"אם רוצים שימוש בכלי השב"כ, יש לחייב בחקיקה להשיק את המגן 2.0"

יו"ר וועדת חוץ וביטחון, ח"כ האוזר, תקף את משרד הבריאות: "משרד הבריאות 'לא בא לדיון בידיים נקיות'. יש מחסור צורם בנתונים מטעם המשרד לאורך כל הדיון. בנתוני אפליקציית המגן 1.0 נעשה שימוש רק כ-36 שעות לאחר זיהוי החולה." 

קרדיט: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר, המשיכה היום (חמישי) בדיוני ההכנה לקריאות שנייה ושלישית של החלק שפוצל מהצעת חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020.

כזכור, ב-01.07.20 אישרה הכנסת את הצעת החוק, המסמיכה באופן מוגבל וזמני (עד ליום 22.07.20) את השב"כ לתת סיוע למשרד הבריאות במאבק בהתפשטות נגיף הקורונה ובלימת שרשראות ההדבקה. ההסדר הזמני פוצל מהסדר כולל, על פי המלצת ועדת החוץ והביטחון ובאישור מליאת הכנסת, וכעת דנה הוועדה באישור ההסדר הכולל בחקיקה ראשית.

יו"ר הוועדה אמר בתחילת הדיון כי אתמול שמעה הוועדה את התייחסויות נציגי החברה האזרחית, וכן הוצג העיקרון המסדר שמבקש יו"ר הוועדה לחוקק בהצעת החוק – קביעת קריטריון ברור אשר למעלה ממנו ניתן לומר שאנו במצב של התפרצות, ועל כן יש הצדקה להשתמש בכלי החריג שהוא כלי השב"כ, וכן להטיל על הממשלה לחייב השקה של חלופה אזרחית, אשר תפעל במקביל לחקירות האפידמיולוגית, ובעת התפרצות גם כלי השב"כ – בכדי לייצר הגנה רב שכבתית. 

חלקו הראשון של יום הדיונים היום הוקדש לעמדת משרדי הממשלה.  עו"ד טליה אגמון, המשנה ליועמ"ש משרד הבריאות: "סיוע השב"כ נחוץ מאוד למשרד הבריאות ומסייע לנו להגיע לעוד אנשים שעלולים להידבק ומהר יותר. עם זאת אני מדגישה כי הבסיס הוא עדיין החקירות האפידמיולוגיות, אשר מתבצעות בכל מקרה". לאור הדברים ביקש יו"ר הוועדה לדעת כמה אחיות וכמה אנשים בכלל מצויים כיום במערך החקירות האפידמיולוגיות. עו"ד אגמון: "אנחנו בתהליך גיוס כל הזמן. כיום אנחנו מגייסים 350 סלקטורים מנתב"ג המושבת, 60 מהם אמורים להתחיל כבר בשבוע הבא".

ד"ר ענת צוראל פרבר מתחום בריאות הציבור במשרד הבריאות: "יש לנו 27 אחיות אפידמיולוגיות בתקן בלשכות. אליהן מצטרפות עוד עשרות אחיות מהלשכה מתפקידם שונים – מפקחות, אחיות משירותי בריאות התלמיד שעכשיו פנויות. בשיאו של הגל הקודם הגענו ל-200 אחיות, אך אינני יודעת כמה יש היום ואני צריכה לבדוק ולדוח לוועדה בהמשך. כח האדם הנוסף הוא כ-150 סטודנטים, כל אחד בחצי משרה, המסייעים לחקירות. הם התחילו לפני כשבועיים, ויש כמובן עקומת למידה, ומקווים שבקרוב יגיעו לתפוקה מלאה. השבוע התחילו אותם סלקטורים, 120 כבר הגיעו ללשכות לחניכה, ועוד 200 יגיעו לחניכה בשבוע הבא. בנוסף, אנחנו מחכים לאישור האוצר ל-50 תקני אחיות קבועים, אבל כרגע מאושרים לנו רק חודשי תשלום לאחיות ולא תקנים".

יו"ר הוועדה אמר שהיות שבכוונת הוועדה לחייב את השקת יישומון המגן 2.0 הוא מבקש לשמוע על מוכנות יישומון המגן 2.0, ועו"ד אגמון אמרה כי הושלם פיתוח היישומון, גם למערכת ההפעלה אנדרואיד וגם למערכת ההפעלה ios,  ויש שיקולים שונים למועד ההשקה, אך המלצת למשרד לוועדת השרים שתכונס ביום שני הקרוב היא להשיק את היישומון בהקדם, ובמקביל להמשך לפתח פתרונות משלימים נוספים".

