דיווח: המוסד משפר יחסים עם צ'אד 

על פי פרסום זר, יוסי כהן, ראש המוסד, ביקר בצ'אד מספר פעמים בתקופה האחרונה. המטרה: שיפור היחסים לטובת, בין היתר, ריגול אחרי חיזבאללה ואיראן באפריקה

דיווח: המוסד משפר יחסים עם צ'אד 

Ludovic Marin /Pool via REUTERS

על פי דיווח של intelligenceonline, המוסד והCIA מחזקים את הקשרים עם שליט צ'אד Idriss Deby ומנהל שירות הביון שלו Ahmed Kogri על חשבון הביון הצרפתי, הDGSE. 

"משלחת נוספת מצ'אד ביקרה בישראל בתחילת יולי", כותבים במאמר. "ערוץ התקשורת החדש הזה, שנפתח לפני מספר חודשים, הפך במהרה למרכזי באסטרטגיית האבטחה של שתי המדינות. ראש המוסד יוסי כהן כבר ביקר בנג'מנה מספר פעמים בכדי להיפגש עם הנשיא אידריס דבי וראש הסוכנות לביטחון לאומי (ANS), הגנרל אחמד קוגרי. קוגרי ביקר שבע פעמים בתל אביב והרצליה." 

על פי הפרסום, היחסים בין שתי המדינות התבססו עד כה על שיתוף פעולה מודיעיני והדרכה בנושא. היבט נוסף הוא קידום עסקאות בין חברות ישראליות למקומיות על רקע תחרות עזה בצ'אד עם חברות סיניות. מדובר בעסקאות רכש של מל"טים מישראל ועסקאות בתחום החקלאות. 

"עבור המוסד, צ'אד היא פלטפורמה אידיאלית באזור משנה, בדומה לאזרבייג'ן בקווקז. המרגלים הישראלים להוטים לעקוב אחר ההתפתחויות בשכנתה של צ'אד, סודן. במשך שנים רבות היו למשטר הקודם בחרטום קשרים עם פאסדראן האיראנית וחיזבאללה הלבנונית, שהמוסד עוקב אחר הקשרים האפריקאיים שלהם. חיזבאללה פעיל מאוד גם בניגריה השכנה.", כך לפי הפרסום. בכתבה מציינים את היסטוריית היחסים של ישראל וצ'אד סביב עסקאות עם אלביט בשנת 2008. 

בהיבט האמריקני, מוסיפים במאמר, כי גם ראש הCIA, ג'ינה האספל, ביקרה בצ'אד לאחרונה. מטרת האמריקנים היא מלחמה בטרור באפריקה. בעיקר מול בוקו חארם. אינטרס נוסף של שירותי מודיעין מערביים עם קוגרי נובע מהיות אחראי על מרכז איסוף המודיעין G5 Sahel. "הברית הפרו-צבאית של חמש המדינות הסהיליות", מסכמים במאמר. 

אולי יעניין אותך גם