מתיחות ימית בים התיכון: טורקיה פרסה כוחות ימיים בעקבות הסכם בין מצרים ויוון

בים האגאי החלו להצטבר דיווחים מיוון על כך שספינות המערכה והצוללות הטורקיות פועלות באזור, ואף פועלות בתוך השטח הימי היווני

בשלהי 2019 חתמה טורקיה הסכם עם לוב על חלוקת שטחה הימי של לוב וקבעה הלכה למעשה "מסדרון" ימי במזרח הים התיכון, השייך לטורקיה ומאפשר לה לכאורה שליטה על האזור, לרבות מאגרי הגז שבאזור, העברת צינורות גז מישראל ליוון, תנועת כלי שיט ועוד. ההסכם נחתם למורת רוחן של המדינות יוון, מצרים, קפריסין, צרפת ואף למורת רוחו של האו"ם, שלא אישר את ההסכם.

יוון ומצרים, שלא שקטו על שמריהן חתמו לפני מספר ימים (ב- 7  לאוגוסט) על הסכם ביניהן לחלוקת השטח הימי הכלכלי שבין שתי המדינות ולשיתוף פעולה צבאי בים, אשר למעשה קורא תיגר על ההכרזה הטורקית החד-צדדית ומאפשר לשתי המדינות לנצל את משאבי האנרגיה הימיים באזורים שהוגדרו. השטח הימי המשותף שהוכרז בין מצרים ליוון חוצה למעשה את השטח הימי עליו הכריזה טורקיה כעל שלה. 

טורקיה, אשר פועלת במרחבי הים התיכון והים האגאי במשנה מרץ בשנה האחרונה, ובמיוחד באזורי הגבול של יוון, מצרים ולוב, פרסמה הודעות רשמיות פומביות לפיהן היא אינה מכירה בהסכם שבין מצרים ויוון, והשטח הימי שהוכרז על ידי המדינות הוא בשליטה הבלעדית, וכך גם משאבי האנרגיה שבאזורים אלו. במהלך יום השבת (8 לאוגוסט) החל הצי הטורקי לפרוס את כוחותיו המבצעיים בים האגאי ומול לוב. 

בים האגאי החלו להצטבר דיווחים מיוון על כך שספינות המערכה והצוללות הטורקיות פועלות באזור, ואף פועלות בתוך השטח הימי היווני. יש לציין במסגרת זו, שהצי הטורקי, אשר נמצא בתהליך בניין כוח והתעצמות גדול ממדים, סיים לפני מספר חודשים תרגיל מבצעי והוא נמצא ביכולת מבצעית מלאה. מולו הוא ימצא את הצי היווני הקטן יחסית, ואת הצי המצרי, השישי בגודלו בעולם, המצויד במיטב הטכנולוגיות האמריקאיות, הצרפתיות והגרמניות. 

המהלכים הדיפלומטיים של שני הצדדים, יחד עם תגבור הכוחות הימיים, מגדילים את הסיכוי לפרוץ מערכה צבאית, אשר עיקרה שליטה על משאבי הטבע והאנרגיה בים. לאן יובילו המהלכים הצבאיים והמתיחות הצבאית בין המדינות קשה עוד להעריך, אם כי למדינות האיחוד האירופאי ונאט"ו יש אינטרס ממשי שמערכה צבאית לא תפרוץ בין המדינות. שכן מערכה כזו עלולה להצית את המזרח תיכון כולו ולהביא למעורבות של מדינות אחרות מאירופה ושל רוסיה.

סביר להניח שבמהלך הימים הקרובים, בעוד הצדדים מצחצחים חרבות ביניהם, ינסו מדינות האיחוד ונאט"ו להשכין שלום בין הניצים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית