האתגר של אשחר

אחרי הנחיתה המפתיעה של דני אשחר בכיסא מנכ"ל אורביט, שמע ממנו עמיר רפפורט על הסיבה למעבר מחברת אירונאוטיקס ועל התכניות לעתיד

דני אשחר, מנכ״ל אורביט. צילום: באדיבות החברה

זה היה  מעבר מפתיע, מהיר, חד. אחרי 13 שנים בחברת אירונאוטיקס, התיישב דני אשחר על כיסא מנכ"ל אורביט. כאשר ביקרתי אותו במשרדי החברה בנתניה, נדמה היה כאילו הוא נמצא שם מאז ומעולם.

המעבר של אשחר קשור כמובן לתהפוכות שעברו על אירונאוטיקס. חברת המל"טים, שנוסדה על ידי אבי לאומי, נקלעה לקשיים כלכליים, בעקבותיהם נטלו קרנות המנוף KCPS ובראשית את השליטה עליה בעשור הקודם. לאחרונה, נרכשה החברה על ידי רפאל (לאחר מאבק מול התעשייה האווירית) ואיש העסקים אביחי סטולרו תמורת לא פחות מ-850 מיליון שקל. כמנכ״ל תחת הבעלים החדשים מונה משה אלעזר, שהחליף את עמוס מתן.

אשחר הגיע  לאירונאוטיקס לאחר קריירה בחיל הים ושש שנים בתעש. במהלך 13 שנותיו בחברה כיהן כסמנכ"ל הנדסה וכסמנכ"ל שיווק, והיה מזוהה אתה מכף רגל ועד ראש. אשחר חרש את העולם כדי לשווק את המל"טים של אירונאוטיקס. פגישותינו בעבר התרחשו בתערוכות במדינות כמו אזרבייג'ן וסינגפור. ואז, הכול נעצר. תחילה בגלל הקורונה, ומיד לאחר מכן בגלל הדרמה באירונאוטיקס.

תוך כדי תהליך הרכישה של מקום עבודתו הקודם קיבל אשחר הצעה מפתה מיצחק גת, יו"ר אורביט (ולשעבר יו"ר רפאל), לבוא לכהן כמנכ"ל החברה. גת מילא את תפקיד המנכ"ל במקביל לתפקידו כיו"ר במשך כשני שנה, לאחר זעזועים שעברו על החברה בשנים האחרונות, שכללו חילופי כמה מנכ"לים. "זו הייתה הצעה שלא יכולתי לסרב לה, שגם מהווה אתגר ניהולי עצום", אומר לי אשחר.

הבית החדש של אשחר, אורביט, הוקם לפני כ-70 שנה כחברה משפחתית, שנמצאת בשנתיים האחרונות בשליטת קרן פימי המחזיקה בכ-41.9% ממניותיה. אורביט מספקת מערכות תקשורת למשימות חיוניות (Mission-Critical) ומסחריות עבור יישומים בים, ביבשה, באוויר ובחלל. מוצריה כוללים מערכות תקשורת לוויינית ניידות, פתרונות עקיבה וטלמטריה ומערכות לניהול תקשורת פנים במטוסים. החברה מעסיקה כ-170 עובדים, שליש מהם מהנדסים. בשנת 2018 הסתכמו מכירותיה בכ-44.5 מיליון דולר.

״הלקוחות שלנו הם מהשורה הראשונה בעולם, וכוללים את בואינג, לוקהיד מרטין, נורת׳רופ גרומן, אינמרסט, אמבראר, LC Engineering, אלביט, DLR, איירבוס, אנטונוב וגזפרום״, אומר לי אשחר, כאיש אורביט מלידה. "גם נאס"א, נאט"ו, מפעילי לוויין למיניהם, מפעילים של earth observation, חברות שונות שעושות תצפיות לחלל ויצרני מטוסים הם לקוחות״.

אחד מקווי המוצרים העיקריים של אורביט הוא מערכות שמע תלת מימדיות לטייסים. כלומר, הטייס שומע התראות המגיעות מכיוונים שונים בתוך הקסדה, ומפתח יכולת אינטואיטיבית להבין את החומרה של ההתראה או את הכיוון שלה במרחב (למשל הצד שממנו עלול להגיע טיל מסוים).

