זהירות: מסרים זדוניים מופצים בחסות הקורונה

הודעות שרשרות המופצות דרך הרשתות הסלולריות מנצלות את הלחץ ציבוריים ומופצות במטרה להגבירו ולבצע הונאות. חלקן מתבססות על הודעות לגיטימיות שנשלחו בעבר ע״י הרשויות

זהירות: מסרים זדוניים מופצים בחסות הקורונה

BIGSTOCK/ Copyright: insonnia

גל הקורונה השני, שנמצא בשיאו בשבועות האחרונים, מחזק את חששות הציבור אשר מרבה לצרוך מידע בחדשות, אתרי האינטרנט והרשתות החברתיות. גורמים זדוניים מנצלים את המצב ומוסיפים לבהלה וללחץ על ידי שליחת הודעות שרשרת שקריות שמופצות כמסרונים ברשתות הסלולריות ומתפשטות כמו אש בשדה קוצים, כך מציינים מומחי חברת אבטחת המידע ESET.

המסרון הראשון, המופץ באופן נרחב במיוחד, מזהיר מפני נוכלים אשר ככל הנראה מנסים לנצל את הכרזת הממשלה על מענק לכל אזרח. הוא מציג פניה מביטוח לאומי שמבקש עדכון פרטי חשבון הבנק בקישור מצורף לטובת הפקדת התשלום באופן אוטומטי. ב-ESET מציינים כי מדובר בהודעה לגיטימית שאכן נשלחה, אבל כבר לפני מספר חודשים, באפריל האחרון, וכבר אז עוררה חשדות רבים שהובילו להסבר מביטוח לאומי.

הודעה נוספת שמנצלת את הלחץ הציבורי מתריעה מפני פריצה לטלפון ב-10 שניות בלבד: ״הולכים להתחיל להפיץ סרטון בווצאפ (הטעות במקור - מ״ק) שמראה איך עקומת covid19  משטחת בארגנטינה. הקובץ נקרא ׳ארגנטינה עושה את זה׳, אל תפתחו אותו או תראו אותו, הוא פורץ לטלפון תוך 10 שניות ולא ניתן לעצור אותו בשום צורה. תעבירו את המידע למשפחה והחברים שלכם. עכשיו אמרו את זה גם ב-CNN״. 

מומחי ESET מפרסמים כמה המלצות בכל הנוגע להודעות שרשרת:

  1. לנסות ולהימנע מלהעביר ברשתות החברתיות ידיעות חדשותיות שאינן מאומתות.
  2. לשמור על ערנות להונאות שמנצלות את תחושת הלחץ שמלווה את כולנו בחודשים האחרונים.
  3. לא להקליק על קישורים חשודים.
  4. כאשר מקבלים הודעות אזהרה בסגנון הזה, מומלץ להעתיק ולחפש את התוכן בגוגל כדי להבין מה המקור והאם יש לכך בסיס אמיתי.

כאשר הודעה מסוימת מעוררת את החשד, כדאי תמיד לגלוש אל האתר עצמו באופן עצמאי, ולא על ידי הקלקה על הקישור. חשוב להעלות את המודעות להודעות אשר מנסות לבצע הונאות בתקופה זו.

אולי יעניין אותך גם