רוצים מרכז סייבר בינלאומי בבאר שבע אבל ממליצים על שדה תעופה נוסף ברמת דוד

בעוד נתניהו ממקד מאמץ להפוך את באר שבע למרכז סייבר בינלאומי, ברת"א ממליצים דווקא על שדה תעופה ברמת דוד  

מאת Chris Hoare - Overflying Ben Gurion Airport, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48231929

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח דנה הבוקר בשאלת מיקומו של שדה התעופה הבינלאומי השני שעתיד להיבנות בישראל - נבטים שבדרום או רמת דוד שבצפון. בראשית הדיון הסביר מוטי שמואלי, ראש אגף תשתיות תעופתיות ברשות התעופה האזרחית: "ועדה בין משרדית שבדקה את החלופות לעומק הגיעה למסקנות ששני האתרים האפשריים הם רמת דוד ונבטים אבל רמת דוד קיבל עדיפות ברורה ובלתי ניתנת להשוואה.

"בתחילת 2018 בתום דיון ארוך הוחלט לתכנן שתי תכניות במקביל. כרגע התכנון של רמת דוד מתקדם יותר טוב כי הוא הרבה יותר מעשי ואפקטיבי. המועצה הארצית דואגת לתכנון ועושה זאת ביד ביד עם משרד הביטחון וצה"ל, אבל היא לא זו שמחליטה אם, מתי ואיך יממשו התכניות".

יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח אמר: "שדה תעופה נוסף זה אינטרס לאומי במעלה הראשונה שאמור לשרת את מדינת ישראל ואזרחי ישראל ומה שקורה פה זה חלם. למרוח תהליך כזה על 40 שנה ועכשיו להגיד שמקדמים את שניהם זו לא התנהלות ברורה ולא ראויה בקבלת החלטות בסדר גודל כזה. צריך לבצע תהליך ראוי, לבחון חלופות כמו שצריך ולקבל החלטה".

ח"כ קרן ברק אמרה: "למיקום השדה יש השלכות חברתיות וכלכליות רבות. אם הוא יוקם בצפון המדינה תצטרך לפצות את כל תושבי האזור שלא מעוניינים בו, לעומת תושבי הדרום שמשוועים לשדה כזה. בצפון השדה ויכולותיו יהיו קטנים יותר – מטוסים קטנים יותר, יעדים מצומצמים יותר ובדרום לא תהיה שום הגבלה. גם הסיכון הביטחוני הוא גדול יותר בצפון. זו מלחמה עיקשת ובלתי נגמרת של חיל האוויר ואני נרתמת בכל הכוח מנגד לטובת האזרחים והתיירות".

ראש עיריית ערד ניסן בן חמו: "מעטות ההזדמנויות ההיסטוריות כמו זו כדי לשנות פניו של אזור. הקמת השדה בנבטים תהיה כלי ומנוף להשקעה וצמיחה אדירה. אני לא מכיר נושא שיש בו קונצנזוס מוחלט כל כך בין הרשויות- הדרום שמעוניין בשדה והצפון שלא מעוניין בו" עוד הוסיף כי "ההחלטה לקדם את שני התכנונים במקביל היא דגל אדום, כי אנחנו יודעים שבפועל זה יתחיל באחד בצפון ואולי גם ייעצר שם. אנחנו מכבדים את הצבא אבל לא יתכן שאם חיל האוויר אומר שאי אפשר אז פשוט אי אפשר. צריך שקיפות כדי שאפשר יהיה לבחון את התהליכים".

גיל דייגי, חבר במטה המאבק נגד שדה התעופה בעמק יזרעאל אמר: "האינטרס של עם ישראל הוא שזה יהיה בדרום. לחיל האוויר לא נוח שמטוסים אזרחיים יסתובבו לו בין הרגליים בנבטים. מתי הזנב יפסיק לכשכש בכלב?"

אלון ישיעהו מהיחידה להתיישבות במשרד הביטחון אמר: "לאורך שנים התנגדנו להצבת השדה בדרום בגלל השלכות משמעותיות על מערך האימונים, בית הספר לטיסה בחצרים ועל המערך המבצעי. שילוב של תעופה אזרחית וצבאית בנבטים אינו אפשרי. סא"ל עמרי גרובר, רעש ענף תעבורה ופיקוח טיסה בחיל האוויר הדגיש: "ההחלטה היא של הדרג המדיני והצבא יעשה מה שנידרש. אם יוחלט זה ניתן לביצוע אבל לא בתצורתו הנוכחית של שדה חצרים. בית הספר לטיסה יצטרך לעבור למקום אחר".

אילנה שפרן, מנהלת אגף תחבורה במנהל התכנון אמרה: אנחנו נתקלים בהתנגדויות רבות כי כל תושב לא רוצה את זה בתחומו וזה מובן, אבל חייבים להסתכל על הצורך של המדינה. מדובר בנושא לאומי וחשוב ויש כאן מורכבות." 

לסיכום הדיון אמר ח"כ עפר שלח: "נראה שאכן יש קונצנזוס בקרב האזרחים בשאלת מיקומו הרצוי של השדה. זה לא בהכרח אומר שהם צודקים, אבל זה כן אומר שהם חייבים לקבל תהליך כמו שצריך ושקיפות. הוועדה תמשיך לעקוב אחרי התקדמות התהליך בדרישה למקצועיות, יעילות ושקיפות".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית