המל"ט הישראלי המסתורי מופיע שוב 

מל"ט מסתורי בפיתוח ישראלי מוצג על ידי הארמנים בסבב הלחימה הנוכחי מול האזרים. מל"ט מאותו סוג נצפה בעבר גם בקרבת מתקן העשרת אוראניום בנתאז, איראן

ימין: המל"ט שהוצג באיראן. שמאל עליון: שברי המל"ט שנמצאו באיראן. שמאל תחתון: מל"ט שהציג משרד הביטחון הארמני

בשנת 2011 הציגו הארמנים מל"ט, לכאורה ישראלי, לא ידוע, שנפל בשטחם. שלוש שנים מאוחר יותר, בשנת 2014, פורסם באתר אמריקאי דיווח אודות אותו מל"ט, הפעם עם ייחוס ישראלי. הפעם דווח כי המל"ט הישראלי המסתורי נפל ליד הכור באיראן. בשנת 2019, חמש שנים לאחר מכן, פרסמנו אודות אותו מל"ט שהוצג באיראן לאחר נפילתו. כעת, יולי 2020, הארמנים שוב מציגים עוד מאותו סוג מל"ט שלכאורה נפל בעימותים האחרונים בנגורנו-קרבאך. 

במהלך שנים אלו חככו המומחים בדעתם באיזה מל"ט מדובר. זנבו בצורת האות V באנגלית מסגיר שאם הוא פיתוח ישראלי, הוא מיוצר על ידי אלביט. אבל לא מדובר במוצר מסחרי כנראה, היות וכאמור, הוא נצפה פעמים בודדות בתקשורת, ואינו מופיע בקו המוצרים הרשמי של אלביט. הוא גם לא מופיע באף קו מוצרים מסחרי של יצרן מל"טים ישראלי אחר. 

אולם, עצם הנוכחות שלו בקרבת אתרי גרעין באיראן ובארמניה, יכולה להתפרש נסיבתית אצל פלוני כמובילה להקשר משותף אחד - אזרבאיג'ן. באקו, כך על פי הפרסומים, לקוחה ידועה של אמל"ח ישראלי, כולל מל"טים של אלביט ואירונאוטיקס (היום בבעלות רפאל), חולקת גבול עם ארמניה ואיראן. 

האיראנים מגדירים את המל"ט כ"הרמס 200". שוב, אין מוצר כזה רשמית בקו המוצרים של אלביט. בישראל כל התעשייה הרלוונטית שקטה יותר מדגים בים לגבי הכלי המסוים. אם נניח כי מדובר בכלי ישראלי, אזי עולה השאלה מה הוא עושה בארמניה. לישראל אין עניין להתערב מעשית בלחימה בין הצדדים, היא, על פי הדיווחים, מספקת אמצעים, והאזרים מפעילים אותם. 

אם מדובר במל"ט שהאזרים משתמשים בו בשוטף, כיצד אם כן מעולם לא צפו תמונות שלו בייצור סדרתי באזרבאיג'ן? הרמס 900, שרקרק, אורביטר ועוד כלים שנמכרו לבאקו הוצגו בגלוי על ידי האזרים עצמם. זה לא. 

נמשיך. מכאן, ניתן להניח כי אין מדובר בכלי בייצור סדרתי. בישראל כל שאלה מלווה בשתיקה רועמת, ובאזרבאיג'ן מעולם לא התגאו בכך שרכשו כאלו. התנהגות שאינה מתיישרת עם ייצור סדרתי של מל"ט לאורך זמן. גם ב2014 הכחישו בבאקו שזה אחד שלהם. ולא סתם, אזרבאיז'ן מקיימת קשרים הדוקים כלכליים ותרבותיים עם איראן. ב2014 המל"ט נפל ליד נתאז, אותו מתקן העשרת אוראניום ידוע לשמצה שעד היום מייחסים למוסד הישראלי כל אנומליה בקרבתו. 

ניתוח המשך נסיבתי, יביא את פלוני לשאלה הבאה: האם ייתכן כי ישראל מפעילה מל"טים סודיים לאיסוף מודיעין מאזרבאיג'ן? האם ייתכן כי יש הסכם סודי בין המדינות, במסגרתו באקו מעלימה עין מכך שמפעילים ישראלים פועלים בשטח לצורך ריגול אחרי מתקני הגרעין של איראן? ובכן, הוכחות לכך מעולם לא צפו בגלוי. 

עם זאת, קשה להבין כיצד במהלך כמעט עשור ממשיך להופיע מל"ט ישראלי סודי, בשטחן של איראן וארמניה. ופעמיים, מתוך סך הופעותיו בתקשורת העולמית, התמונות צפות במהלך עימות בין ארמניה לאזרבאיג'ן. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית