דיון על הפיטורים בתעשייה אווירית מגיע לוועדת הכלכלה

המשנה למנכ"ל תעשייה אווירית, אייל יוניאן, ואחד המועמדים לכס המנכ"ל, אומר לוועדת הכלכלה: "60 אחוזים מהמטוסים בעולם מקורקעים". הועד בתגובה: "פיטורים שלא לצורך"

אייל יוניאן. צילום מסך משידורי ערוץ הכנסת 

יו"ר ארגון העובדים של תעשייה אווירית, יאיר כץ, והמשנה למנכ"ל תעשייה אווירית,  אייל יוניאן, נפגשו להתמודדות נדירה , פנים מול פנים, במשכן הכנסת. הסיבה: משבר הקורונה. בעוד הנהלת החברה רוצה לפטר כ900 עובדים מתוך כ-15,000, הועד מתנגד. בעוד הועד טוען שמצבה הפיננסי של החברה טוב, המשנה למנכ"ל טוען: "לא מסתדר עם חוקי הפיזיקה." 

יוניאן הוא רואה חשבון בהשכלתו, ואחד המתמודדים על ראשות החברה לאחר שנמרוד שפר הודיע כי הוא לא ממשיך. ועל פי הדיון, יוניאן מכיר טוב את דו"חות החברה. "ב2016 פיטרנו 1000 עובדים בלי קורונה. היום, כאשר 60 אחוזים מהמטוסים בעולם מקורקעים, דרישה לא לפטר עובדים לא מסתדרת עם חוקי הפיזיקה", מסביר יוניאן לוועדת הכלכלה. "שוק התעופה האזרחי הוא שליש מהפעילות שלנו. בנוסף, שווקי יעד [ביטחוניים] כמו הודו וסינגפור כמעט סגורים לפעילות, בישראל אין תקציב ותר"ש. מי שאומר שאפשר להמנע מפיטורים - אומר זאת ללא היתכנות." 

יוניאן מסיר את הכפפות ועולה להתקפה באופן כללי על הטיפול הממשלתי בתעשייה אווירית. "הבעיה של תעשייה אווירית שהיא ממשלתית. אני לא יכול להתחרות עם גוגל על מהנדס, כאשר צריך אישור ממונה על השכר לאחזקת רכב", מסביר יוניאן. "הגיע הזמן לחקיקה שונה לגבי תעשייה אוווירית ורפאל. אנחנו חברות גלובליות. לא חברת חשמל ולא מקורות. תע"א מייצאת 80 אחוזים וחוק עידוד השקעות הון לא חל עליה [המקרה של רפאל שונה. לסקירת הדו"ח האחרון של רפאל לחץ כאן]. בגלל החלטה אומללה של דרג פקידים אנחנו משלמים 23 אחוזי מס חברות, בעוד חברה פרטית כמו אלביט משלמת 6 אחוזים. 

"בנוסף, יש לנו רגולציה מיותרת של הממונה על השכר, רשות החברות וגופים נוספים. תוסיפו לזה את חוק המכרזים שאבד עליו הכלח. הגיע הזמן שיבינו ששתי החברות הן לא מונופול ממשלתי. אנחנו צריכים להתמודד עם חברות גלובליות פרטיות כמו אלביט, בואינג ואחרות. אי אפשר לקשור לנו את הידיים והרגליים עם רגולציה לא רלוונטית." 

יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, יאיר כץ, התייחס לכוונת החברה לפטר 900 עובדים ואמר כי מדובר בפיטורים שלא לצורך. לדבריו, התעשייה האווירית במצב טוב מבחינת איתנותה הפיננסית. הוא הוסיף כי בעבר ידעו העובדים להושיט יד ולסייע בהתנהלות וגם בפיטורים כשיש צורך, אך במקרה זה אין צורך.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית