ניתוח הסדרה 'טהראן': מדוע טעויות ריגול הן דבר נפוץ - יותר ממה שחשבנו

הבלוג "הינשוף" מנתח את הסדרה 'טהראן' במבט ביקורתי וטוען: הטעויות בסדרה משקפות את המציאות 
 

צילום מסך מתוך הפרומו לסדרה - ערוץ יו טיוב של כאן 11. קישור: https://youtu.be/eLkwk5r5034

"שירותי הביון השונים שם, האיראנים ועוד יותר מכך הישראלים, כושלים במידה כזאת שנראית בלתי אמינה, אלא אם מכירים את ההיסטוריה האמיתית של הריגול", נכתב בבלוג הישראלי העוסק, בין היתר, בנושאי ריגול. את הבלוג כותב דני אורבך, היסטוריון העוסק גם בנושאי ריגול ומודיעין. 

"הסדרה טהראן היא בראש ובראשונה סיפור מתעתע על סוכנים כפולים ומשולשים. [...] במהלך החדירה שלה למעלה, יעל קדוש (לירז צ'רכי הנפלאה) לוכדת בחכתה דג שמן במיוחד: ראש המודיעין של משמרות המהפכה, גנרל מוחמדי. אולם במקום לגייס אותו, יעל מתאהבת בו, והדג בולע את הדייג. ראש המוסד גורב חושב שמוחמדי הוא בכיר המקורות שלו, סוכן כפול שאין ערוך לו בצמרת האיראנית, בדומה לאשרף מרואן ("המלאך") לפני מלחמת יום כיפור.

"בפועל, מוחמדי הוא מה שנקרא בז'רגון המקצועי סוכן משולש, היינו סוכן כפול מזוייף שנאמן לאיראן ומטעה את ישראל. הוא משכנע את יעל לחצות את הקווים, וביחד הם פועלים כסוכנים פרובוקטורים. קרי, הם מפתים את הרמס"ד להתקרב עד כדי פסע להשמדת מתקני הגרעין האיראניים, רק כדי לסכל את התוכנית ברגע האחרון, להשמיד את הטייסת הישראלית." 

הביקורת של אורבך על הסדרה מחוזקת בסיפורי היסטוריה מעולם הריגול המראה כי במציאות, מדובר בסוף בבני אדם שעושים טעויות. לדידו, דווקא חוסר השלמות של שירותי הביון המשתקף מהסדרה הופך אותה ליותר אותנטית. "הסדרה היתה הרבה פחות אמינה אם שירותי הביון היו מתנהלים באופן מושלם, בעוד שההיסטוריה האמיתית של הריגול רצופה כשלים כאלו וגרועים מהם", מסכם אורבך. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית