משה קרת הלך לעולמו

קרת כיהן כמנכ"ל התעשייה האווירית בין השנים 1985-2006 לאחר שורת תפקידים בכירים בארגון ועשייה של מעל 50 שנים

צילום: תעשייה אווירית

התעשייה האווירית מרכינה ראש עם פטירתו של משה קרת, מאבות התעשייה הביטחונית הישראלית ובן הדור המייסד של התעשייה האווירית. קרת כיהן כמנכ"ל התעשייה האווירית בין השנים 1985-2006 לאחר שורת תפקידים בכירים בארגון ועשייה של מעל 50 שנים. תחת ניהולו של קרת הפכה התעשייה האווירית לחברת אירו-ספייס בינלאומית יחד עם הישגים טכנולוגיים, ניהוליים ועסקיים למען ביטחון מדינת ישראל וכלכלתה. 

בין עשרות הישגיו של קרת לאורך השנים נמנה פיתוח אינספור תחומי פעילות חדשים לתעשייה האווירית והפיכתה של החברה לאחד היצואנים הגדולים במשק. בתקופתו כמנכ"ל החברה גדל יצוא מוצריה השונים של התעשייה האווירית: מטוסים צבאיים, מטוסי מנהלים, מטוסי משימה למודיעין, מל"טים, מכ"מים מסוגים שונים, לווייני תצפית, תחזוקה והסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען ללקוחות זרים ברחבי העולם.

במהלך השנים זכה קרת לפרסים ולאותות הערכה והוקרה, בארץ ובחו"ל, על פעילותו רבת השנים: פרס בטחון ישראל ופרס קפלן, על חלקו בפיתוח וייצור מטוס ה"כפיר", פרס התאחדות התעשיינים על תרומתו להתאוששות המפעל לאחר סגירת ה"לביא", תואר ד"ר לשם כבוד מטעם הטכניון. עיטורי כבוד והערכה מצד החשובים והמובילים של עיתוני תעשיית האירו-ספייס בארה"ב ובאירופה. לצדם זכה קרת באינספור תעודות כבוד מלקוחות החברה ברחבי העולם. 

מנכ"ל התעשייה האווירית, נמרוד שפר: "מדינת ישראל והתעשייה האווירית איבדו הלילה את אחד מטובי בניה, שהקדיש עשרות שנים לטובת המדינה, התעשייה הישראלית כולה והתעשייה האווירית בפרט. קרת, איש חזון, הוביל את החברה להישגים עסקיים, טכנולוגיים וכלכליים יוצאי דופן תוך אמונה ביכולתה של התעשייה האווירית לפרוץ גבולות כל פעם מחדש. הנהלת התעשייה האווירית ועובדיה, חבים לקרת תודה עמוקה על מסירותו, נחישותו ופועלו רב ההישגים לטובת החברה. יהי זכרו ברוך". 

משה קרת נולד בישראל ב-1934 שירת בצה"ל בין השנים 1952-1955. החל בעבודה בתעשייה האווירית כמכונאי מטוסים בשנת 1955. לאחר שנה פנה ללימודים בטכניון העברי בחיפה. בשנת 1959 סיים את לימודיו כמוסמך למדעים בפקולטה להנדסת מכונות. עם סיום לימודיו התקבל לעבודה בתעשייה האווירית כמהנדס בהנדסת ייצור. בעקבות הטלת אמברגו על אספקת מטוסי קרב צרפתיים לישראל, לאחר מלחמת ששת הימים, החליטה ממשלת ישראל להיכנס לפיתוח וייצור מטוסי קרב בארץ.

בתוקף תפקידו כראש אגף ההרכבה של מטוסי קרב בתעשייה האווירית, היה קרת אחראי לייצורו של ה"נשר" מטוס הקרב הראשון מתוצרת התעשייה האווירית (מטוס קרב מייצור מקומי המבוסס על "מיראז'-5"). בשנת 1974 מונה משה קרת לסמנכ"ל התעשייה האווירית וממונה על תוכנית "כפיר" בחברה. על חלקו בייצור ה"כפיר" זכה קרת בפרס בטחון ישראל ובפרס קפלן. בשנת 1982 מונה לסמנכ"ל שיווק. שנה מאוחר יותר מונה קרת למשנה למנהל הכללי בתעשייה האווירית והוביל את תחומי השיווק, המחקר והפיתוח העסקי.

בשנת 1985 נתמנה משה קרת למנהל הכללי של התעשייה האווירית. בתחילת כהונתו כמנכ"ל התעשייה האווירית החל פרויקט מטוס ה"לביא" קורם עור וגידים. קרת ראה בפיתוח ובייצור ה"לביא" פסגת ההישגים המקצועיים-ניהוליים – הוכחה ניצחת ליכולתם של עובדי התעשייה האווירית לפתח בארץ מטוס קרב מתקדם, כחול לבן. לאחר ביטול הפרויקט, קרת הוביל את התעשייה האווירית לרה-ארגון במסגרתו עברה החברה שינויים מרחיקי לכת בתחום הטכנולוגי-עסקי שהובילו אותה להמשך פיתוח עסקי חובק עולם.