קו מוצרים נוסף קשור למערכות קרקעיות, בעיקר לטלמטריה. המערכות  יודעות לעקוב אחרי לוויינים במסלול נמוך (LEO) ובמסלול בינוני (MEO), המשייטים בגובה של כ-5,000 ק״מ. מדובר בלוויינים קטנים וזולים יותר מאשר לוויינים במסלול גאוסטציונרי (GEO), הנמצאים בגובה 36 אלף ק״מ ומסתובבים יחד עם כדור הארץ. האחרונים יקרים מאוד לשיגור, אך גם מכסים שטח גדול יותר מאשר הקטנים. "אנחנו סיפקנו חלק מהציוד של הטלמטריה לשיגור ניסיוני של SpaceX (החברה של אילון מאסק, ע״ר)״, מתגאה אשחר.

כמו כן, אורביט מתמקדת במערכות תקשורת לוויינית למטוסי בואינג, איירבוס וגאלפסטרים, ובנוסף מפתחת ומוכרת מערכות תקשורת לוויינית לספינות ולאסדות נפט וגז.

"אורביט היא בעיניי יהלום לא מלוטש, חברה שעם השנים נכנסה לפינות של נישה ולא המריאה, לא גדלה, אלא נתקעה בתקרת זכוכית״, אומר אשחר. ״כאשר קרן פימי נכנסה והביאה איתה יותר כסף, החברה החלה להרגיש יותר נוח להגיד ׳לא׳ ולהפסיק להיצמד לאסטרטגיה הוותיקה שלה להילחם על כל עסקה, לא חשוב הסכום״.

אשחר מעיד כי האסטרטגיה הנוכחית של החברה היא ״לרכז ככל האפשר את המאמץ בשווקים ביטחוניים עם פוטנציאל עסקי משמעותי, להתרכז בעולם האווירי – הן במערכות שמע והן במערכות תקש"לים (תקשורת לוויינים, ע״ר) מאוישות ובלתי מאוישות״. אבל על החברה לעשות יותר מאשר לרכז מאמצים. ״בווקטורים האלה עלינו להיות הכי טובים והכי תחרותיים״, אומר המנכ״ל החדש. "אנחנו מעדכנים את האסטרטגיה מעת לעת מתוך כוונה לשמור על תחרותיות ויתרון טכנולוגי, ובמקביל פועלים על מנת להביא חדשנות ומוביליות למוצרים הקיימים והעתידיים שלנו״.

אשחר מאמין שאורביט צריכה להיות חברה ״סופר טכנולוגית״ שנמצאת במרכז המאמץ של המשפיענים בתחום הפיתוח. הוא שואף ״להביא את האנשים הכי טובים ולפתח את המוצרים הכי חדשניים״, ומתייחס ליתרון היחסי שלנו כאן בארצנו הקטנטונת. ״חברות גלובליות מבינות שהיתרון היחסי של ישראל זה המוח היהודי. את המוח היהודי הזה אני רוצה לקחת הכי רחוק, למקסימום, לפתח באמצעותו את המוצרים הכי מתקדמים. אם צריך, נוציא ייצור למקומות אחרים שהם יותר זולים ופרודוקטיביים. לייצר אני יכול בכל מקום בעולם״.

מבחינת הטווח הרחוק, מציין אשחר את הצמיחה בתקשורת הלוויינים. ״כל העולם הולך לקישוריות, רוצה להיות מחובר עם רוחב פס יותר גדול, וזה גם נכנס למטוסים צבאיים, לאזרחיים, למטוסים קלים, למטוסי משימה – כולם רוצים להיות מחוברים. אנחנו יכולים לספק גם רוחב פס״. אשחר מוסיף כי החברה פועלת ״מול ערוצים מאוד משמעותיים״, הכוללים שיתופי פעולה עם חברות בינלאומיות.

שאלתי את אשחר אם הוא מצא את עצמו במישור האישי. תשובתו הייתה שבהחלט כן. ״אני נהנה. התפקיד מדהים, חברה מדהימה, עם פוטנציאל ענק והשמיים הם הגבול – תרתי משמע. זה כיף גדול ואתגר גדול לקום בבוקר ולהגיע לחברה חדשה. גם בעידן הקורונה אנחנו עובדים כרגיל".

ועד כמה שונה התפקיד באורביט מתפקידים במקומות עבודה קודמים? "גודל האחריות הוא שונה. האתגר גדול יותר והסיפוק גדול משמעותית, כי אנחנו מובילים ארגון אל מול אסטרטגיה ואחריות מקצה לקצה, הכול בשביל לקחת את החברה ולהצליח. זה האתגר, וזה כיף גדול", הוא מסכם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית