה היא באמצעות יחידת שו"ב (שליטה ובקרה) ידידותית למשתמש.

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022