היחידה שמפתחת לצה"ל מערכות ארגוניות ותפעוליות

יחידת שחר הוקמה לפני כשנה כספין אוף מיחידת התוכנה 'מצפ''ן' שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר. המטרה: ארגון חכם ויעיל

דובר צה"ל

יחידת שחר הוקמה לפני כשנה כאשר התפצלה מיחידת התוכנה 'מצפ''ן' שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר לצורך פיתוח מערכות ארגוניות ותפעוליות עבור כלל צה״ל. את תהליך ההקמה הובילה אל''ם טלי כספי-שבת, אשר עומדת בראש היחידה. ביחידה משרתים כ520 איש, הכוללים חיילים, קצינים, נגדים, יועצים ואזרחים עובדי צה''ל.

ליחידה שלוש מטרות מרכזיות. הראשונה, לספק למשרתים חווית שירות דיגיטלית, מתקדמת ויעילה, בדגש על צמצום הבירוקרטיה. בדרך זו, הופכת שחר את צה''ל לארגון דיגיטלי ומנגישה למשרתים את נותני השירות בו בדרך ידידותית באמצעות הנגשת תהליכים באינטרנט, ביצוע תהליכים מבוססי מידע וסיפוק סביבת עבודה דיגיטלית, נגישה ומקושרת. העקרון המנחה הינו 'האדם יקר- הזמן יקר', שמהווה רעיון מוביל בתכנית הרב-שנתית 'תנופה' של הרמטכ''ל.

המטרה השניה הינה העלאת הכשירות והמוכנות בצה''ל, באמצעות מחקרי מידע, מיצוי מידע מתקדם, יכולות בינה מלאכותית ויכולות דיגיטליות נוספות המאפשרות תחזוקה יעילה של אמצעי לחימה וכלים ושיבוץ מדויק יותר של אנשים. המטרה השלישית הינה התיעלות וחסכון באמצעות תהליכי עבודה יעילים ומיצוי המידע, וכך מצליחה שחר לעזור לצה''ל להתייעל מבחינה ארגונית וכלכלית. היחידה פועלת יחד עם גופי האמל"ח באכ"א ובזרוע היבשה על מנת לקדם מטרות אלו. 

שם היחידה 'שחר' מסמל את ייעודה: להוביל את צה''ל לעתיד דיגיטלי חדש, והמוטו שלה הינו 'צה''ל מתעורר לשחר חדש'. סמל היחידה, שהושק כסיכה החודש, מורכב מצבעי שלושת הזרועות- ירוק, כחול ולבן, ומעוצב בדומה לסיכת ה'תכניתן' התקשובית ומסמל את היות שחר בית תוכנה. במרכז ניצב סמל המטכ''ל, וסביבו מעטפת זהובה- אשר מסמלת את ה'שחר' הטכנולוגי שהיחידה מביאה עמה.

במהלך השנה האחרונה, הובילה שחר עם גופים נוספים בצה''ל פיתוחים רבים עבור הזרועות והיחידות השונות בצה''ל. בין הפיתוחים: פרויקט 'קטלוג'- אשר מעצב את עולם הלוגיסטיקה מחדש, ומסדר את עולם הלוגיסטיקה בקטלוג דיגיטלי חדשני אשר משותף לכל הזרועות בראייה רב זרועית. הקטלוג שפיתחה שחר מחליף את קודמו בן ה-50 שנה. ה'בסיס חכם'- שמנגיש למשרתים את שירותי הבסיס כגון הזמנת מדים, ארוחות, דיווח על תקלות ועוד- וכל זאת מהפלאפון הנייד. 'צו ברשת'- הנגשת שלבי הצו הראשון - שאלון רפואי ואימות נתונים למלשב״ים מהבית לטובת חווית שירות טובה ויעילה יותר כמו גם התייעלות ארגונית.

ת''ש בטאצ'- אפליקציה אשר מעבירה את עולמות הת''ש לפלאפון הנייד, ומאפשרת למשרתים להזין את טפסי הת''ש שלהם מהמכשיר הנייד, ובכך מקצרת תהליכים בירוקרטייים ומייעלת את זמנן של מש''קיות הת''ש. בימים אלו עוסקת שחר במספר פרוייקטים נוספים אשר עתידים להיות מושקים בהמשך השנה, ובינהם הקמת 'אתר מילואים' חדש, מחקרי מידע שונים שמטרתם לייעל את עולם התקציב בצה''ל, מערכת 'אנשים' שמשקפת לכל מפקד בצה''ל באופן דיגיטלי מה תמונת המצב ביחידה שלו ומה המשימות שעומדות לפניו, ועוד ועוד.

בתקופת הקורונה בגל הראשון, בו נדרשו במיוחד יכולות דיגיטליות, עבדה היחידה 24/7 ולמעשה הוכיחה את חשיבותה: אנשי היחידה ערכו מחקרי מידע אשר על בסיסם נקבעה מדיניות צה''לית מבוססת מידע להתמודדות עם הנגיף. היחידה העבירה לעולמות הדיגיטל פלטפורמות שונות, אפשרה מפגשים רפואיים ומוקדי שירות מרחוק, פיתחה מערכות שו''ב אחר לשליטה במבודדים וחולים בצה''ל, השיקה אפליקציית טרמפים צה''לית להימנעות מתחב''צ, ואף פיתחה אפליקציות עבור המדינה, בינהן 'אפליקצית חגי' לחלוקת מזון בערים השונות.

''מאז הקמת היחידה, הוכחנו שוב ושוב עד כמה היחידה שלנו נדרשת לצה״ל כיחידה עצמאית וחזקה. נענוד את הסיכה בגאווה ונמשיך לספק לצה''ל יחד עם השותפים בגופים ובזרועות את מערכות המידע, המחקרים, הדיגיטל והטכנולוגיה שהוא צריך כדי לתפקד כארגון חכם ויעיל'", מסבירה אל''ם טלי כספי-שבת, מפקדת היחידה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית