נכשל פרויקט "קונצרט" של המשרד לעניינים אסטרטגיים למיגור הBDS

מתוך תקציב של 128 מיליון ש"ח למאבק בדה לגיטימציה, נוצלו ע"י החברה שהוקמה לנושא, 18 מיליון ש"ח בלבד. גם התקציב שנוצל לא הביא תוצאות. כך עולה מדיון בוועדת ביקורת המדינה

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, אירחה את יו"ר הסוכנות היהודית ואת מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים לישיבה בנושא המאבק שלל ישראל בפעילות הדה-לגיטימציה נגד ישראל. הישיבה נקבעה בוועדה על רקע דו"ח מבקר המדינה שנכתב על אופן הטיפול הממשלתי במאבק הדיפלומטי והתקשורתי בתנועות החרמות נגד ישראל.

 יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, פתח את הישיבה: "יש ביקורת קשה על פיזור סמכויות של משרד החוץ בין משרדים שונים שחלקם מטעמים פוליטיים ופגעו במשרד שתפקודו הוא הכי חיוני שיש. מהסיבה הו, המשרד לעניינים אסטרטגיים היה חור שחור עבור ישראלים רבים. זה נושא שיש לו חשיבות לאומית ולא יכול להיות שתחת מעטה של סודיות הפעולה והצורך בה, יתחבא משרד ממשלתי שלם שאפילו היקף תקציבו לא היה ברור גם למי שעוסק בנושא".

יובל חיו, מנהל חטיבה במשרד מבקר המדינה, הציג את דו"ח המבקר שנכתב לפני כ5 שנים אשר מצביע בין היתר על חוסר גיבוש מדיניות ושת"פ בין משרד החוץ למשרד לעניינים אסטרטגיים, לדבריו, "רמת התאום צריכה להיות ברמה מאוד גבוהה להצלחת העניין אך לצערי אנחנו לא רואים את זה". לדו"ח המלא

מנכ"ל המשרד לעניינים אסטרטגיים, רונן מנליס הציג לוועדה תמונת מצב של קמפיין הדה-לגיטימציה למדינת ישראל והדגיש כי "בעת הזו עומדים בפנינו שורה של אתגרים משמעותיים, ביניהם: ההחלטה הצפויה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פרסום והדהוד "הרשימה השחורה" של נציבות זכויות האדם של האו"ם, וכן האנטישמיות הגואה ברשת ומחוצה לה, בתקופה של משבר בריאותי וכלכלי גלובלי שיוצר אי שקט וחוסר יציבות חברתית בכל העולם ומהווה כר פורה לעלייה בתופעות ופעולות אנטי ישראליות".

מנליס הציג שורה של דו"חות מחקר שהופקו בשנים האחרונות וחשפו את קשרי הטרור של ארגוני הדה-לגיטימציה והחרמות, את השימוש שלהם בשיח אנטישמי ואת מקורות המימון המדינתי שלהם. באמצעות המידע שנאסף, ובשיתוף גורמים מדיניים ואזרחיים, המשרד הביא להצרת צעדיהם של פעילי חרם בכירים בעולם, ולפגיעה משמעותית במקורות המימון שלהם.

מנכ"ל המשרד הציג את כיווני הפעולה הצפויים של המשרד כפי שהתוותה השרה פרקש –הכהן, למעבר מ-BDS ל"דה-לגיטימציה" – עד כה המשרד מיקד את מאמציו בתופעת ה-BDS אך נכון יותר כי יעבור לעסוק בתופעת הדה-לגיטימציה הרחבה, ולקרוא תיגר על מי שחותר תחת זכות הקיום של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בגבולות כלשהם. 

בנוסף, דיבר המנכ"ל על הצורך החיוני להתמקד בדיגיטל וטכנולוגיה בזירת הרשתות החברתיות. "יש בזירה הזו תפקיד משמעותי בעיצוב והשפעה על דעת הקהל, ולכן היא חיונית במלחמה על התודעה. המשרד יקצה משאבים משמעותיים, כדי לאזן את השיח אנטישמי והאנטי-ישראלי ברשת ולהוביל גם שיח חיובי. לדעתי, יש צורך הרבה יותר לגייס את הקהל הישראלי שיהיה שחקן בנושא ויעמוד בחוד החנית של המאבק התודעתי למען ישראל".

