גבול לפניך: צה"ל ממסד את הגנת הגבולות לחיל רשמי 

החדירה בסמוך למוצב גלדיולה והנחת המטענים בגבול סוריה - אלו רק חלק מהאתגרים הניצבים בפני חיל הגנת הגבולות. מיוחד

אל״ם מוטי פוגל. צילום: דובר צה"ל

האירועים האחרונים בגבול לבנון סמוך למוצב גלדיולה והנחת המטענים בגבול סוריה מלמדים אולי יותר מכל על הצורך בהגנת גבול מקצועית. הרעיון בבט"ש אינו חדש בצה"ל, כאשר היסטורית, מדובר בתפיסות הפעלה שהונבטו עוד בשנות החמישים בתקופת הפדיונים. אלו היו עורכים פשיטות על יישובים ישראלים, וצה"ל נאלץ לגבש תפיסת הפעלה של כוח שתתמודד עם עומס על הגבול. 

מאז עברו הרבה מים בנהר, וצה"ל, בעיקר זרוע היבשה, מצאה את עצמה עוסקת יותר ויותר בבט"ש, ופחות בהכנה למלחמה. היו אף כאלו שכינו את זרוע היבשה "מג"ב" בהלצה. לאור זאת, החליטו בצה"ל לפני מספר שנים להפריד בין הגנת הגבול להכנה למלחמה. לצורך זאת, הקימו את מערך הגבולות בשיטת "הסלמי". קרי, פרוסות, פרוסות. לקחו את גדוד האיסוף 769 שפועל בגזרת לבנון והתחילו לשכפל אותו בהתאמות הנדרשות לשאר הגזרות (יו"ש, ירדן, מצרים, עזה). את התפציתניות החלו לפרוס גם כן על כלל הגבולות. במקביל, הקימו גדודי תגובה מעורבים לסיכול פח"ע בגבולות. 

המטרה העיקרית הייתה כפולה. מחד, להפוך את הגנת הגבול למקצוע. לא גם מלחמה וגם הגנת גבול, אלא הגנת גבול. להכיר כל אבן, כל שיח, כל בית, וכל ארגון טרור לעומק. את התרבות, שיטות הפעולה, האנשים, וכו'. מאידך, לאפשר לחטיבות המתמרנות להתאמן יותר לקראת מלחמה. השינוי אף גדול מכך. הוא מתבטא בסוגי האמל"ח שמקבלת כל חטיבה. דוגמא חיה לכך ניתן לראות בחטיבת כפיר שהפכה לאחרונה לחטיבה מתמרנת ועתידה לקבל אמל"ח מתאים בשנים הקרובות. 

צעד נוסף שעשו בצה"ל לאחרונה כחלק מתר"ש תנופה, הוא להפוך את מערך הגבולות משיטת "סלמי" - לחיל מסודר. המעבר ממערך לחיל מסדיר את פעילות ההגנה על הגבולות, ומרכז את כלל ההדרכות, ההכשרות והפעילות המבצעית תחת פיקוד אחד, מרכזי, עם תורת לחימה ובניין כוח אחודים. המשמעות היא כי כל המקצועות להגנת הגבולות כולל גששים, נהגים, איסוף מודיעין, תצפיתניות, הפעלת רחפנים ועוד, מוכשרים בהליך סדור אחד (במקום מבוזר), וגם בניין הכוח מתבצע בוקטור אחד מסודר. 

"אנו גדלים בסמכות ובאחריות", מסביר רמ״ח הגנת הגבולות, אל״ם מוטי פוגל בראיון לישראל דיפנס. "נכנסו לעולמות תוכן נוספים. המפקדה משתנה לרב ממדית, יהיו עולמות מודיעין חדשים, כולל בספקטרום.  מפקדת החיל במתכונת החדשה גם תחזיק בעלי תפקיד ייעודיים לכל פיקוד." 

כוח אדם 

פוגל מסביר כי בחיל החדש לא מתכננים לעשות שינויים מבחינת כוח אדם. "מיונים וגיוסים ישארו לעת עתה כמו שהם. גם לא צפוי בתקני הקצונה בחיל. יש מוטיבציה רבה בקרב המלש"בים לשרת בתפקידי לחימה ובתפקידי תומכי לחימה. כמו גם, בתפקידים אחרים במסגרת פרויקט גבול חכם וקטלני. כבר מתקיימים תהליכי ראיונות לתפקידים האלו", אומר פוגל. 

"ההשקעה בכוח אדם וטכנולוגיה קריטית לאור ההשתנות מאפייני שדה הקרב. יש צורך בהשתנות ומתן מענה מבצעי בקבועי זמן קצרים. מבנה החיל הותאם כך שיתן מענה מהיר ומותאם לצרכים העולים מהפיקודים המרחביים." 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית