עוצבת "מרכבות הפלדה" נסגרת

ההחלטה על סגירת העוצבה, התקבלה בכובד ראש ולאחר עבודת מטה יסודית, במטרה לאפשר חיזוק יכולות אחרות בתמרון

עוצבת "מרכבות הפלדה" נסגרת

צילום: דובר צה"ל

השבוע התקיים טקס לסגירת עוצבת "מרכבות הפלדה", באתר "יד לשריון" בלטרון, בראשות מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, מפקד עוצבת "עידן", תת-אלוף דוד זיני, קצין שריון ראשי, תת-אלוף אוהד נג'מה, מפקד עוצבת "מרכבות הפלדה", אלוף-משנה רונן תמים, ובהשתתפות מפקדי העוצבה בעבר ובהווה.
 
סגירת העוצבה היא חלק מהתוכנית הרב-שנתית 'תנופה', שבבסיסה חיזוק יתרונו של צה״ל, הגברת קטלניות הכוחות וחיזוק יכולת התמרון הרב-מימדי. בין החלטותיה, מקדמת התוכנית התייעלות פנימית, וצמצום מערכים ישנים לצד קליטה ופיתוח של מערכים חדשים, שיאפשרו התאמה למאפייני שדה הקרב העתידיים. כחלק מהחלטות אלה החליט ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, על סגירת עוצבת ״מרכבות הפלדה".
 
ההחלטה על סגירת העוצבה, התקבלה בכובד ראש ולאחר עבודת מטה יסודית, במטרה לאפשר חיזוק יכולות אחרות בתמרון. בסיום טקס הסגירה, התקיים טקס זיכרון ל-30 חללי העוצבה אשר נערך באנדרטת העוצבה, ובצל הקורונה התקיים באופן מצומצם. בנוסף, עתידה להתקיים הערב עצרת עוצבה וירטואלית בסימן "האנשים", שבמסגרתה ישודרו קטעים נבחרים מהטקס לכלל אנשי העוצבה.

עוצבת "מרכבות הפלדה", הוקמה בשנת 1978, כחטיבת טנקי "שוט" ולקחה חלק בכל המלחמות והמבצעים ממלחמת לבנון הראשונה ועד היום. עם הקמתה הייתה העוצבה כפופה לפיקוד הצפון כייעודית ללבנון. בשנת 1988 הוסבה לטנקי מרכבה סימן 2 ובשנת 2014 הוכפפה לעוצבת "עידן" שבפיקוד המרכז. בשנת 2016 החלה הסבה לטנקי מרכבה סימן 4. במלחמת לבנון הראשונה השתתפה העוצבה בכיתור וכיבוש "צור", "צידון" ומחנה הפליטים "עין אל־חילווה". במלחמת לבנון השנייה, נלחמה בגזרה המרכזית, כבשה את מוצב "סחלב" וכן השתתפה בקרבות ב"מארון א־ראס", "בינת ג'בייל", "ג'בל עמל" ו"עייתה א-שעב". במבצע "צוק איתן", גדוד ההנדסה של העוצבה לקח חלק מרכזי בלחימה.
  
מדברי מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק: "עוצבת מרכבות הפלדה היא עוצבה מפוארת, עתירת נסיון מבצעי, מורשת ועשייה מבצעית לאורך השנים. עוצבה שמבוססת על לוחמים ומפקדים מעולים, שמהווים את רוחה האמיתית, והכה ייחודית של העוצבה. צה"ל נדרש לאזן כל הזמן, באופן קבוע, בין הצורך להשתנות מצד אחד, ובין הצורך להחזיק כל כך חזק את המוכנות למלחמה הלילה, או מחר בבוקר, בכל זירת המלחמה. ההחלטה על סגירת העוצבה התקבלה על ידי הרמטכ"ל בכובד ראש ובהמלצתי, מתוך מטרה לאפשר לנו חיזוק נדרש ביכולת של התמרון בכלל, ומערך חיל השריון בפרט. יכולות שימוצו באופן מיטבי כפי שאמרתי, בהתארגנות העדכנית, ויאפשרו התאמה למאפייני שדה הקרב העתידיים".
 
מדברי מפקד עוצבת עידן, תת-אלוף דוד זיני: "העוצבה נועדה מלידתה להשתנות, לפרוץ ולמסד דרכים חדשות. בכל מקום בו פעלתם, נתתם מענה לאתגר לפי הצורך ולא בהכרח לפי השיטה הנהוגה והמקובלת. מקור העוצמה בעוצבה היא האנשים, ושלושה מאפיינים עומדים ביסוד ערכיה: האמת, העוז והענווה. שלושת אלה הם מקור העוצמה של העוצבה. אני בטוח כי תמשיכו להנהיג ולהעז באמת ובענווה, ולשמור על רוחכם המיוחדת. תודה על שהייתי בינכם, תודה על מה שאתם".
 
מדברי מפקד עוצבת "מרכבות הפלדה", אלוף-משנה רונן תמים: "ליבי מלא גאווה על הזכות שניתנה לי לפקד על אנשים כמוכם. במשך שלוש שנים, למדתי, השכלתי והבנתי שהאנשים הם כל הסיפור. היו גאים בתרומתכם, המשיכו לשמור על הגחלת דרך החברות שנרקמה לאורך השנים, אל תשכחו להמשיך ולחבק את המשפחות השכולות. אני, רונן, מפקד העוצבה האחרון, מצדיע לכל המפקדים בעבר ובהווה וסוגר בפעם האחרונה את שערי העוצבה".

אולי יעניין אותך גם