בנוגע לתקציבים במאבק, אמר מנכ"ל המשרד כי לחברת קונצרט שנועדה למאבק בדה לגיטימציה, ניתנו 128 מיליון ₪ לפעילות של החברה בצורה של מאצ'ינג, "תקציב המשרד בשנת 2019 הוא כ-120 מיליון ₪ והיה תקציב תוספתי הכולל את הפעילות חל"צ של קונצרט שהוא תקציב של 128 מיליון ₪ ל-3 שנים. הביצועים שהיו סביב החברה היו לא מספקים ובסוף נוצלו רק 18 מיליון מתוך 128 מיליון ₪".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג: "פעילות הסוכנות מתרכזת גם ברמת השטח, אנחנו פרושים באלפי שליחים בכל העולם ומפעילם מערך של עמיתי ישראל בקמפוסים העושים מלאכת קודש שהמשימות הם התמודדות עם סוגיית הBDS והחרמות שהיא מאתגרת. יש מקומות שבהן המצב קשה מאוד ובכלל לא נוגע למצב הפוליטי באמריקה. זה רק התירוץ. זה מאבק של עליות ומורדות שמשתנה בוודאי בהקשרים למה שמתרחש במזה"ת".

נעם כץ, סמנכ"ל בכיר לדיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ: "התקיימה פגישה בין מנכ"ל משרד החוץ לבין מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים ואנו פועלים במסגרת שולחנות עגולים. מסתכלים קדימה ולא אחורה. זה לא סוד שהיה מתח גדול בין  שני המשרדים. לטובת המערכת ומדינת ישראל צריך להגביר את שיתוף הפעולה. משרד החוץ עוסק בכל קשת האינטרסים מול מדינות זרות ועוולות הדה לגיטימציה הוא חלק מזה. בנושא המאבק באנטישמיות – ממשלת ישראל הפקידה בידי משרד התפוצות חל' גדול מהנושאים של המאבק בזה. בדו"ח המבקר שלא הסכמנו על חלקים בו, התיאום בינינו לבין משרד התפוצות מתרחש. רמת התיאום בינינו לבין המשרד לנושאים אסטרטגיים היא על גרף שיפור. עשינו הגדרה ותיחום של נושאים ולכן בנושאים מדיניים אנחנו מובילים".

מולי אדן, נשיא אינטל לשעבר אמר בוועדה שבתפקידו היה צריך להתמודד עם מאבקי הארגונים של הדה לגיטימציה, "חברות שצריכות להשקיע כאן, יחשבו פעמיים אם להשקיע. העדיפות הראשונה היא להיאבק ברשתות חברתיות כי האנשים שהם שם -צעירים וכדו' הם בעוד 20 שנה מנהיגי המדינות".

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, סיכם את הדיון: "כפי שהוצג לוועדה, שנה הבאה תהיה שנת מבחן ואתגר. כולנו מסכימים על דבר אחד: הנושא הוא בעל חשיבות עליונה. יש התפתחויות פוליטיות בכל רחבי העולם שנוגעות לא רק לדברים שקשורים לישראל - כמו משבר הקורונה ואי יציבות של משטרים שעלולים להשפיע עלינו. לדבר הזה אנחנו צריכים להיות מוכנים כי המציאות רק הולכת ומסתבכת, והצורך שלנו מול האתגרים: להיות מסודרים, בהירים ושקופים".

מהמשרד לנושאים אסטרטגיים וממיזם "קונצרט" נמסר לאתר הארץ כי "המיזם המשותף הוקם בשנת 2018 בעקבות החלטת ממשלה כחלק מהמאבק בדה-לגיטימציה למדינת ישראל. המיזם, המוגדר כחל"צ, הקדיש את שנת פעילותו הראשונה, בעיקר לביסוס תשתיות ידע וגיבוש אסטרטגיית פעולה. בשנה וחצי האחרונות, על רקע שלוש מערכות בחירות, הקפאת תקציבים ומשבר הקורונה הגלובלי, לא מומשו יעדי המיזם באופן שתוכנן".

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות