מתיחות בצפון: פערי המיגון נשארו 

התקרית האחרונה בגלדיולה חושפת, שוב, כי מאז 2006, למרות המתיחות הביטחונית, הטיפול במיגון בתי התושבים בצפון עדיין מתעכב

מתיחות בצפון: פערי המיגון נשארו 

מוצב גלדיולה. צילום: דובר צה"ל

שוב מתחמם גבול הצפון, ושוב בשוך הקרבות עולה שאלת המיגון של יישובי קו העימות במרחק 0-1 ק"מ מהגבול. אלו היישובים המשמשים כקו ראשון בפני חוליות חיזבאללה ורקטות הארגון. ובכן, נראה כי לאחר כעשור וחצי מאז מלחמת לבנון השניה, חלק ניכר מבית האב ביישובי הצפון עדיין אינו ממוגן כראוי. כמו גם ישנו חוסר במיגוניות בשטחים ציבורים ביישובים.  

על פי תזה אחת, חסרים ביישובי הצפון כ-10,000 מיגוניות. בבדיקה מול פיקוד העורף, עולה כי הפער שידוע לצבא מסתכם במאות מיגוניות ולא אלפים. עם זאת, בצבא אומרים כי מיגונית בשטחים ציבוריים אינה פתרון לבית אב, כאשר המטרה היא לספק לכל בית אב ביישוב קו עימות (0-1 ק"מ מהגבול) ממ"ד. 

בחודשיים האחרונים עושים בפיקוד העורף סקר בקרב 21 יישובי קו עימות למפות במדויק כמה ממ"דים ומיגוניות צריך. על בסיס תוצאות הסקר, צה"ל יציף בקשת תקציב למשרד הביטחון שיגיש לממשלה. הסקר נעשה על ידי אנשי פקע"ר ומנהלת משהב"ט תחת השם "מגן הצפון - מיגון פרטי". 

ההערכה היא כי עלות המיגון של יישובי קו העימות בצפון (גבול סוריה - לבנון) עתידה להגיע למיליארדי ש"ח. היות ותקציב מדינה טרם אושר, ובספק אם יאושר עד אוגוסט, עולה השאלה מאיפה הממשלה תביא את הכסף. נכון לשנת 2020, הממשלה מתנהלת על פי תקציב 2019. יתרה מכך, אם התקציב לא יאושר, ייתכן והמממשלה תתפרק והמדינה תלך לבחירות נוספות. המשמעות במהלך כזה תהיה עוד דחייה באישור תקציב ועוד דחייה ביישום מיגון ביישובי הצפון. 

תגובת דובר צה"ל: 

"פיקוד העורף הינו הגוף המנחה הארצי בתחום המיגון הפועל מתוקף חוק הג"א. תפקידו מתוקף החוק בתחום המקלוט הוא הנחיית התקנות לבניית מיגון תקני ותיקופן, פיקוח אחר הרשויות המקומיות בנוגע לאחזקת המקלטים וכשירותם, וביצוע פרוייקטי מיגון בהינתן תקציב. 

"פיקוד העורף פועל לשיפור המיגון בגזרת הצפון באמצעות מיפוי הפערים והעלאת דרישות לדרג המדיני לצמצום פערים אלו. המיגונית, הינה אמצעי לשיפור מיגון עבור עוברי אורח אקראיים בחירום ואינה מהווה מיגון תקני. ייעודו לתת מענה בשעת חירום לאזרחים הנמצאים בשטח פתוח, בדגש על סביבת שירותים החיוניים לאזרח. במהלך השנתייים האחרונות, הוצבו מאות מיגוניות במרחב הצפון. 

"במיפוי הקיים בידי פיקוד העורף, קיים פער של עוד מאות מיגוניות בגזרת הצפון והן יוצבו בהתאם לתקציב שיתקבל וע״פ סדר עדיפות מבצעי בתיאום עם הרשויות. עם הינתן התקציב, פיקוד העורף יפעל לצמצום הפערים ולהצבת המיגוניות במרחב האזרחי בתיאום מול הרשויות המקומיות."

אולי יעניין אותך גם