רונן הרלינג, מ"מ מנכ"ל המשרד לענייני מודיעין, אשר אחראים על תכלול החלופות האזרחיות לשימוש בכלי השב"כ, אמר: "אפליקציית המגן היא לב הפתרון של החלופה, ולאור הדברים של משרד הבריאות, ביום שני בוועדת השרים, אנחנו גם נמליץ להשיק את האפליקציה כמה שיותר מהר, ובמקביל לקדם את אותם פתרונות משלימים, לאוכלוסיות שאין להם טלפון חכם או לא יסכימו להשתמש באפליקציה" 

עו"ד עלי קלדרון, מהרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים: "המגן 2.0 פותח תוך עקרונות טובים ויעילים של שמירה על הפרטיות. הוא לא פתרון מושלם, יש איתו בעיות טכנולוגיות ונוספות, אבל פתרון השב"כ הוא לא אמצעי מושלם גם כן, ולכן אנחנו ברשות סומכים את ידינו על המגן 2.0 ומבקשים להגיד שצריך להשיק אותו באופן המהיר ביותר שאפשר, יחד עם מהלך הסברתי ממשלתי"

חלקו השני של הדיון הוקדש להקראת סעיפי הצעת החוק, ודיון בהצעות יו"ר הוועדה והיועצת המשפטית לוועדה, עו"ד מירי פרנקל שור,  לתיקונם. הוועדה דנה רבות בשאלה מהו הקריטריון על פיו רשאית הממשלה להכריז כי השב"כ מוסמך לסייע למשרד הבריאות, ובאילו קריטריונים רשאי משרד הבריאות להשתמש בסיוע זה. הוועדה החליטה כי הנוסח אשר יובא להצבעה תהיה הוראת שעה למשך חצי שנה, בהמלכה תוכל כל פעם הממשלה להכריז על הסכמת השב"כ לסייע לתקופות של 3-4 שבועות, ובמהלך כל תקופה רשאי משרד הבריאות להסתייע בשב"כ בכל יום בו, או ביום שקדם לו, נמצאו 200 חולים חדשים. בסיומה של אותה חצי שנה, אם תסבור הממשלה כי יש צורך בהמשך הסיוע של שב"כ, תוכל להגיש הצעת חוק לדיון בפני ועדת החוץ והביטחון. 

חלק חשוב נוסף של הדיון היה בלחייב בחקיקה את משרד הבריאות להשיק, בליווי קמפיין הסברתי לעידוד השימוש, את אפליקציית המגן 2.0, ולחייב את משרד הבריאות לדווח דיווח שבועי לוועדת החוץ והביטחון גם על חלק זה של החוק – על מנת שהוועדה תוכל לבחון את היקפי והשימוש והאפקטיביות של האפליקציה כחלופה אזרחית לכלי השב"כ.  עו"ד אגמון ביקש מהוועדה, דווקא לאור הדיווח כי פיתוח האפליקציה הושלם, לא לחייב את הנושא בחוק, ובוודאי לא את נושא הדיווח אשר "יסרבל" את הדברים. 

הדברים הכעיסו מאוד את יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר, אשר אמר לעו"ד אגמון כי משרד הבריאות "לא בא לדיון בידיים נקיות", וכי יש מחסור צורם בנתונים מטעם המשרד לאורך כל הדיון, העובדה כי בנתוני אפליקציית המגן 1.0 נעשה שימוש רק בסוף החקירה האפידמיולוגית; כ-36 שעות לאחר זיהוי החולה, בהן יש מידע על המיקומים בהם היה החולה המאומת אך הם מופצים לציבור רק בתום החקירה האפידמיולוגיות ולא בראשיתה.

אלו הם שעות קריטיות בהן לא נעשה דבר למניעת שרשרת הדבקה; ואי ההכנה המספקת בניהול ובתקציב הנדרש לקמפיין ולהשקה של המגן 2.0, מעידים כי אם משרד הבריאות מבקש לעשות שימוש בכלי השב"כ, יש לחייב אותו בחקיקה להשיק את המגן 2.0. יו"ר הוועדה ביקש להזמין לדיון הוועדה ביום ראשון את ראשת מערך ההסברה הלאומי, בכדי שתפרט בפני הוועדה כיצד מדינת ישראל נערכת לקמפיין ההשקה של המגן 2.0 ובאילו תקציבים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית