המאבק בין פייסבוק לNSO נמשך: הפעם האצבע מופנית לממשל בטוגו

המאבק המשפטי בין NSO לפייסבוק ממשיך לייצר כותרות. היעד הפעם הוא גורמי אופוזיציה בטוגו

המאבק בין פייסבוק לNSO נמשך: הפעם האצבע מופנית לממשל בטוגו

Bishop Alowonou (Center left) visits Pope Francis in Rome in 2015. Source: Radio Maria Togo on Facebook
 

על פי דיווח של חוקרי citizenlab באוניברסיטת טורונטו, מנהיגי האופוזיציה הדתית והפוליטית בטוגו היו יעדים למעקב של הממשלה במדינה באמצעות תוכנת המעקב של חברת NSO. המעקב לכאורה, בטוגו, כוון נגד אנשי דת ומתנגדים פוליטיים שביקרו את ממשלת טוגו. 

המסקנה מתבססת על ממצאי החקירה של פייסבוק , הבעלים של שירות ווטסאפ. כזכור, בחודש מאי 2019 פייסבוק דיווחה כי מצאה חולשה בשירות, אותה יחסה לחברת NSO, אשר באמצעותה תקפו לכאורה לקוחות NSO כ1400 מנויים בשירות באמצעות שיחת וידאו שלא נענתה. 

"במהלך החקירה שלנו זיהינו יעדים מרובים בטוגו. אנשים אלו נפלו קורבן בין אפריל למאי, 2019. ארבעה מהם בחרו כעת להחשף. הם כוללים בישוף וכומר שתמכו ברפורמה פוליטית, כמו גם שני חברי אופוזיציה פוליטית של טוגו. אנו מאמינים כי ניסיונות ההדבקה היו גורמים לזיהום של רוב המכשירים הממוקדים באמצעות תוכנות ריגול של NSO", כותבים בפרסום

"המיקוד באפריל - מאי 2019 חל במקביל להפגנות בפריסה ארצית שקראו להגבלות תקופת הנשיאות. הפגנות שתוכננו על ידי המפלגה הלאומית הפאן אפריקנית (PNP) שנאסרו לרוב על ידי הממשלה, אשר התירה הפגנות רק בשלוש ערים. ב- 13 באפריל, 2019, המפגינים התפזרו באלימות על ידי כוחות הביטחון החמושים, כאשר אדם אחד נהרג ורבים אחרים נפצעו. עשרות עיתונאים, מנהיגי האופוזיציה ומגיני זכויות האדם נעצרו. 

"במאי 2019 אישרה האסיפה הלאומית שינויים חוקתיים להחזרת גבולות הקדנציה לנשיאות בתגובה להפגנות. עם זאת, לא ניתן היה ליישם הגבלה זו בדיעבד, מה שמאפשר לנשיא גנאססבה (ששלט בטוגו ללא הפרעה מאז 2005) להישאר בתפקידו עד 2030. בנוסף לכל אלה, התיקונים מבטיחים לכל הנשיאים לשעבר חסינות מפני העמדה לדין." 

על פי הפרסום, הלקוח של NSO בטוגו הוא חברת REDLIONS. הדומיינים של REDLIONS נרשמו בשנת 2017, מה שמצביע, לטענת הפרסום, על מועד הרכישה של המערכת. בשנת 2018 העבירה האסיפה הלאומית במדינה חוק בנושא אבטחת סייבר הכולל מניעת הפצה של מידע כוזב , הפרות מוסריות ציבורית ו"הפקת, פיזור או שיתוף של נתונים המערערים את הסדר, את הביטחון הציבורי או פוגעים בכבוד האדם". על פי הפרסום, החקיקה מעניקה למשטרה במדינה סמכות רבה יותר לביצוע מעקב אלקטרוני ללא פיקוח שיפוטי הולם. 

לסיכום, מדובר בהמשך המאבק בין NSO לפייסבוק סביב הפריצה לשירות ווטסאפ ב2019. המשפט עדיין מתנהל בארה"ב. 

תגובת NSO

דובר קבוצת NSO אמר ל- CyberScoop בהצהרה כי הם "לא יכולים לאשר או להכחיש" מיהם לקוחות החברה. "לקוחותינו הממשלתיים, המורשים והמאומתים מחויבים בחוזה להשתמש במערכת רק נגד טרוריסטים ופושעים. אם המקרה מוצדק, תפתח חקירה בנושא על בסיס תהליכי הגנה על זכויות האדם בחברה מההמובילים בתעשייה שלנו. אנו גאים בתרומת הטכנולוגיה שלנו במאבק בטרור ופשע חמור ברחבי העולם ובתפקידנו לסייע לממשלות להציל חיים."

פרסמנו בעבר כיצד מחליטים בNSO למי למכור את מערכת פגסוס. שווה לקרוא. 

אולי יעניין אותך גם